این تجربه‌ی سینمایی را امتحان کنید
دوره‌ی جدید اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» که از یک هفته پیش از نوروز آغاز و شامل 19 فیلم سینمایی بلند، 6 مستند و دو مجموعه‌ی 14 فیلم کوتاه است، میهمان پنج سینمای «فرهنگ»، «موزه سینما»، «پردیس کورش»، «پردیس چارسو» و «خانه هنرمندان» در تهران ، «پردیس پرشین» در کرج، «پردیس هویزه» در مشهد، «سوره» در اصفهان و «هنر و تجربه‌«ی شیراز خواهد بود.

در بخش فیلم‌های بلند، سه فیلم «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی، «نیم‌رخ‌ها»ی ایرج کریمی و «چهارشنبه» ساخته‌ی سروش محمدزاده از فیلم‌هایی هستند که در این دوره‌، به آثار پیشین اضافه شده‌اند.

«تابو» آخرین ساخته‌ی خسرو معصومی که از 24 اسفندماه نمایشش را آغاز کرد، درمورد پیرمردی هفتاد ساله، است که با داشتن سه همسر، عاشق دختر نوجوانی به نام بهار می‌شود و تصمیم می‌گیرد، بهار را از پدرش خواستگاری کند. بهار که دل در گرو عشق معلمی به نام کسرا دارد، علیرغم میل‌اش، به اصرار پدر مجبور به قبول این پیشنهاد می‌شود که پس از آن ماجرا‌هایی برایش رخ می‌دهد.

«نیم‌رخ‌ها» آخرین فیلم زنده‌یاد ایرج کریمی که از 25 اسفندماه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران می‌شود، ملودرامی مدرن و عاشقانه و روایتگر زندگی زوج جوانی است که مرد به دلیل بیماری سرطان روزهای آخر عمر خود را سپری می‌کند و در ادامه‌ی آن، رقابتی بین مادر و همسر این مرد جوان رخ ‌می‌دهد.

این فیلم جایزه‌ی بهترین فیلم بخش هنر و تجربه را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گرفته است.

«چهارشنبه» ساخته‌ی سروش محمدزاده که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای این فیلم را در بخش هنر و تجربه‌ی جشنواره از آن خود کرد، از 24 اسفند در این گروه به نمایش درآمد.

در خلاصه‌ی این داستان آمده است: در مراسم نامزدی اکرم پدر او طی یک درگیری، توسط یکی از اقوام نزدیک داماد کشته و مدتی بعد از آن هم قاتل به اعدام محکوم می‌شود. دو سال بعد، زمانی است که پس از مدتها انتظار حکم اعدام او تایید شده و اکرم به همراه خانواده‌اش بایستی برای تایید درخواست قصاصشان به دادسرا بروند اما گویا مشکلی پیش آمده است که اکرم و خواهرش را مردد کرده است.

مستند «فصل هرس» نیز که در این دوره به دیگر فیلم‌ها اضافه شده است، در جشنواره‌ی سینما حقیقت، علاوه بر تندیس هنر و تجربه، در سه بخش بهترین کارگردانی مستند بلند، بهترین تدوین و بهترین فیلم نامزد دریافت تندیس شده بود که در نهایت نشان فیروزه بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت را از خود کرد.

این مستند که داستان فردی به نام قاسم تک‌دهقان را روایت می‌کند که مدعی کشف داروی سرطان است، و جهت اثبات ادعایش دچار چالش‌هایی می‌شود، نامزد بهترین کارگردانی فیلم مستند از جشنواره فیلم فجر هم بوده است.

علاوه بر این سه فیلم، فیلم‌های «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی، «دربست» به کارگردانی علی خامه‌پرست، مستند دیگر کامران حیدری، «دینگومارو» از دیگر فیلم‌هاییست که از اسفندماه در این گروه اکران شدند و در ایام نوروز نیز میزبان مخاطبان خواهند بود.

«آمین خواهیم گفت» سامان سالور، «21 اینچ» ابوذر صفاریان، «سایه روشن» فرزاد موتن، «موقت» امیر عزیزی، «بهمن» مرتضی فرشباف دیگر فیلم‌های اکران شده در دور قبلی اکران‌های قبلی هستند که همچنان در اکران هستند.

از فیلم‌های دیگری که در ایام نوروز همچنان در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درمی‌آیند، می‌توان به «جزیره رنگین» خسرو سینایی، «رقص خاک» ابولفضل جلیلی، «خواب تلخ» محسن امیریوسفی، «احتمال باران اسیدی» بهتاش صناعی‌ها، «اعترافات ذهن خطرناک من» هومن سیدی، «سوگنامه‌ای برای یاشار» بابک خرم‌دین، «صدای سکوت» ماکسیمون مونیهان، «پرویز» مجید برزگر و «ماهی و گربه» شهرام مکری اشاره کرد.

مستند «زمناکو» مهدی قربان‌پور، که علاوه بر نامزدی بهترین مستند در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، جایزه‌ی بهترین مستند بلند را از جشنواره سینما حقیقت گرفته است، در این دور از برنامه‌های هنر و تجربه و ایام نوروز به نمایش درمی‌آید.

همچنین مستند‌های «من ناصر حجازی هستم» ساخته‌ی نیما طباطبایی، «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» و «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم» کامران حیدری از مستند‌های در حال اکران این گروه هستند.

علاوه بر 19 فیلم بلند و 6 مستند اکران شده در این گروه، مجموعه‌ فیلم‌های کوتاه روز (1) و (2) شامل 14 فیلم کوتاهِ «کوزمک»، «سنگواره»، «نگاتیو»، «خاطرات مخدوش یک دریاچه»، «شهر آسفالت»، انیمیشن «پایان‌نامه»، «چرا مگس را نباید کشت» و «عروسی مسلم» در گروه (1) و فیلم‌های کوتاه «قمارباز»، «صُراحی»، «ناتمام به شدت هرچه تمام‌تر»، «جای منو تو اتاق بنداز»، «تنازع» و «چله» در گروه (2)، هر پنجشنبه، ساعت 16 در خانه هنرمندان تهران، ساعت 18 در سینماهای هنر و تجربه‌ی کرج و شیراز و ساعت 17 در اصفهان و مشهد، به صورت هفتگی به نمایش درمی‌آید.