همه چیز درباره بیماری صبحگاهی روزهای بارداری؛ خطرناک و بی‌خطر!
ویارونه!
این حس زیبا باکمی تغییرات همراه می‌شود و بدن‌تان آماده اتفاق‌های تازه است. در همان ماه‌های اول اگر خوش شانس باشید، دچار ویار نمی‌شوید یا حداقل ویار خوبی را پشت سر می‌گذارید اما امان از ویارهای بد که شما را تا مرز چند کیلو لاغر شدن هم پیش می‌برد. در این مطلب برای شمایی که شاید در بین آن عده‌ای باشند که ویار سختی را تجربه مي‌كنند از تمام باید و نبایدهای این موضوع در بارداری می‌گوییم تا با آگاهی از جزئیات این مسئله بتوانید شرایط را به نحو احسن کنترل کنید. به همین منظور دکتر ساره جعفری، متخصص زنان و بارداری به تمام سوال‌هايی پاسخ مي‌دهد که ممکن است در این دوره متفاوت در ذهن‌تان به علامت سوال تبدیل شده باشند.
ویار ترشیجات، شیرینی‌ها یا شوری‌جات؟!
ویار نام آشنایی است که خانم‌های باردار به‌خوبی با آن آشنا هستند و بيشتر اوقات با هوس کردن یک نوع غذای خاص همراه است. البته بیشتر خانم‌ها قبل از بارداری دید کاملا متفاوتی به ویار دارند و فکر مي‌كنند ویار همان چیزی است که بيشتر در خانم‌های باردار مي‌بينند که در فیلم‌ها و سریال‌ها نقش‌آفرینی مي‌كنند. قطعا همه بارها شنیده و دیده‌ایم که بیشتر خانم‌هایی که در آستانه مادر شدن هستند باحالت تهوع از حاملگی خود باخبر می‌شوند یا ویارهایی مانند لواشک یا میوه‌های ترش را دارند اما باید بگوییم که این اتفاق‌ها فقط ممکن است برای تعدادی از خانم‌های باردار اتفاق بیفتد و برای همه صدق نکند. دکتر ساره جعفری به همشهري‌تندرستی می‌گوید: «محققان بر این باورند که بيشتر زنان باردار شب‌ها هوس بستنی مي‌كنند. بیش از 40 درصد خانم‌ها، طی بارداری بیشتر میل به مواد شیرین دارند و 33 درصد زنان تمایل به اسنک‌ها، تنقلات نمکی و شور دارند. و 17درصد غذاهای تند را دوست دارند. 10درصد از خانم‌ها هم هوس خوردن مرکبات، میوه و غذاهای ترش مي‌كنند. حدود 85 درصد از خانم‌ها حداقل یک‌بار، ولع و هوس خوردن یک غذای خاص را مي‌كنند.»
**
ویار بارداری چه زمان شروع می‌شود؟
ویار بارداری بيشتر در سه ماه نخست بارداری اتفاق می‌افتد و با شروع ماه چهارم این ویار رخت می‌بندد و می‌رود اما باید بگوییم که همه خوش‌شانس نیستند و ممکن است این ویار تا پایان دوره بارداری همراه‌شان باشد. البته درصد این خانم‌ها بسیار کم است و ممکن است فقط در خانم‌هایي اتفاق بيفتد که دوقلو باردارند، پس دیگر جای ترسی باقی نمی‌ماند. دکتر جعفری به همشهري‌تندرستی می‌گوید: «بیشتر ویارها صبحگاهی است و با بلند شدن از خواب شروع می‌شوند. ازنظر کلی تهوع و استفراغ بارداری از هفته ششم بارداری آغاز می‌شود. از آن‌جا که حس بویایی در زنان باردار به‌شدت تقویت شده است، ویار بارداری می‌تواند نسبت به بعضی غذاهای خاص بیشتر شده یا حتی میل به غذاهای دیگر را تشدید کند. خوشبختانه این ویارها هیچ صدمه‌ای به جنین نمی‌زند.»
**
علت ویار چیست؟
خانم‌های باردار در این دوران دچار تغییرات شدید هورمونی می‌شوند؛ این تغییرات روی سلیقه غذایی آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد. به‌عنوان مثال اگر تا دیروز عاشق خوراک مرغ بوده‌اند، امروز با استشمام بوی آن دچار تهوع شدید می‌شوند. هورمون گنادوتروپین کوریونی، در طول بارداری به سرعت در حال افزایش است. هیچ‌کس نمی‌داند چطور این هورمون موجب تهوع می‌شود اما به نظر می‌رسد با افزایش این هورمون تهوع هم شدیدتر می‌شود. مواردی که باعث افزایش هورمون HCG می‌شود مانند بارداری دوقلویی می‌تواند برشدت تهوع اثر بگذارد. در بین دیگر هورمون‌ها، هورمون استروژن هم می‌تواند در ویار بارداری مؤثر است. ساره جعفری بر این عقیده است که ولع خاص خوردن چیزهای عجیب‌وغریب ممکن است معنادار باشد؛ مثل ولع خوردن یخ، مهر یا حتی پودر رختشویی که می‌تواند به علت فقر آهن باشد. به همین منظور است که تمامی پزشکان بر این باورند که حداقل سه ماه قبل از بارداری تمامی ویتامین‌های بدن باید چک شده و از همان دوران باید مراقبت‌های سلامتی روی مادر انجام شود. برای جلوگیری از ویارهای ناسالم، هرروز صبحانه‌تان را کامل بخورید و رژیم سالم غذایی و ورزش را فراموش نکنید.
**
حالت تهوع یا بیماری صبحگاهی!
دکتر ساره جعفری در گفت‌وگو با همشهري تندرستی می‌گوید: «حالت تهوع و استفراغ در دوره بارداری علت فیزیولوژیکی دارد و در طب پزشکی به آن (NVP) یا بیماری صبحگاهی می‌گویند که در آن استفراغ مدام منجر به کم‌آبی بدن و کاهش وزن می‌شود. حدود 50 درصد از خانم‌های باردار در این دوران به تهوع بارداری دچار می‌شوند که همین امر باعث کاهش وزن آن‌ها در سه ماهه اول می‌شود.»
**
آیا تهوع روی جنین تاثیر دارد؟
ساره جعفری دراین‌باره می‌گوید: «تهوع خفیف و استفراغ گاه به گاه که معمولا در بیماری صبحگاهی وجود دارد تا زمانی که مادر غذا را تحمل کند و مقدار زیادی مایعات بنوشد تهدیدی برای سلامتی جنین نیست. در سه ماه اولیه بارداری جنین بسیار کوچک است؛ پس نگران رسیدن کالری مورد نیاز به او نباشید. اگر حالت تهوع‌تان زیاد است حتما با نظر پزشک مولتی ویتامین‌های مخصوص در این دوران را استفاده کنید. اضافه نشدن وزن مادر و چه بسا کم شدن وزن هیچ صدمه‌ای به جنین وارد نمی‌کند. بعد از پایان این دوران مادر اشتهایش را دوباره پیدا می‌کند و وزن گرفتن جنین دوباره آغاز می‌شود.
**
تهوع شدید بارداری را جدی بگیرید
دکتر جعفری به همشهري‌تندرستی می‌گوید: «هیچ‌گاه در این دوران نسخه‌ای برای خود نپیچید؛ چون ممکن است به خودتان و جنین صدمه‌ای وارد کنید. تهوع شدید بارداری ممکن است خطرساز باشد و در بیشتر مواقع کار به بستری شدن در بیمارستان می‌کشد. تهوع، استفراغ، کاهش وزن و به هم خوردن تعادل ممکن است چنان شدت پیدا کنند که شما نتوانید حتی روی دو پا بایستید به همین منظور باید حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید و در صورت خوب شدن سرپایی در بیمارستان بستری شوید تا بتوانید از طریق وریدی تغذیه کنید. این ویارها را جدی بگیرید و سرسری از آن نگذرید.»
**
از خرافات تا واقعیت ویار 
حتما از قدیمی‌ها شنیده‌اید که با نوع ویار ترش یا شیرینی که داشته باشید، فرزندتان را بدون هیچ دستگاهی، سونوگرافی مي‌كنند! شاید این حدسیات یکی از بی‌اساس‌ترین باورها در زمینه بارداری تعیین جنسیت جنین باشد که بدون کوچک‌ترین مدرک مستند علمی نسل به نسل و ذهن به ذهن در بین بعضی خانم‌ها می‌گردد. شاید زمانی که سونوگرافی اختراع نشده بود، حدس درست اطرافیان درباره جنسیت جنین کار خارق‌العاده‌ای به نظر می‌رسید و هر زنی که باردار می‌شد، بنا به حرف‌های بزرگ‌ترهای فامیل لباس‌های صورتی یا آبی برای فرزندش می‌دوخت. این حدسیات با ویار خانم‌ها و شدت آن سنجیده می‌شد اما امروزه اثبات شده که تمام تغییرات ظاهری و داخلی بدن مادر در دوران بارداری دلایل علمی دارد و هیچ ارتباطی هم به جنسیت فرزندش ندارد.  
**
ویاری‌های که سلامت شما و جنین را به خطر می‌اندازد
ساره جعفری می‌گوید: «همیشه نباید پا به پای دل‌تان راه بیایید؛ بعضی از ویارها برای سلامت جنین خطرناک‌اند. غذاهایي مانند ماهی‌خام یا دودی، سوشی، گوشت‌های نیم‌پز، پنیرهای نرم، لبنیات پاستوریزه نشده مانند سرشیر گاو، سوسیس و کالباس باعث رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها  در بدن مادر می‌شوند. علاوه بر این مواد غذایی ممکن است مادر در این دوران از خوردن نمک یا شکر زیاد لذت ببرد اما باید بگوییم که این دو ماده برای سلامت آن‌ها مضر است و منجر به ورم یا دیابت دوران بارداری می‌شود. پس تا آن‌جا که می‌توانید از این غذاها دوری کنید تا دوران بارداری سالمی را پشت سر بگذارید. مطمئن باشید با نخوردن این غذاها هیچ اتفاقی برای ویار کردن‌های مکررتان و جنین نمی‌افتد.»
**
با ویارهای ممنوعه چه کار کنیم؟
اراده در خانم‌های باردار در این مواقع بسیار پایین می‌آید، پس سعی کنید تا حواس‌تان را با چیزهای دیگر مانند کتاب یا مجله پرت کنید تا فکر آن از سرتان بیفتد. اگر این کار جواب نداد، حتما جایگزینی مناسب  و مغذی برای ویارتان پیدا کنید. احتمال دارد موادغذایی قلیایی مثل گوجه‌فرنگی‌های کوچک و کلم‌برکلی به کاهش ویارهای شما کمک کند. 
**
ویارهای ترکیبی
شاید با اسم ویارهای ترکیبی آشنایی نداشته باشید اما باید بگوییم که درصد زیادی از خانم‌های باردار به این ویار دچار می‌شوند. این اتفاق اصلا خنده‌دار نیست، شاید این ترکیب‌های غذایی بهترین مزه را برایتان داشته باشند و دیگران نتوانند این ترکیب‌ها را درک کنند. ترکیباتی مانند ترشی روی بستنی یا آش با مربا و... این‌ها ترکیباتی است که مادرها با خوردن‌شان در این دوران کیف مي‌كنند اما ممکن است بعد از پایان این دوره حتی نتوانند به مزه کردن آن‌ها فکر کنند. پس از داشتن ویارهای ترکیبی در این دوران نگران نشوید و اگر خوردن سیرترشی با آش به شما مزه می‌دهد آن را نوش جان کنید؛ شاید دیگر وقتی برای امتحان این مزه‌های ترکیبی پیدا نکنید!
**