چرا اسباب‌بازی‌ها در انتخاب شغل آینده بچه‌ها تاثیرگذار هستند؟!
کارآفرینان کوچولو!
در طول همین دوره‌های زمانی است که توانایی‌های ضروری کودکان، یعنی همان مهارت‌هایی که برای زندگی آینده آن‌ها واجب است رشد و توسعه پیدا می‌کنند و در همه این ماجراها همان‌طور که بچه‌ها از اطراف خود تاثیر می‌پذیرند، اسباب‌بازی‌ها هم روی این روند رشد کودکان تاثیر می‌گذارند. درواقع این تاثیرگذاری با درگیر کردن منابع فیزیکی و روانی بچه‌ها در مسیری جالب و سرگرم‌کننده است. به‌علاوه نکته جالب دیگری هم در این ماجرا وجود دارد. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند پنجره‌ای را رو به آینده بچه‌ها باز کنند؛ آینده شغلی و حرفه‌ای آن‌ها در کنار موقعیت و نقشی که می‌توانند در جامعه داشته باشند.
همین دلیل است که توضیح می‌دهد؛ چرا والدین باید با مشاهده رفتار فرزندان خود اسباب‌بازی‌هایی را برای آن‌ها تهیه کنند که با احساسات و روحیه بچه‌ها سازگاری داشته و آن‌ها را پشتیبانی کند.
در کنار همه این‌ها نکات قابل توجه و تامل دیگری نیز وجود دارد که آن اثر مثبت و منفی است که اسباب‌بازی‌ها می‌توانند بر زندگی بچه‌ها داشته باشند. اگر واقعا اسباب‌بازی بتواند دست‌کم در مواردی پنجره‌ای رو به آینده کودکان باشد، پس انتخاب صحیح آن یکی از مسائل مهمی است که به‌خصوص پدرومادرها باید به‌شدت دراین‌باره دقیق باشند. آنچه که می‌تواند حتی در قالب یک اسباب‌‌بازی ظاهرا ساده دریچه‌ای رو به زندگی آینده بچه‌ها باشد، باید با انتخاب‌های درست و به‌جا همراه شود. کافی است پدرومادرها رد بازی‌های کودکانه فرزندان خود را بگیرند تا دریابند او لابه‌لای همه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که اوقاتش را با آن‌ها می‌گذراند به چه چیزهایی بیشتر علاقه نشان می‌دهد. شاید کمی عجیب باشد اما همین علاقه‌ای که امروز دختر کوچولویتان به مراقبت تمام وقت از عروسکش دارد یا احساس پسر کوچک‌تان به لگوهایی که مرتب با آن‌ها شکل‌های مختلفی را می‌سازد می‌تواند در آینده از اولی یک پزشک و از دومی یک مهندس بسازد. موضوع خیلی پیچیده نیست فقط راهنمایی درست کفایت می‌کند تا علایق فرزندتان بدون تحمیل آنچه که دوست ندارد در مسیر درست خودش قرار بگیرد و این همان کاریست که اسباب‌بازی‌های برایتان انجام می‌دهند البته اگر کمی دقیق‌تر باشید تا نشانه‌ها را در این زمینه به خوبی پیدا کنید.
تاثیرات مثبت اسباب‌بازی بر رشد و انتخاب حرفه کودکان در آینده
اسباب‌بازی‌ها نقش مهمی در رشد و توسعه بچه‌ها در طول دوران کودکی آن‌ها ایفا می‌کنند. هنگام بازی با اسباب‌بازی مهارت‌های حرکتی و شناختی بچه‌ها توسعه پیدا می‌کند؛ بازی با اسباب‌بازی به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند موانعی را مرتفع کنند که در زندگی‌شان ایجاد می‌شود. درواقع از سنین خیلی پایین اسباب‌بازی‌ها نقش قابل‌توجهی در آموزش کودکان دارند. آن‌ها یاد می‌گیرند راه بروند، حرف بزنند، اجتماعی شوند و معاشرت کنند، دانش و آگاهی کسب کنند، احساسات‌شان را پروبال بدهند و آگاهی‌های اجتماعی و ادارکی‌شان را بالا ببرند. از آن‌جا که اسباب‌بازی‌های بچه‌ها تاثیر قابل توجه و بزرگی بر دوران کودکی آن‌ها دارند؛ می‌توانند در آینده شغلی آن‌ها هم تاثیر گذار باشند. البته این مسئله نمی‌تواند به‌طور مستقیم کنترل کننده انتخاب‌های آن‌ها باشد.
از این رو هرچند که والدین نباید هرگز فرزندان‌شان را مجبور به انتخاب حرفه خاصی کنند اما آن‌ها می‌توانند خیلی ماهرانه بچه‌ها را راهنمایی کنند؛ به آن‌ها درباره علایق‌شان آموزش بدهند و برایشان اسباب‌بازی‌ها مناسب در همین زمینه را تهیه کنند. با آگاهی از این‌که فرزندان‌تان با کدام دسته از اسباب‌بازی‌ها راحت‌تر بازی کرده و  در استفاده از آن‌ها احساس بهتری دارند می‌توانید دریابید که شغل آینده بچه‌ها ممکن است دارای ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باشد که از طریق بازی با اسباب‌بازی‌های خاصی شکل گرفته است.
تاثیرات منفی اسباب‌بازی‌ها
باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اسباب‌بازی‌ها می‌توانند از بین پیام‌های نهفته در مشکلات اجتماعی تاثیرات منفی در رشد کودکان داشته باشند. در این بین نابرابری‌های جنسیتی و نژادی می‌توانند بیشترین مسئله مورد نظر در این خصوص باشند. از همین رو والدین باید تلاش کنند تا اسباب‌بازی‌هایی را در اختیار فرزندان‌شان قرار بدهند که حاوی چنین اثر منفی نباشند و در عین حال به آن‌ها تحمل‌پذیر بودن و وفق دادن، بیاموزند. زمانی که به دخترها و پسرها یاد بدهیم تا با همه اسباب‌بازی‌ها بازی کنند. درواقع مسیری را به آن‌ها نشان داده‌ایم که در آن می‌آموزند در زندگی موقعیت‌های برابری با یکدیگر دارند. 
خلاقیت درخشان در محل کار آینده بچه‌ها...
اسباب‌بازی‌هایی که کارهایی دست‌ساز و هنری هستند، نوعی خاصیت الهام بخشی در خود دارند که خلاقیت را در کودکان بیدار کرده و به آن جان می‌بخشند. این نوع از اسباب‌بازی‌ها جرقه‌‌ای هستند از شکل‌گیری تخیل و تصور در ذهن کودکان؛ ضمن این‌که به بچه‌ها کمک می‌کنند از دست‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارند در طول بازی استفاده بهینه کنند. همه این‌ها به این معناست که وقتی بچه‌ها از ساختن مدل‌هایی، مثلا هنگام بازی و کار کردن با خمیرهای بازی لذت می‌برند یا از بریدن کاغذها و شکل دادن به آن‌ها کیف می‌کنند می‌توانند علاقه قابل‌توجهی به ساختن، صنعتگری و بنا کردن داشته باشند و چه بسا در عین حال از دیدگاه خوبی برای زیبایی‌شنایی و خلق آثار هنری برخوردارند. وقتی والدین چنین علاقه‌ای را در فرزندشان دیده و کشف می‌کنند باید اسباب‌بازی‌هایی متناسب با این علایق برای آن‌ها تهیه کنند؛ اسباب‌بازی‌هایی که شاید در آینده به ابزار کار این کودکان در بزرگسالی تبدیل شوند؛ کاری که می‌توانند در آن حسابی موفق باشند.
آیا بچه‌ها شغل آینده‌شان را در کودکی بازی می‌کنند؟
نمایش بازی‌ها از سوی کودکان از آن‌جا یک اتفاق ضروری است که نشان می‌دهد ترجیحات فرزندتان به سمت کدام آینده شغلی می‌رود. حتی اگر این بازی‌ها صرفا یک وانمود کردن باشد، بچه‌ها این شانس را دارند که آنچه واقعا می‌خواهند در عمل انجام داده و نشان بدهند؛ چراکه این بازی‌ها می‌تواند رفتارهای مرتبط با مشاغل مشخصی را ابراز کند که از ترجیحات و علایق کودکان خبر می‌دهند. با این حال اگر یک دختر کوچک در بازی‌های کودکانه خود یک مهمانی ترتیب می‌دهد و برای مهمان‌هایش غذا می‌پزد و چای می‌ریزد به این معنا نیست که او ضرورتا در آینده یک آشپز می‌شود؛ درحقیقت این بازی نشان می‌دهد که فرزندتان به معاشرت با دیگران علاقه‌مند است و تمایل دارد کارهایی انجام بدهد که دیگران هم از معاشرت با او لذت ببرند. همچنین شکل لباس پوشیدن بچه‌ها در بازی‌ها می‌تواند نمایی از علایق و دلبستگی فرزندتان نسبت به یک موقعیت شغلی خاص باشد که دوست دارد در آینده آن را به دست بیاورد.
نقش مهم بازی‌های کودکانه در حس کمک به دیگران در آینده
 عروسک‌ها و حیوانات اسباب‌بازی هم می‌توانند نشانه‌هایی باشند از شغلی که ممکن است در آینده به انتخاب فرزندتان تبدیل شوند. در بازی مراقبت و نگهداری از یک اسباب‌بازی به‌خصوص، بچه‌ها مهارت‌های احساسی، همراهی و همدلی‌شان را ارتقا می‌دهند. به همین دلیل است که در پی یک راهنمایی شایسته فرزندتان می‌تواند در آینده پزشک شود؛ شاید هم علاقه‌ و راهنمایی صحیح او را مجاب کند تا به‌عنوان یک دامپزشک کار کند و البته مددکاری اجتماعی هم یکی از مشاغلی است که بچه‌ها می‌توانند در دوران کودکی هنگام بازی‌های کودکانه آن را تمرین کرده و به این شغل علاقه‌مند شوند. در عین حال حتی اگر بچه‌ها این موقعیت‌های شغلی را در آینده دنبال نکنند، به‌طور قطع در دوران بزرگسالی تلاش می‌کنند تا به جامعه کمک کنند. ضمن این‌که بازی کردن با عروسک‌ها یک پیش زمینه عالی برای بچه‌هاست تا در آینده به والدین موفقی تبدیل شوند.
آموزش و تعامل فکری؛‌ روی دیگر بازی‌های کودکانه
بازی‌های فکری یکی از راه‌های ایده‌آل برای معرفی موضوع‌های متفاوت به بچه‌ها هستند. با سوق دادن و البته علاقه‌مند کردن بچه‌ها به بازی‌های فکری مانند بازی ریاضی،‌ بازی کلمات، سودوکو، پازل و شطرنج مهارت‌های شناختی مختلف آن‌ها مانند هماهنگی دست و چشم، حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت، الگوشناسی (تشخیص الگوها)، ارتقای دایره کلمات، مهارت‌های گفتاری، توسعه راه‌های منطقی و انتزاعی فکر کردن در آن‌ها رشد می‌کنند. به این ترتیب بچه‌ها در زمینه‌های متفاوتی مشغول می‌شوند، زمینه‌هایی که هم در کودکی همراه‌شان هستند و هم این‌که بعدها در آموزش و موقعیت‌های شغلی به کمک‌شان می‌آیند.
نکته قابل توجه دیگر اما خطاب به والدین است که نقش قابل‌توجهی در بازی‌های کودکان خود دارند. باید بدانید هرگز نباید بچه‌ها را برای قرار گرفتن در یک نقش، شخصیت یا انتخاب موقعیت (شرایط شغلی در آینده) تحت فشار بگذارید. به آن‌ها اجازه بدهید هنگام بازی‌های کودکانه و بازی با اسباب‌بازی‌هایشان در بین همه مشاغل بگردند و کنکاش کنند. اسباب‌بازی‌ها به بچه‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌ها و دانش مورد نیاز را  به دست بیاورند که در زندگی‌ آینده‌شان به آن‌ها احتیاج دارند. تنها وظیفه شما به‌عنوان والدین این است که فرزندان کوچک‌تان را در طول این تجربه‌هایی که پشت سر می‌گذارند، راهنمایی کنید و در پایان همه این ماجراها کودک‌تان پاسخ این سوال را می‌دهد: «وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چه شغلی برای خودت انتخاب کنی؟» آن موقع حواس‌تان به پاسخ او باشد؛ چون ممکن است سراغ شغلی برود که همان اسباب‌بازی محبوب دوران کودکی بوده.