جشن انتشار یکصدمین شماره ماهنامه «همشهری داستان» برگزار شد
گزارش یک جشن
جشن انتشار یکصدمین شماره ماهنامه همشهری داستان عصر روز پنجشنبه با استقبال اهالی فرهنگ ، ادب و در تالار فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 
عشق به مطبوعات، داستان را سرپا نگه داشته است
در ابتدای این مراسم علی رزاقی‌بهار، مدیر گروه مجلات همشهری ضمن خوش آمدگویی به مدعووین گفت:  شعر «شیر و موش» ایرج میرزا، درحقیقت داستان این چند ماهی است که بنده به عنوان مدیر گروه مجلات همشهری داستان مشغول هستم. این گروه پس از پایان شهریور ۱۳۹۷ بنا به مصوبه گذشته هیئت مدیره و دستور مدیر عامل، قرار بر تعطیلی داشت. آنچه که باعث شده بود موسسه همشهری این تصمیم را بگیرد، وضعیت نابسامان کاغذ و شرایطی بود که اتفاق می‌افتاد؛ اما ما احساس کردیم می‌شود راهی دوباره ساخت تا کار ادامه یابد و مخاطب ناامید نشود. 
رزاقی‌بهار در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به مدیران معاونت مطبوعاتی گفت: ما تقریبا سه ماه است که کاغذ تحریر، کاغذ رول کاهی و گلاسه را به قیمت آزاد و چند برابر سال قبل می‌خریم، ولی آنچه که ما را سرپا نگه داشته، علاقه و عشق‌ به مطبوعات، رسانه‌ها و مخاطبان درجه یک‌مان است که همیشه و در هر لحظه‌ای کنار ما هستند.


اولین هدف این جشن قدردانی و تجلیل از بنیانگذاران «همشهری داستان» بود
در ادامه احسان صفاپور، دبیر جشن انتشار صدمین شماره مجله همشهری داستان، در گزارش چرایی و چگونگی برگزاری این جشن، عنوان کرد: ابتدای همین ماه ایده برگزاری مراسم رونمایی و جشن انتشار شماره صد داستان همشهری در گروه مجلات همشهری مطرح شد. بعد از چند جلسه به این نتیجه رسیدیم که با توجه به در نظر گرفتن همه عوامل انتشار ۱۰۰ شماره مجله داستان، جشنی درخور و در حد نام و اعتبار مجله داستان و موسسه همشهری برگزار کنیم. 
 او ادامه داد: نخستین گام هم قدردانی و تجلیل از افرادی بود، که پایه این مجله را گذاشتند و باعث رشد و بالندگی آن شدند. بنابراین قدردانی و تجلیل از تحریریه‌های پیشین، یکی از محورهای جشن صده قرار گرفت و تلاش کردیم در این مراسم از خانم‌ها نفیسه مرشدزاده و مینا فرشیدنیک و آقایان مهدی قزلی و آرش صادق‌بیگی  به نمایندگی از همه اعضای پیشین تحریریه داستان همشهری، قدردانی کنیم. خود من در چندین مرحله از این دوستان خواهش کردم به این جشن تشریف بیاورند؛ چون میزبان اصلی آن قطعا همین دوستان هستند.
صفاپور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محور دوم جشن صده داستان همشهری، پاسداشت داستان به عنوان یکی از حیاتی‌ترین عناصر زیستن در جامعه بود. یعنی تلاش کردیم با برگزاری این جشن، اهمیت و ضرورت داستان و ادبیات داستانی را یک بار دیگر به همه، به‌ویژه به مدیران گوشزد کنیم. محور سوم جشن هم این بود که دوست داشتیم به خاطر داستان و به احترام و حرمت آن، از هنرمندان و فعالان فرهنگی و سایر حوزه‌های هنری بخواهیم که در جشن ما شرکت کنند

همشهری در روند مطبوعات و رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است 
در این مراسم علاوه بر هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کنونی شورای شهر تهران نیز حضور داشت. وی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران همشهری داستان، گفت: مجموعه همشهری به عنوان یک دستاورد مهم فرهنگی _رسانه‌ای، در دهه‌های اخیر است و انصافاً در روند مطبوعات و رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. برای اصحاب رسانه کاملا روشن است که این مجموعه چگونه در قطع روزنامه‌ها، نحوه ارائه آن‌ها و در تحلیل‌ها و نوشته‌ها تاثیر گذاشت. نسل جوانی از نویسندگان در حوزه رسانه به عرصه آورد، که الان خیلی از نشریات مهم را همان نسل اداره می‌کنند. در بین نشریاتی هم که همشهری عرضه کرد، همشهری داستان جزو بهترین آن‌ها بود، که نشریه‌ای بسیار پر مخاطب است.
 
مسجدجامعی در ادامه به ویژگی‌های همشهری داستان اشاره کرد و گفت: ویژگی اینگونه مطبوعات این است که عموما متکی به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی و عمومی هستند و این مایه رشد آن‌ها می‌شود. بارها در گزارش‌ها داشتیم که برخی از نشریات منتشر شده، روی هم انبار شده و انبار‌ها را پر کرده بود؛ اما در مورد همشهری داستان چنین وضعیتی نداشتیم.
 
او ادامه داد: گروه هایی که در همشهری داستان کار می‌کردند، گروه‌های توانا و ورزیده بودند و مخاطب ویژه خود را داشتند. علاوه بر آن نسل جدیدی از قصه‌نویس‌ها با همشهری داستان روی کار آمدند. یعنی همشهری داستان این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌آورد، که این نکته مغتنمی است؛ یعنی می‌توانیم بگوییم همان کاری که روزنامه همشهری در عرصه مطبوعات و روزنامه‌های کثیرالانتشار در سطح نویسندگان سیاسی و اجتماعی انجام داد؛ همشهری داستان در سطح نویسندگان داستان و رمان انجام داد. خیلی از استعدادها از این جا شناسایی شدند، درخشیدند و بالا آمدند.
 
این عضو شورای شهر تهران ضمن اشاره به توجه همشهری داستان به نویسندگان و علاقه‌مندان شهرستانی، این ویژگی را از نقاط قوت آن دانست و اضافه کرد: خیلی از تیم‌هایی که این نشریات را اداره می‌کردند، آدم‌های شناخته‌شده‌ای نبودند؛ بلکه در این عرصه وارد و شناخته شدند و بعدا بنیان نشریات دیگری را گذاشتند. یعنی همین همکارهای همشهری، الان نشریات دیگری را عرضه می‌کنند، که این امر بسیار مبارکی است.
 
وی افزود: نشریه همشهری داستان به‌رغم فراز و فرودهایی که داشته، حفظ شده و از کنار آن، کارهای دیگری عرضه ‌شده، درخشیده و همچنان رو به رشد است. یک ویژگی خاص همشهری داستان این است که آنچه را که امروز ما به عنوان «ناداستان» نام می‌بریم، قاعده‌مند کرد، آن را تبلور داد و بخشی از خود را به این کارها اختصاص داد. کار بسیار ارزشمندی که « نشریه ناداستان»، در حقیقت ادامه آن تجربه است.
 
مسجدجامعی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره داستان تهران در مجموعه همشهری داستان، ابراز امیدواری کرد که این جشنواره‌ها به قوت خودش ادامه پیدا کند و اضافه کرد: از ویژگی‌های دیگر همشهری داستان این است که سفرنامه‌ها که منشا شکل‌گیری قصه و داستان‌ها هستند، را با روایت داستان‌گونه معرفی و در قالب فرم‌های ادبی ارائه کرد. کار خاص دیگری که این نشریات انجام می‌دادند، این بود که به آگهی‌ها فرم و شکلی می‌دادند، که در حوزه ادبیات داستانی قابل فهم شد؛ یعنی سرمایه‌های پنهان انباشته، که معمولاً از آن غافل بودیم را به افکار عمومی ارائه می‌داند و از این طریق به غنای فضای داستانی کمک می‌کرد.
 
مسجدجامعی در پایان گفت: اینکه می‌گوییم این نشریه متکی به خودش بود و گروه‌هایی پرورش می‌داد، به این دلیل است که زمینه خلاقیت در آن فراهم بود و این بسیار مغتنم و مبارک است. امیدوارم دوستان ارجمندی که در حوزه‌های مختلف در این نشریه کار کرده‌اند، همچنان با فضای فرهنگی ادبیات و داستان کشور همراه باشند. من هم به سهم خود همراه خواهم بود و از دوستان خودم در همه قسمت‌های موسسه و جاهای دیگر خواهش می‌کنم، که فضای حضور همه اندیشه‌ها فراهم شود. ما نباید بگذاریم که این تجربه فراموش و رها شود.
  
پس از صحبت‌های دبیر جشن، نیما رئیسی، بازیگر و خواننده کشورمان به همراه پیام ذکایی و فروغ فضلی، دو تن از اعضای گروه خود، روی سن آمدند و به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.
 
رونمایی از اپلیکیشن «داستان همشهری» یکی دیگر از برنامه‌های این جشن بود.  که طبق گفته مجری برنامه این اپلیکیشن حاوی هر صد جلد منتشر شده مجله داستان همشهری است که داستان‌های آن به صورت صوتی هم ارائه شده و امکان انتخاب موضوعی یا بر اساس نام نویسنده اثر هم در آن تعبیه شده است.
.
 
قصه‌خوانی احمد پوری از بخش‌های پایانی این برنامه بود که طی آن، داستان کوتاه «روزن» از شماره صد مجله همشهری داستان را خواند و پس از آن به همراه رضا فیاضی در جشن امضا در جمع علاقه مندان داستان حاضر شد.