ساماندهی دکل های مخابراتی بدون مجوز

به گزارش قلم، ناهید خداکرمی با اشاره به به موضوع ساماندهی دکل‌های مخابراتی در شهر تهران در جلسه ای که اخیر در کمسیون سلامت برگزار شده است گفت: جلسه‌ای که برگزار شد بیشتر به دلیل پرونده‌هایی بود که در کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال بررسی است. تعداد این پرونده‌ها زیاد شده و بخش اعظمی از پرونده‌ها مربوط به مکان‌هایی است که دکل نصب شده است.

وی افزود: با مواردی که رئیس شرکت ارتباطات شهر تهران در جلسه اخیر مطرح کرد و در بررسی پرونده‌هایی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که بهتر است کارشناسی مواردی که در کمیسیون مطرح می‌شود در شرکت ارتباطات شهر انجام شود چون عموماً کارشناسان کمیسیون ماده ۱۰۰، کارشناسان رسمی دادگستری هستند که در حوزه فنی و عمرانی تخصص دارند و تخصصی در سایر حوزه‌ها ندارند در صورتی که نصب دکل‌ها هم مخابراتی و هم به سلامت مربوط است. بنابراین کارشناسی این موضوع به شرکت ارتباطات شهر موکول شد.

وی با اشاره به فعالیت کمیته سلامت در شورای شهر تهران و بررسی بُعد سلامت دکل‌های مخابراتی گفت: ساماندهی دکل‌ها در کمیته‌ای که هر هفته دوشنبه‌ها تشکیل می‌شود، بررسی می‌شود و حدوداً هفته‌ای ۱۰۰ پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد که بیشتر آن برای دکل‌های مخابراتی نصب شده است.

خداکرمی اضافه کرد: اکنون در زمینه نصب دکل‌های مخابراتی خیلی متقاضی جدیدی وجود ندارد اما حدوداً دو تا ۳ هزار دکل بدون مجوزی که در شهر تهران وجود دارد در حال ساماندهی است. تعداد زیادی از این دکل‌ها در حال جمع‌آوری است و تعداد زیادی نیز برای جمع‌آوری اخطار گرفته‌اند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید شهروندان بدانند این است که اعتراض‌هایی که به نبود آنتن یا نبود دسترسی به اینترنت پر سرعت وجود دارد، بسیار بیشتر از شکایت‌هایی است که برای دکل‌ها وجود دارد. یعنی وجود دکل‌ها ضرورت است اما ساماندهی و استانداردسازی آنها هم یک ضرورت است که شورا به جد پیگیر این موضوع است.

خداکرمی گفت: اکنون انتظار می‌رود با ورود پهنه G۵، نیاز به آنتن‌های بیشتری باشد. همه تلاش ما این است که این آنتن‌ها از نظر منظر شهری و از نظر فاصله مناسب با ساختمان‌ها رعایت شود و در نهایت از بی‌نظمی فعلی که در شهر شاهدیم جلوگیری شود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: همچنین پیگیر هستیم تا هر ساختمان جدیدی که احداث می‌شود برای نصب آنتن اینترنت هم مانند انشعاب گاز، برق و آب دسترسی لازم پیش‌بینی شود و اگر این اتفاق بیفتد نظم‌دهی در ساماندهی دکل‌ها سرعت می‌گیرد.