اقامت در بومگردی لوتکا روستای سرخشکی
ایده راه‌اندازی اقامتگاه بومگردی لوتکا از همین جا شکل گرفته است. مهمترین ابتکاری که این مجموعه برای حفظ محیط زیست و میراث روستایی گیلان به کار برده است، انتقال خانه‌ی «عیسی خان» با قدمت ۵۰ سال از روستایی در لاهیجان به محل مجموعه در روستای سرخشکی (حوالی بندرانزلی) است. این کار توسط استادکاران گیلانی در سه مرحله (واچینی، انتقال و بازچینی) انجام شده است. یکی دیگر از اقدامات مجموعه، ایجاد باغچه گیلانی است که در آن علاوه بر سبزیجات فصلی محلی، نهال درختان مثمر مثل انار جنگلی، آلو جنگلی و خوج (گلابی محلی) و نهال برخی درختان بومی غیرمثمر از گونه‌های گیاهی جنگل‌های مختلط کاسپینی-هیرکانی مانند توسکا، بلوط، لیلکی (اقاقیا)، دار تالاب (سرو مرداب)، ون (زبان گنجشک)، کاشته شده است. 
شرایط عمومی اقامتگاه
مجموعه بومگردی لوتکا در روستای زیبای سرخشکی میان جنگل‌های هیرکانی خزری و نزدیکی دریای کاسپین قرار دارد.  در حال حاضر تنها اقامتگاه این مجموعه نیم هکتاری، خانه عیسی خان است در دو طبقه با ظرفیت ۱۲ نفر است. همانند ساکنان پیشین خانه، وسیله خواب رختخواب سنتی است. در اتاق ها . برای استفاده از یخچال و آشپزی می‌توانید با هماهنگی از آشپزخانه اقامتگاه استفاده کنید.
مجموعه بومگردی لوتکا آلاچیق‌های سنتی دارد که در آن مهمانان ساعتی را استراحت کرده و یا برای صرف وعده های غذایی از آن استفاده می کنند. مهمانان مجموعه می توانند غذاهای خود را از فهرست غذاهای محلی مجموعه سفارش دهند. اما چون این مجموعه تنها برای مهمانان غذا تهیه می‌کند، ناهار و شام باید از یک روز قبل‌ سفارش داده شود. 
این مجموعه یک غرفه صنایع دستی هم دارد که در آن به ویژه حصیر، سفال و محصولات لاوندبافی گیلان به فروش می‌رسد. لاوند همان چادرشبهای دست‌بافی است که قدیمها خیلی استفاده می‌شد. تعاونی زنان هنرمند در قاسم‌آباد سفلی این محصولات را به شکل کاربردی (کیف، جامدادی، و ...) در آورده‌اند تا به احیای این هنر رو به فراموش کمک کنند و منبع درآمدی هم برای زنان روستا باشد. حصیرها همگی تهیه شده توسط زنان روستای سرخشکی است و بدون هیچ سودی مستقیم عرضه می‌شود. 
مجموعه لوتکا یک سرگرمی بسیار هیجان‌انگیز هم دارد؛ لوتکاسواری. لوتکا به قایق‌های پارویی مخصوص ماهیگیری می‌گویند. لوتکا وسیله ارتزاق بسیاری از اهالی روستای سرخشکی با صید ماهی‌هایی چون زردپر، سفید، کپورو کولی از رودخانه‌های این روستاست. لوتکاهای سرخشکی به غیر از لوتکاچی (قایقران) دو نفر گنجایش دارد. مسافران می‌توانند در کنار لوتکاچی‌های محلی ب‌نشنید و ساعتی از اسکله خصوصی لوتکا تا نزدیکی دریا،‌ روستاگردی ‌کنند. 
خانه عیسی‌خان تنها اقامتگاه موجود لوتکاست. طبقه اول (جیراتاق) یک اتاق بزرگ و طبقه دوم (جورخانه) دو اتاق کوچک دارد. این دو واحد از طریق پلکان مجزا، جدا شده‌اند. امکانات رفاهی اتاق‌ها یکسان است اما در طبقه دوم تلار (ایوان) بزرگتر و چشم‌انداز وسیع‌تر است. این طبقه برای آسایش مهمانان یکجا اجاره داده می‌شود اما اگر شما بخواهید و مشکلی نداشته باشید می‌توانید دو اتاق را جداگانه و با نصف قیمت کل اجاره کنید.
خانه منطبق با معماری سنتی شرق گیلان ساخته شده است. برای حفظ این معماری، سرویس بهداشتی در بیرون از خانه و درست در کنار آن قرار دارد.
هر کدام از طبقات یک سرویس مجزا (حمام و دستشویی فرنگی) دارند. سرویس بهداشتی ایرانی تنها در محوطه آلاچیق‌هاست که اندکی با خانه فاصله دارد. افراد سالمند و خانواده‌هایی که کودک خردسال دارند توجه کنند که این اقامتگاه در هر دو طبقه دارای پله است و به ویژه کودکان خردسال نیاز به مراقبت دارند.
در این مجموعه در حال ساخت خانه‌های دیگر به سبک کلبه‌های روستایی گیلان و یک #تلنبار به عنوان سالن اجتماعات هستیم. در کنار آن تنور، لانه مرغ‌ها، تویله و قهوه خانه‌ای نزدیک رودخانه را هم می‌سازیم. در خانه عیسی خان امکانی برای توانیابان عزیزی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیست. قصد ما این است که در خانه‌های جدید امکان استفاده از ویلچر فراهم باشد. 
امکانات
اینترنت رایگان
صبحانه رایگان
سرویس بهداشتی (فرنگی و ایرانی) و حمام 
یخچال
سیستم سرمایشی پنکه و گرمایشی بخاری ذغالی و نفتی 
آشپزخانه مشترک
پارکینگ سرباز درون محوطه
رختخواب سنتی (تشک، پتو، بالش، ملحفه)
غرفه صنایع دستی
لوتکا سواری (قایق سواری)
چطور برسیم
ترمینال اتوبوس‌رانی رشت و انزلی به اکثر شهرهای ایران اتوبوس دارند. اگر از جنوب بندر انزلی می‌آیید، اتوبوس مقصد شما بهتر است بندرانزلی باشد اگر از شمال انزلی می‌آیید بهتر است مقصد را رشت انتخاب کنید. سه راه حسن‌رود پیاده شوید، تاکسی‌های کیاشهر را سوار شوید و لب آب ( ابتدای روستای سرخشکی) پیاده شوید. اگر از جاده کناره و از سمت شرق گیلان می‌آیید لب آب بعد از بندر کیاشهر نرسیده به سه راه حسن رود قرار داد. این مجموعه در فاصله ۲۰ کیلومتری (۲۹ دقیقه) فرودگاه بین المللی رشت، ۲۴کیلومتری رشت و ۲۶ کیلومتری بندرانزلی است.
گیلان گردی به وقت لوتکا
جاذبه های طبیعی، تاریخی و اجتماعی متنوعی در حوالی مجموعه بومگردی لوتکا وجود دارد. در روستای سرخشکی و روستاهای اطراف، انواع کسب‌وکارهای بومی مانند شالیکاری، دامداری، حصیربافی، ماهیگیری، و پرورش کرم ابریشم قابل بازدید است. جنگل فتاتو، از معدود لکه‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی خزری در جلگه مرکزی گیلان در فاصله اندکی از روستا قرار دارد. کمی شرق‌تر،‌ حوالی بندر کیاشهر، پارک ملی بوجاق و تالاب بوجاق خودنمایی می‌کند. به سمت بندرانزلی در شمال لوتکا که حرکت کنید،‌ تالاب حفاظت شده انزلی، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد طبیعت‌گردی و مأمن امن بسیاری از پرندگان و جانوران را می‌بینید. در بندر که هستید شنبه بازار و بازار ماهی‌فروشان را از دست ندهید و در کاخ موزه نظامی، موج‌شکن و بارانداز هم گشتی بزنید. به سمت جنوب لوتکا که می‌روید اگر علاقمند بازدید از محلات قدیمی شهری هستید با گشت و گذار در بافت تاریخی رشت از نقاط مختلفی همچون بازار، سبزه‌ میدان، میدان شهرداری، پیرسرا، و خانه میرزاکوچک‌خان دیدن کنید. اگر قصد آشنایی با تاریخ مردم‌نگارانه گیلان را دارید، بازدید از موزه میراث روستایی سراوان را به شما توصیه می‌کنیم. کمی دورتر، در شهر لاهیجان بازدید از موزه چای خالی از لطف نیست. بازار سنتی آستانه اشرفیه نیز از جمله نقاط رنگارنگ و اشتها برانگیز گیلان است. در مسافت‌هایی بیشتر، کاروانسرای تی‌تی در سیاهکل، و قلعه رودخان در فومن از مناطق بسیار دیدنی گیلان هستند.