با دعوت از شهرداران جهان اسلام صورت می‌گیرد:
پایه‌گذاری بنای "شهرِ گفتگو" در مشهد طی دهه کرامت
به گزارش قلم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مهدی زارعی با بیان این مطلب در گفتگوی ویژه خبری رادیو زیارت با موضوع اعلام برنامه‌های دهه کرامت، اظهار کرد: همه ما معترف هستیم مشهد شهری محلی، ملی و بین‌المللی است و سازوکاری که تعریف می‌شود باید در این حد و اندازه قرار گیرد. پس در دهه کرامت برنامه‌هایی تدارک دیده شده که در 3 سطح بین‌المللی، ملی و شهری اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی تدارک دیده شده برای دهه کرامت، بیان کرد: همایش شهرداران جهان اسلام برگزار خواهد شد و در این همایش شهرداران عتبات عالیات نجف، کربلا، بغداد، سامرا و برخی شهرهای فارسی زبان و تمدنی مانند هرات، کراچی، لاهور، دمشق، بیروت، بلعلبک و غیره دعوت شده‌اند.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: در روزهای ولادت امام رضا(ع) میزبان این شهرداران جهان اسلام در مشهد خواهیم بود و بنا داریم نام و نشان امام مهربانی را به عنوان بنای شهر گفتگو در مشهد پایه گذاری کنیم.
کتابت و خوشنویسی احادیث رضوی در دهه کرامت
زارعی به کتابت و خوشنویسی احادیث رضوی اشاره کرد و توضیح داد: کتابت احادیث رضوی با حضور خطاطان مشهدی، استانی، ملی و بین المللی در قالبی فاخر صورت ‌گیرد و با حضور مردم و خوشنویسان زبده خوشنویسی خواهد شد. البته برای مکان اجرای این مهم در حال مذاکره با آستان قدس رضوی هستیم و به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری 17 دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، اظهار کرد: در طول برگزاری این جشنواره آثار متنوعی تولید شده که فرصت اکران برای این آثار فراهم نشده است.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: پس با در اختیار قرار گرفتن این آثار، بخشی از آنها در دهه کرامت به اکران در می‌آید و گالری به وسعت شهر راه‌اندازی می شود.
زارعی خاطرنشان کرد: در حوزه بین‌الملل نیز این آثار به 8 کشور جهان اسلام به نام امام رضا(ع) فرستاده و اکران می‌شود؛ کاری ویژه که تاکنون رخ نداده است.
وی در خصوص اهم برنامه‌های پیش‌بینی شده در دهه کرامت در حوزه ملی گفت: دعوت از برخی چهره‌های ارزشمند و کسانی که در حوزه فرهنگ رضوی به مشهد خدمت کردند، در برنامه قرار دارد. به این منظور میهمانانی از شاهچراغ شیراز، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم دعوت شده است.
«تا آستان پاک با آسمان پاک» با رکاب زنی دوچرخه سواران
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به ویژه‌برنامه «تا آستان پاک با آسمان پاک»، بیان کرد: قرار است در دهه کرامت کاروان دوچرخه‌سواری مسیر نیشابور تا مشهد را رکاب بزنند و در مسیر حدیث سلسله‌الذهب برنامه‌های خاصی را اجرا کنند.
زارعی بیان کرد: این کاروان ترکیبی از دوچرخه سواران کشوری و شهر نیشابور هستند و مسیر را طی می‌کنند و به بارگاه امام رضا(ع) نایل می‌شوند.
وی با بیان اینکه این برنامه یک روزه است، افزود: اکران‌هایی نیز در مسیر رخ می‌دهد. از جمله اینکه در مُلک‌آباد، بینالود، قدمگاه و نیشابور پیام‌های حفظ محیط زیست به اکران در آمده است.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به دیگر برنامه تدارک دیده شده، گفت: برنامه دیگر تدارک دیده شده شامل خرده روایت‌ها از افرادی است که به مشهد مشرف نشده‌اند.
زارعی گفت: به این منظور جشنواره فیلم موبایلی و فیلم یک دقیقه‌ای برپا می‌شود تا این افراد به بیان احساس خود بپردازند. سپس این آثار به دبیرخانه ارسال می‌شود و 8 نفر گزینش می‌شوند و در نهایت بهترین بیان احساس از تشرف به مشهد انتخاب می‌شود و منتخبان به پابوس امام هشتم(ع) نایل می گردند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کار نهایی تصویب لایجه نشان مشهد در شورای شهر محقق شد و رونمایی از این لایحه و اساس نامه در دهه کرامت صورت می‌گیرد و به آنها که به مشهد مقدس خدمت می‌کنند، لوح افتخار «مشهد یار»عطا می شود.
برپایی بزرگترین اجتماع پهلوانان و ورزشکاران باستانی کشور در عرصه میدان شهدا
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص ویژه برنامه‌های دهه کرامت در حوزه شهری، اظهار کرد: امسال 1292 اُمین سال تولد امام رضا(ع) است و چندین برنامه با این عدد پیش‌بینی شده است.
زارعی خاطرنشان کرد: به این منظور بزرگترین اجتماع پهلوانان و ورزشکاران باستانی کشور در عرصه میدان شهدا برای روزهای پایانی دهه کرامت تدارک دیده شده است. شاخصه دیگر این دهه ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر است که در 20 فرهنگسرای شهر برنامه‌ای ویژه بانوان شهر برگزار خواهد شد و در برنامه محوری نیز مادران و دختران در بوستان ریحانه حضور می‌یابند.
وی در ادامه افزود: مدتی است طرح ایجاد پیاده‌راه‌ها در مشهد پیگیری می‌شود و خیابان جنت به این موضوع اختصاص یافته است. همچنین خیابان‌های دیگری شناسایی شده و در دهه کرامت 2 خیابان به این موضوع پیوند می‌خورد و برنامه‌های ویژه برای این منظور در این خیابان‌ها طی دهه کرامت برگزار می‌شود.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه جشن بزرگ محوری در شب ولادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود. آذین‌بندی محلات با همراهی تشکل‌های فرهنگی صورت می‌گیرد و اقلام متناسب در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و تلاش می‌شود. فضایی شاد و روح‌انگیز برای این دهه ایجاد شود.
فعالیت ایستگاه‌های استقبال از زائران در مبادی ورودی شهر
زارعی در خصوص برنامه‌های تابستان نیز توضیح داد: تورهای شهروندی تقدیم به شهروندان و زائران می‌شود و به مدت 3 نوبت در هفته برگزار می‌گردد و آنها که علاقه‌مند هستند از پروژه‌های شهری بازدید کنند می‌توانند با مراجعه به سایت معاونت گردشگری اطلاعات لازم را اخذ کنند.
وی با اشاره به استقرار ایستگاه‌هایی در مبادی ورودی شهر، اظهار کرد: در تابستان و در محور قوچان و نیشابور این ایستگاه‌ها با قوت بیشتری کار خود را ادامه می‌دهند.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: در مراکز اطلاعات سفر راهنمایان مسلط به زبان‌های خارجی حضور دارند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار زائران قرار می‌دهند.
زارعی بیان کرد: همچنین اتوبوس قرار زیارت امام رضا(ع) نیز برقرار است و این مهم برای آنها که قصد زیارت دارند ولی امکانات زیارت برایشان فراهم نیست، ارائه می‌شود.