در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد
برگزاری جلسه فوق العاده برای تعدیل نرخ عوارض ساختمانی

به گزارش قلم، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران لایحه ضرایب تعدیل ارزش معاملاتی بلوک‌های شهر تهران به صورت یک فوریت مطرح شد. پیش از این شهردار تهران اعلام کرده بود این لایحه را به صورت دوفوریتی به شورای شهر ارائه خواهد کرد. برخی از اعضای شورای شهر نیز معتقد بودند عوارض تعیین شده نباید تعدیل شود، زیرا از سال ۹۳ عوارض هیچ گونه تغییری نکرده بود، با این وجود این موضوع در جلسه امروز به صورت یک فوریتی مطرح شد که اعضای شورا با ۱۶ رأی موافق و ۳ رأی مخالف با این یک فوریت موافقت کردند.

عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در دفاع از یک فوریت این لایحه گفت: ما الزام به صدور پروانه داریم و باید قبل از پایان خرداد این لایحه را به شورا ارائه می‌کردیم تا بتوانیم در مناطق به شهروندان پاسخگو باشیم و سرعت صدور پروانه ساختمانی کاهش پیدا نکند.

در ادامه بهاره آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: بر اساس قانون تعیین هر گونه عوارض شهری باید تا ۱۵ بهمن ماه انجام شود و هیچ شورایی حق تغییر عوارض در طول سال را ندارد، بنابراین در صورت تعدیل نیروها، ملاک عمل سال ۹۹ خواهد بود، پس بهتر است این عوارض در فراق بال بیشتری مورد بررسی قرار گیرند.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز در موافقت با طرح یک فوریت شهرداری تهران گفت: در اقدامی که مصوبه «عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح توسعه شهری» را مصوب کردیم با عنایت به تبصره ۳ مصوبه، شهرداری تهران مکلف شده است نسبت به تهیه ضرایب تعدیل ارزش معاملاتی هر یک از بلوک‌های شهر تهران بر اساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک به منظور واقعی نمودن مأخذ محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی اقدام و جهت تصویب به شورای شهر ارائه نماید.

فراهانی افزود: شورای شهر، شهرداری تهران را مکلف کرد، چرا که نمی‌دانستیم بحث دفترچه ارزش معاملاتی چه موقع بوده و با چه میزان ارائه خواهد شد و همچنین شامل چه مواردی است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: بنابراین چنین تبصره‌ای را در آن مصوبه قرار دادیم تا شهرداری در خرداد ماه آن را ارائه کند، بدین ترتیب قیمت‌ها واقعی شود.

وی بیان کرد: شهردار تهران در حال حاضر بر اساس تکلیف شورای شهر این لایحه را ارائه کرده است.

فراهانی گفت: این بند را نه تنها هیأت تطبیق رد نکرده است، بلکه به کرات در نامه‌های مختلف به این تبصره اشاره شده و افکار عمومی منتظر است تا بر اساس مصوبه خودمان، لایحه پیشنهادی شهرداری را بررسی کنیم.

در نهایت محسن هاشمی خطاب به اعضای شورا گفت: برای آنکه شهرداری و مردم از بلاتکلیفی دربیایند، این لایحه در دو کمیسیون برنامه و بودجه و معماری و شهرسازی طی امروز و فردا بررسی شود و سه شنبه نیز در جلسه فوق العاده این لایحه به رأی گذاشته شود.

نظری با این موضوع مخالفت کرد اما الویری گفت: تأخیر در تصویب این لایحه میلیاردها خسارت در درآمدهای شهرداری ایجاد می‌کند، همچنین شهر در بلاتکلیفی خواهد بود، بنابراین بهتر است این جلسه برگزار شود و لایحه را تعیین تکلیف کنیم.

در پایان اعضا با ۱۴ رأی موافق به برگزاری جلسه فوق العاده رأی دادند.