کاهش ۲ درصدی قیمت هفتگی نفت؛
برنده حمله به نفتکش‌ها کیست؟

به گزارش قلم، معاملات هفته گذشته بازار نفت با خبر افزایش ذخیره‌سازی آمریکا آغاز شد تا قیمت نفت که بعد از چند هفته کاهش با رشد قیمت همراه شده بود، تا زیر ۶۰ دلار در هر بشکه بیاید. در کنار این خبر، کاهش تقاضا از سوی اقتصادهای بزرگ دنیا نیز فشار مضاعفی بر قیمت نفت وارد کرد.

عوامل تضعیف‌کننده قیمت نفت در ابتدای هفته آنقدر قدرتمند بود که حتی پایین آمدن تولید اوپک به زیر ۳۰ میلیون بشکه در روز نیز نتوانست افق روشنی برای طلای سیاه نشان دهد زیرا در کنار این خبر، اعلام شد که واردات نفت آمریکا از اوپک تا ماه مارس (اسفند- فروردین) به پایین‌ترین حد ۳۰ سال گذشته و در مجموع به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

شرایط بازار نفت تا روز پنجشنبه بر مدار کاهش بود اما از آنجا که کوچک‌ترین تحولی در تنگه هرمز می‌تواند قیمت‌ها را تکان دهد، حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان، ریسک بازار نفت را افزایش داد تا قیمت نفت در این روز بیش از ۳ درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از ۶۲ دلار به ازای هر بشکه برسد زیرا تنگه هرمز یک چرخه حیاتی برای عرضه بخش انرژی است که ۳۰ درصد از عرضه نفت جهان از طریق دریا از این تنگه می‌گذرد.

حمله به دو نفتکش در روز پنجشنبه بعد از حمله چند هفته پیش به‌ چهار‬ نفتکش در نزدیکی بندر فجیره باعث شد تا دو شرکت ‏بزرگ خدمات حمل نقل نفت یعنی ‏DHT Holdings‌‏ و ‏Heidmar‌‏ دریافت هرگونه سفارش برای ‏نفتکش در خلیج‌فارس را متوقف کنند و شرکت‌های بیمه‌کننده اعلام کردند که هزینه بیمه کشتی‌هایی که در خلیج فارس تردد می‌کنند دست کم ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این اخبار سبب شد تا رشد قیمت نفت در روز جمعه نیز ادامه‌دار باشد و قیمت‌ها حدود یک دلار بالا برود.

با این حال رشد قیمت هفتگی نفت منفی بود و نفت برنت که هفته را با ۶۳ دلار و ۲۹ سنت آغاز کرده بود با ۲ درصد کاهش بر روی عدد ۶۲ دلار و یک سنت به کار خود پایان داد. نفت شاخص آمریکا نیز که اول هفته ۶۳ دلار و ۹۹ سنت قیمت خورده بود با قیمت ۵۲ دلار و ۵۱ سنت با بازار خداحافظی کرد.

نکته مهم در این بین آن است که این اتفاق می‌تواند زنگ خطر بزرگی برای تولیدکنندگان اوپک باشد زیرا پیش از این اتفاق نفت اوپک به دلیل خروج بخشی از نفت سنگین ایران و ونزوئلا از بازار به دلیل تحریم‌ها بیشتر از نفت برنت قیمت می‌خورد و این اتفاق نیز می‌تواند به بیشتر شدن این اختلاف دامن زند.

اختلاف قیمت سبد نفتی اوپک با نفت شاخص آمریکا به مراتب بیشتر است. نفت اوپک بیش از ۱۰ دلار گران‌تر از نفت آمریکا قیمت می‌خورد که می‌تواند باعث فاصله گرفتن مشتریان از این نفت و روی آوردن به سمت نفت آمریکا شود.

گران‌تر شدن سبد‬ نفتی‬ اوپک در کنار ‏هزینه حمل این نفت که حالا با حمله به نفتکش‌ها ممکن است بیشتر هم شود، باعث از دست رفتن بازارهای اروپایی و ‌آمریکای شمالی برای این سازمان خواهد شد و ممکن است کشورهای شرق آسیا مانند چین، ژاپن و کره جنوبی را به سمت واردات نفت از آمریکا سوق دهد تا هزینه‌های مالی و همچنین ریسک‌های اقتصادی و سیاسی خود را کاهش دهند.

این امر می‌تواند برای تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس از ایران گرفته تا عربستان نگران‌کننده باشد زیرا هزینه‌های فروش نفت این کشورها را افزایش خواهد داد و این در شرایطی است که آمریکا با سفته‌بازی و فشار بر تولیدکنندگان همچنان خواهان پایین نگه داشتن قیمت‌ها در بازار نفت است.