واگذاری شرکت های شستا کمک به رونق اقتصاد اجتماعی است

به گزارش قلم، ناهید تاج‌الدین در مورد شرکت‌های شستا اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات شرکت‌های زیر مجموعه شستا مشکل بهره‌وری است. این مشکل با توجه به ارزش دارایی ۱۷ میلیارد دلاری این شرکت، بسیار حائز اهمیت است.

تاج‌الدین فعال کردن اقتصاد اجتماعی را یکی از راه‌های برون رفت از بحران اقتصادی دانست و اظهار داشت: در اقتصاد اجتماعی هنوز ظرفیت‌های بالقوه عدیده‌ای وجود دارد که بالفعل نشده است. ظرفیت‌هایی که هم در زلزله کرمانشاه و هم در سیل اخیر خود را نشان داد. در این مخاطرات شاهد ورود حجم عظیمی از کمک‌های مردمی به چرخه اقتصادی بودیم. طی این اقدامات تعاونی مصرف، تعاونی‌های صنفی، تعاونی‌های اعتباری و حتی تعاونی‌های خانوادگی به صورت موقت و خودجوش شکل گرفت.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بهره‌وری اقتصاد اجتماعی در اروپا گفت‌: در اروپا ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی و بیش از ۴.۵ میلیون شغل در بخش تعاونی وجود دارد. عملاً ۶ درصد نیروی کار فعال اتحادیه اروپا در این حوزه مشغول به کار هستند این در حالی است که در کشور ما، در سال‌های پیش از ۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور داشته که ۴۳ درصد آنها غیر فعال و راکد هستند. این امر نشان دهنده راکد ماندن ظرفیت‌های اقتصاد اجتماعی در ایران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در اصفهان نیز در سال‌های گذشته بیش از ۶۰۰ تعاونی تعطیل شده‌اند. علت غیرفعال شدن این تعداد تعاونی بدهکاری مالیاتی و بانکی و همچنین بروز مشکلات مدیریتی بوده است.

تاج‌الدین با بیان اینکه «شاید واگذاری شرکت‌های شستا به تعاونی‌ها بتواند وضعیت اقتصاد اجتماعی را در ایران قوت ببخشد» گفت: آمارها در سال‌های پیش گویای سهم ۳.۸ تا ۵ درصد و بعضاً ۸ درصدی بخش تعاون است. متأسفانه هنوز بخش تعاون تا هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه یعنی سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد بسیار فاصله دارد.

تاج‌الدین افزود: البته این واگذاری‌ها باید با رعایت دقیق شاخص‌های بهره‌وری و کاملاً مسئله محور و بدون هیچ گونه رانتی انجام شود تا نتیجه مورد نظر را به همراه داشته باشد و گرنه وضعیت بخش تعاونی و شستا را از این وخیم‌تر می‌کند.

وی در پایان گفت: طرح‌هایی در معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست بررسی و اجراست که می‌تواند آینده روشنی برای اقتصاد اجتماعی رقم بزند و به بهره‌وری شستا نیز کمک کند. طرح‌هایی که ایجاد بیش از یک و نیم میلیون شغل را در بخش تعاون هدف‌گذاری کرده است و می‌تواند مطالبات تعاونی‌ها از دولت را احیا کند.