پیکر زخمی طبیعت مازندران از زباله
پیکر زخمی طبیعت مازندران از زباله

محیط زیست هدیه و موهبت الهی است که حفاظت از آن نخستین وظیفه بشر و شاید مهم‌ترین رسالت انسان باشد، محیط زیست سالم نه تنها به سلامت انسان کمک می‌کند، بلکه امکان بهره‌برداری مناسب از مواهب الهی موجود در آن برای رفع نیازهای بشری را فراهم می‌آورد و از این رو حفاظت از محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هیچ موجودی در کره زمین به اندازه انسان به محیط زیست آسیب نمی‌رساند، فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی، بیمارستانی و غیره بخشی از این آسیب‌هایی است که به وسیله انسان به وجود می‌آید.

انسان‌ها نسبت به آسیب‌های جدی که به محیط زیست وارد می‌کنند که در نهایت گریبان سلامت خود، خانواده و نسل‌های بعدی‌اش را می‌گیرد تا حدودی، بی‌تفاوت هستند.

به گزارش ایسنا، میزان آسیب‌پذیری محیط زیست در کشورهای مختلف متفاوت است، آلودگی‌های ناشی از مصرف بالای فرآورده‌های نفتی، دفن نامناسب ضایعات صنعتی و نیز برداشت غیرمجاز از جنگل‌ها و مراتع در کشورهای دنیا یکی از مهم‌ترین علت‌های آلودگی محیط زیست است.

دستگاه‌های زباله‌سوز به محیط زیست آسیب می‌رسانند

پرستو ملکی مسئول انجمن رفتگران طبیعت مازندران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: نگهداری طبیعت و پاکیزه نگه داشتن آن همانند خانه شخصی‌مان بسیار مهم و ضروری است و این امر در زمان نوروز نیز بیش از پیش احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: از 19 مرداد 93 که این انجمن کار خود را آغاز کرده است مسافران توجه بیشتری به این موضوع داشته‌اند، اما مردم محلی و بومی هیچ توجهی در این خصوص نمی‌کنند، این در حالی است که انتظار می‌رود ساکنان طبیعت نسبت به پاکسازی طبیعت توجه بیشتری داشته باشند.

مسئول انجمن رفتگران طبیعت مازندران با اشاره به آسیب‌های رها کردن زباله در طبیعت گفت: ته سیگار و شیرابه‌های زباله که وارد طبیعت می‌شوند محیط زیست را به خطر می‌اندازد و وظیفه داریم در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و این وظیفه همه افراد است.

ملکی با بیان این‌که در تمامی دنیا مردم برای حفاظت از طبیعت خود پیش قدم می‌شوند، خاطرنشان کرد: مردم باید با تفکیک زباله از مبدا و تصحیح روش زندگی خود حفاظت از محیط زیست را از خود آغاز کنند.

وی با تاکید بر استفاده از تکنولوژی، گفت: در حالی در کشور از تکنولوژی استفاده می‌کنیم که فرهنگ استفاده از آن را آموزش نداده‌ایم.

مسئول انجمن رفتگران طبیعت مازندران در خصوص مهم‌ترین مشکلات حفظ و پاکسازی طبیعت تصریح کرد: کمبود جعبه‌های جمع‌آوری زباله و کوچک بودن اندازه آنها و استفاده بیش از اندازه از ظروف یکبار مصرف از سوی خانواده‌ها مهم‌ترین مشکلات موجود در طبیعت هستند.

ملکی افزود: مسئولان شهری نیز باید با جمع‌آوری به موقع زباله و نصب تابلوهای زیست‌ محیطی مردم را تشویق کنند.

وی هم‌چنین زباله‌سوزی در طبیعت را نیز زیان‌آور دانست و گفت: دستگاه‌های زباله سوز به محیط زیست آسیب می‌رسانند و به جای این مورد، می‌توانیم با ایجاد فرهنگ و راهکارهای مناسب تفکیک زباله از مبدا، به فروش این زباله به کشور‌های دیگر اقدام کنیم که علاوه بر کاهش آلودگی طبیعی، درآمد اقتصادی را نیز به همراه دارد.

تولید روزانه 2700 تن زباله در مازندران

داریوش عبادی دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: هر روز در مازندران حدود 2700 تن زباله تولید می‌شود که از این میزان 70 درصد تر و 30 درصد خشک هستند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها زباله خشک بیشتر از تر است اما در مازندران این طور نیست، این امر به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و ورود شیرابه‌های زباله‌های‌ تر به آن است که همین امر باعث می‌شود مشکلات زیست محیطی ایجاد شود.

دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندران با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز تصریح کرد: اگر در ایام نوروز 2 میلیون مسافر برای 5 روز به استان سفر کنند حدود 10 تن زباله تولید می‌شود که با توجه به نبود برنامه و مدیریت عملی برای مدیریت پسماند در استان مشکلاتی برای مازندران و شهرهای آن به وجود می‌آید.

عبادی افزود: در گذشته بحث تفکیک و جداسازی زباله‌ها در استان مطرح بود و اما در عمل اتفاق قابل توجهی به وجود نیامد.

وی با اشاره به مراکز دفن زباله در جنگل‌های استان نیز گفت: بیش از 40 مرکز دفن زباله‌های استان در جنگل‌ها قرار دارد که این مناطق زیبا و گردشگرپذیر که بخش وسیعی از جنگل استان را شامل می‌شود، در حال نابودی است.

نگاه سلامت و شهروندی باید در مسئولان استان نهادینه شود

دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراکز دفن زباله در حاشیه رودخانه‌ها و سواحل دریا تصریح کرد: در نزدیکی رودخانه‌ها و سواحل که محل دفن زباله در استان است نفوذ شیرابه زباله به آب‌های سطحی موجب تخریب آب و خاک در انسان و آبزیان می‌شود.

عبادی با تاکید بر این‌که در مازندران برنامه‌ای برای مدیریت پسماند وجود ندارد، گفت: مسئولان برای حل مشکل زباله در حال راه‌اندازی دستگاه‌های زباله‌سوز در استان هستند که این مسئله خود موجب انتشار گازهای سمی و خطرناک می‌شود.

وی با بیان این‌که مازندران هیچ بهره‌ای از حضور مسافران نمی‌برد، افزود: هیچ اراده و برنامه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در مازندران وجود ندارد و مسافران استان با صندوق‌های پر از مواد غذایی وارد می‌شوند و بدون هیچ ثمره‌ مالی از آن خارج می‌شوند و حاصل آن فقط ترافیک و زباله‌های به جا مانده است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: نگاه سلامت و شهروندی باید در مسئولان استان نهادینه شود و با رویکرد مشارکت مردم و گروه‌های مردم نهاد در ایجاد فرهنگ کم کردن تولید زباله و سپس تفکیک آن از مبدا بتوان مشکلات زیست محیطی زباله‌ها را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که فرهنگ بستن کمربند ایمنی در رانندگی نهادینه شده است، ایجاد زیر‌ساخت‌های تفکیک زباله از مبدا همچون کارخانه تبدیل زباله تر به کمپوست که در بهشهر به وجود می‌آید می‌توان از مردم خواست زباله‌های تر و خشک خود را جدا سازی کنند.

عبادی افزود: شرکت‌هایی در استان زباله‌های خشک را برای بازیافت خریداری می‌کنند و این خود موجب چرخش اقتصادی خانواده‌ها می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد مسئولان امر باید با یک اراده جمعی و در یک نگاه ملی برای مقابله با آسیب‌رسانی زباله به محیط زیست، عدم آلودگی آب‌های زیرزمینی، نظافت و بهداشت عمومی، فایده‌های اقتصادی و زیبا شناسی محیط به طور جدی‌تری وارد شوند.