کنگره "التهاب در سیستم عصبی" فرصتی برای هم‌آمیزی تجربیات استادان با نوآوری‌های دانشجویان
به گزارش ایسنا، دکتر محسن فروغی پور امروز در افتتاحیه کنگره که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: همچنین این مجمع علمی، استادان با تجربه علوم اعصاب و دانشجویان رده‌های مختلف این رشته‌ها را گرد هم آورده و فرصتی فراهم می‌کند که دانشجویان بتوانند از یافته‌ها و نتایج آخرین تحقیقات در زمینه درمان بیماری‌های مغز و اعصاب مطلع شوند و بر تجربیات دانشی خود بیفزایند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویژگی دیگر این کنگره را مشارکت دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه مونستر آلمان ذکر کرد و گفت: این بدان معناست که ما زبان تفاهم را بلدیم و و زمینه‌هایی داریم که با همه مراکز دنیا تعامل علمی داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که دنیای آینده، دنیای مهربان‌تر، ایمن‌تر از بیماری‌ها و زیباتر از نظر فکری و اجتماعی باشد که همه ابنای بشر بتوانند در آن از مواهب زندگی اجتماعی بهره‌مند شوند.

فروعی پور با بیان اینکه شرایط محیطی و زندگی صنعتی، عامل مهمی در گسترش بیماری‌های مغز و اعصاب است، گفت: در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یافته‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم محوریت و مرجعیت علمی این منطقه از دانش را به دانشگاه علوم پزشکی ارائه کنیم.

دکتر فروغی پور در خصوص هدف کنگره گفت: این کنگره با هدف کشف دلایل التهاب در سیستم عصبی در بیماری‌های مختلف مغز و تبادل اطلاعات علمی استادان مغز و اعصاب در این زمینه برگزار شده است.

وی اظهار کرد: در خصوص چرایی این التهاب فقط می‌دانیم که سیستم دفاعی بدن، در قبال برخی عوامل، واکنش التهابی نشان می‌دهد که این واکنش در همه بیماری‌های مغز و اعصاب روی می‌دهد و بیمار را دچار عوارض درد و تنش عصبی می‌کند.

وی گفت: در شهرهایی که فعالیت‌های صنعتی بیشتری دارند، میزان بیماری‌های مغز و اعصاب بیشتر دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که زندگی صنعتی، یکی از عوامل ایجاد این بیماری‌ها است.

دکتر فروغی‌پور امواج را نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد این بیماری‌ها ارزیابی کرد و گفت: البته هنوز در این مورد تحقیقاتی که نتایج قطعی و روشن ارائه دهد، انجام نشده؛ اما دانشمندان حوزه علوم اعصاب، انواع این امواج شامل امواج موبایل، پارازیت‌ها و سایر تشعشعات موجی را یکی از متهمان ایجاد این بیماری‌ها می‌دانند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه داروها و درمان این بیماری‌ها تصریح کرد: داروهای ساخت ایران در این گروه از بیماری‌ها کیفیت بسیار بالایی دارد و ما به عنوان پزشکان این رشته، هیچ کمبودی در زمینه دارو یا کیفیت داروها نداریم.

وی اضافه کرد: اگر نمره پزشکی به داروهای امریکایی ۱۰۰ باشد، داروهای ایرانی ۹۵ تا ۹۸ می‌گیرند و این فاصله کیفیتی آنقدر ناچیز است که از نظر پزشکان، قابل چشم‌پوشی است.