بروز و عوامل خطر مرگ و میر زودرس
به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این پژوهش، با ذکر این نکته که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره نشریه معتبر BMC Public Health به چاپ رسیده، اظهار کرد: یک بررسی ۱۴ ساله بر روی جمعیت افزون از ۷۰۰۰ نفر نشانگر ۲۶۲ مورد مرگ زودرس بود که در رأس آنها حوادث قلبی عروقی قرار داشت.

دکتر فرزاد حدائق، عوامل دیگر مرگ زودرس شامل سرطان‌ها، جراحات ناشی از تصادفات جاده‌ای، عفونت‌ها و سایر علل متفرقه را به عنوان دیگر علل مرگ و میر زودرس در جامعه تحت مطالعه، که نمونه‌ای قابل تعمیم به جامعه محسوب می‌شود، نام برد.

این متخصص غدد افزود: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده که حضور دیابت می‌تواند احتمال بروز مرگ و میر زودرس را دو برابر کند.

وی همچنین اضافه کرد: یافته‌های این پژوهش نمایانگر این مطلب بوده که در صورت کنترل سه عامل خطر قابل تغییر شامل دیابت، پرفشاری خون و مصرف دخانیات، می‌توان کاهش بیش از ۴۰ درصدی در میزان مرگ و میرهای زودرس را شاهد بود که در این بین می‌بایست دیابت را به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفت.

به گفته این استاد دانشگاه نکته قابل ملاحظه آن است که در تحقیق حاضر اثرات منفی اضافه وزن و چاقی در بروز مرگ و میر زودرس تأیید نشده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، حدائق در پایان، توجه به پیشگیری و کنترل دیابت، درمان پیگیرانه فشارخون و ترک مصرف دخانیات را به عنوان پیام حاصل از این بررسی ۱۴ ساله جهت جلوگیری از مرگ و میر زودرس عنوان کرد که بایستی مورد توجه مردم و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.