احیای سند ۴۰۰ ساله در استان مازندران
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آئین افتتاح نمایشگاه تاریخ محلی مازندران ظهر امروز (دوشنبه ۲۰ خردادماه) با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هانیه گرائیلی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و اموربین الملل سازمان، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، امین الله آزادیان مدیرسازمان اسناد و کتابخانه ملی مازندران و نیز جمعی از شخصیت‌های شاخص علمی، فرهنگی و سیاسی این خطه‌ی کهن در موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم امین الله آزادیان مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران با بیان اینکه مرکز اسناد مازندران در سال ۹۳ تأسیس شد، گفت: طی این سال‌ها تعداد ۱۰ هزار کارتن شامل ۷۰ هزار پرونده سند از دستگاه‌های دولتی به مرکز اسناد این استان انتقال یافته است.

او به آغاز فعالیت تاریخ شفاهی در مازندران اشاره کرد و افزود: این مهم از سال گذشته آغاز شده است و تا این لحظه تعداد ۱۰ مصاحبه انجام شده است.

آزادیان همچنین از تشکیل یاوران اسناد سخن به میان آورد و گفت: با انجام فعالیت‌ها امید است این امر به سایر شهرستان‌ها نیز تسری یابد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان مازندران با اشاره به احیای سندی با قدمت بیش از ۴ قرن در این استان، بیان کرد: این اثر ۴۰۰ ساله طی فرآیندی یک ماهه احیا و آماده شد. هم اکنون حدود ۵ الی ۶ هزار کارتن اسناد به دلیل مشکلات و محدودیت‌های فضایی در مخزن تهران نگهداری می‌شود.

آزادیان ضمن ابراز خرسندی از نگاه منطقه‌ای رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به استان مازندران خاطرنشان کرد: لازم است ما نیز این فرصت را مغتنم بدانیم و شرایط پیشرفت استان را فراهم کنیم.

ضرورت به فعلیت رساندن ظرفیت‌های استانی کشور

انوشیروان محسنی بندپی نیز در این مراسم، گفت: خانم بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیر زمان برای انجام اقدامات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش قدم بوده است و از این بابت لازم می‌دانم مراتب قدردانی و تشکر خود را اعلام کنم.

استاندار تهران با بیان اینکه ایران کشوری بسیار زیبا و پرجاذبه است، افزود: همین مسئله موجب شده تا شاهد تنوع قومی و فرهنگی در سراسر کشور باشیم.

او ضمن ابراز تأسف از اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم آنطور که باید تمام ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور را به فعلیت برسانیم، گفت: تنوع قومی و فرهنگی شرایط خاصی را برای کشور ایجاد کرده است بطوری که در عین وجه تمایز همیشه به دنبال یک وحدت و همگرایی بوده ایم که این هماهنگی‌ها تاریخ یک ملت را شکل داده است.

بندپی ضمن تشریح تاریخ محلی، اظهار کرد: تاریخ محلی، شهر و یک فضای جغرافیایی خاصی را شامل می‌شود که در عین حال به آداب و رسوم، اساتید و پژوهشگران و مشاهیری که در آن رشد یافته اند، متصل می‌شود.

استاندار تهران با اشاره به تنوع فرهنگی و قومی گسترده استان مازندران، ادامه داد: از مشخصه‌های این استان می‌توان به روابط اجتماعی بسیار زیاد مردم این خطه، سخت کوشی زنان مازندرانی در کنار مردان، تنوع غذایی و نخبه پروری آن اشاره کرد.

به گفته او، این جغرافیا با چنین محدوده‌ای دارای ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی بوده که باید ضمن تحسین از تجربیات آنان استفاده کرد. اگر بخواهیم امنیت بسیار بالایی را در کشور ایجاد کنیم و شاهد همبستگی و وحدت میان تمام اقوام و طوایف ایران باشیم لازم است توجه ویژه‌ای به محورهایی چون شناخت فرهنگ و تمدن اقوام مختلف ایرانی از لحاظ تاریخی داشته باشیم.

استاندار تهران معرفی حکومت‌های محلی ایران، نقش حکومت‌ها و خاندان‌های محلی در تحولات تاریخ ایران، نقش خاندان‌های محلی در توسعه فرهنگی و تمدنی ایران، شناسایی شخصیت‌های محلی مؤثر در تاریخ سیاسی، فرهنگی و تمدن ایران و نیز تاریخ هنری، اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف ایران را از دیگر موارد ایجاد امنیت در کشور دانست.

در ادامه این مراسم جهانگیر نصری اشرفی دبیر دانشنامه تبرستان و مازندران و نیز علی ذبیحی و نوذری به تشریح فرآیند آماده سازی دانشنامه تبرستان و مازندران پرداختند.

دانشنامه تبرستان و مازندران اثری است نسبتاً جامع که با هدف ثبت، ضبط و حفظ دستاوردهای تاریخی، جغرافیایی، زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی و هنری و نیز همه ی میراث‌های مادی و معنوی تبرستان قدیم و مازندران کنونی طراحی شده است.

این اثر با همکاری چند صد تن از پژوهشگران، نویسندگان، ویراستاران محتوایی و ادبی، عکاسان، طراحان و صفحه آرایان در مرکز پژوهش‌های فرهنگخانه ی مازندران به عنوان مهم‌ترین دستاورد فرهنگی مکتوب و مصور مازندران به انجام رسیده است.

ذبیحی قائم مقام و طراح این دانشنامه با بیان اینکه این اثر در ۵ جلد و حدود ۷۰۰ صفحه تهیه شده است گفت: جلد یک این دانشنامه از دیباچه تشکیل شده است و دارای ۱۴ سرفصل بوده که هر سرفصل کارگروه مخصوص خود را داشته است.

در پایان این مراسم، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نمایشگاه تاریخ محلی مازندران را افتتاح کرد. ضمن آنکه از یک سند ۴۱۶ ساله و کتاب دانشنامه تبرستان و مازندران نیز رونمایی شد.

بنابراعلام، در این نمایشگاه که به مدت ۱۰ روز از ۲۰ الی ۳۰ خرداد برپا خواهد بود بیش از ۱۰۰ برگ سند تاریخی، ۴۰ تابلوی نفیس از آثار خوشنویسی و نقاشی، ۲۵ کتاب تاریخی شامل نسخ خطی، سنگی و سربی، همچنین ۱۴۰ قطعه عکس از وقایع و رویدادهای مختلف دو قرن اخیر در استان مازندران به نمایش گذارده می‌شوند.

در این نمایشگاه که به میزبانی و توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود، استانداری مازندران و سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و صدا سیمای استان (طبرستان) نیز همکاری دارند.

بازدید از نمایشگاه همه روزه غیر از ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۶ برای عموم علاقمندان آزاد است.