مصوبه عجیب و غریب شورای شهر تهران به نفع شهرداری/ استفاده از کارتخوان در دفاتر خدمات الکترونیک شهر پولی شد
به گزارش قلم، این روزها شهروندان تهرانی برای پرداخت عوارض ساختمانی و خودرو مراجعات زیادی به دفاتر خدمات الکترونیک شهر دارند، آنها برای بهره مندی از مزایایی همچون تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک می بایست نسبت به پرداخت عوارض شهرداری در زمینه های مختلف اقدام کنند.

بعد از پولی شدن محدوده زوج یا فرد و تغییر نام آن به حلقه دوم ترافیکی، شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت برای ساکنان این محدوده که از اجرای طرح جدید متضرر می شدند امتیازاتی در نظر گرفت.

به گفته پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران امتیازی که ساکنان این دو محدوده برخوردارند، یک بار خروج رایگان تا قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک بار ورود رایگان بعد از ساعت ۱۷:۰۰ است. اما شرط بهره‌مندی از این امتیاز رایگان، پرداخت هزینه‌های مختلفی است که جمع آن به بیش از نیم میلیون تومان می‌رسد.

شهروندان برای دریافت این امتیاز باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند و پس از ارائه اسناد سکونت، هزینه‌های مختلفی را بپردازند.

اما نکته مهم این است که شهروندان باید بابت هر بار استفاده از دستگاه کارتخوان، هزینه ای به حساب شهرداری واریز کنند.

شهروندان ابتدا باید عوارض نوسازی محل سکونت خود را تسویه کنند که این مبلغ برای ملکی با مساحت ۵۷ متر در این محدوده ۵۰ هزار تومان می‌شود. سپس باید عوارض پسماند را هم پرداخت کنند که این مبلغ برای همان ملک ۸۸ هزار تومان می‌شود. بعد از آن هم فرد متقاضی باید عوارض خودروی خود را با شهرداری تسویه کند.

پس از اینکه فرد متقاضی این هزینه‌ها را به صورت جداگانه از طریق دستگاه کارتخوان پرداخت کرد، باید بابت هر بار استفاده از دستگاه کارتخوان هم ۳۵۰۰ تومان دیگر پرداخت کند.

طرح

طرح

این طور که پیداست، شهرداری پول گرفتن از مردم را هم برای خود امری هزینه‌زا می‌داند و بابت پول گرفتن هم، پولی جداگانه می‌گیرد. نکته قابل تامل این است که در دفاتر خدمات الکترونیک شهر هیچ راه دیگری برای پرداخت هزینه ها پیش بینی نشده است و شهروندان مجبور هستند تا از طریق دستگاه کارتخوان نسبت به پرداخت اقدام و هزینه استفاده از این دستگاه که 3500 تومان است را نیز پرداخت کنند.

در همین خصوص محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در واکنش به این اقدام دفاتر الکترونیک شهر گفت: این اقدام کاملا قانونی است و دارای مصوبه شوراست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورا این مصوبه غیرمنصفانه، غیر معقول و ناعادلانه را لغو می‌کند؟ گفت: باید مصوبه را بررسی کنم تا بعد پاسخ دهم.

منبع: باشگاه خبرنگاران