علت کاهش صادرات طلای سرخ چیست؟
به گزارش قلم، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش  ۱۰ درصدی قیمت زعفران نسبت به روزهای گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و حداکثر ۱۳ میلیون تومان است.
 
وی با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود به سر می‌برد، افزود: افزایش قیمت زعفران در ماه‌های اخیر، کاهش قدرت خرید و قرار گرفتن زعفران به عنوان کالای لوکس در سبد خانوار موجب شده تا معامله کمتری در بازار داخل صورت گیرد.
 
میری درباره تأثیر افت نرخ دلار بر کاهش صادرات گفت: با توجه به شرایط کنونی نوسان نرخ ارز نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به وضعیت صادرات در روز‌های آتی داشت، ضمن آنکه هر چه به فصل برداشت محصول نو نزدیک‌تر می‌شویم، صادرات روند نزولی به خود می‌گیرد.
 
نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ ارز، عدم ثبات اقتصادی و شرایط عرضه و تقاضا نمی‌توان پیش بینی خاصی را راجع به وضعیت بازار در ماه‌های آتی داشت. چرا که با افزایش نرخ ارز، قیمت زعفران بالا می‌رود و با افت قیمت ارز، نرخ محصول روند نزولی به خود می‌گیرد.
 
وی سخت گیری بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور را یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات طلای سرخ دانست و افزود: در شرایط تحریم، بازگرداندن ارز به سیستم نیما کار بسیار دشواری است، به همین دلیل برخی صادرکنندگان ترجیح می‌دهند صادرات نکنند و برخی از صادرکنندگان با کارت خودشان صادرات را انجام نمی‌دهند.
 
میری با بیان اینکه بسیاری از افراد اقدام به خرید زعفران و دپو در خانه‌های خود کردند، تصریح کرد: با توجه به آنکه بسیاری از کشاورزان محصول خود را هنوز به بازار عرضه نکرده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود از تیرماه به بعد به مرور محصولات خود را وارد بازار کنند چراکه به عرضه محصول نو به بازار نزدیک می‌شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران