دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس از چه زمانی اجرا می‌شود؟

به گزارش قلم، در حال حاضر در فرابورس ایران معاملات در تابلو ج بازار پایه، سه روز در هفته انجام می‌شود اما مطابق دستورالعمل جدید بازار پایه از اواخر خردادماه معاملات در سه تابلو زرد، نارنجی و قرمز انجام خواهد شد که در این تابلوها در تمام روزهای هفته امکان معامله وجود دارد.

در طبقه‌بندی جدید، تابلو الف عملاً حذف شده است. تابلو ب تبدیل به تابلو "زرد" شده و تابلو "نارنجی" نیز به جای تابلو ج فعالیت می‌کند. همچنین یک تابلو جدید با نام تابلو "قرمز" ایجاد شده است.

آن طور که مسئولان فرابورس ایران اعلام کرده‌اند طبقه‌بندی تابلوهای بازار پایه همانند بورس‌های آمریکا، اسپانیا و مدل‌های مشابه بر مبنای رنگ‌های علائم راهنمایی و رانندگی که از نظر بین‌المللی به مخاطبان هشدار می‌دهد، قرار بگیرد. در واقع، تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب نشانه احتیاط، احتیاط بیش‌تر و هشدار توقف به سرمایه‌گذاران هستند.

تفاوت بین تابلوها در حراج‌هاست که شرکت‌ها در تابلو زرد (دارای شفافیت بیشتر) دو روز در هفته امکان برگزاری اکشن بدون دامنه نوسان با اجازه کشف قیمت دارند. در تابلو نارنجی یک روز در هفته و در تابلو قرمز که عموماً شرکت‌های ورشکسته یا در حال انحلال تسویه حضور دارند هم یک روز در یک ماه امکان برگزاری اکشن وجود دارد.

با توجه به آمارهای فرابورس اکنون در طبقه‌بندی جدید ۱۱۲ شرکت در تابلو زرد، ۵۷ شرکت در تابلو نارنجی و ۱۳ شرکت هم در تابلو قرمز قرار می‌گیرند البته از ۱۳ شرکت حاضر در این تابلو، نماد قریب به نیمی از آن‌ها تا کنون بازگشایی نشده است.

برای راه‌اندازی تابلوهای پایه زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، تمامی نمادهای مندرج در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۰ خرداد متوقف و پس از انجام عملیات فنی و انتقال به تابلوهای مربوطه بازگشایی خواهند شد.