در مقابل آفتاب زره به تن کنید
دکتر مهری شیوایی، متخصص پوست و مو
پیش از انتخاب ضدآفتاب باید خودتان را به استفاده منظم و روزانه از آن متعهد کنید و سپس به این نکته توجه کنید چه محصولی برای پوست و شرایط‌تان مناسب‌تر است. اولین نکته هم در نظر گرفتن درصد SPF یا فاکتور حفاظتی یک ضدآفتاب است. یعنی مقدار زمانی که با کمک آن می‌توانید زیر آفتاب بدون آفتاب سوختگی و آسیب جدی سپری کنید. برای مثال اگر پوست‌تان بدون کرم بعد از حدود 10 تا15دقیقه آفتاب سوخته می‌شود با محصولاتی با SPF15 و بیشتر این مقدار زمان به حدود یک ساعت‌ونیم تا دو ساعت تغییر می‌کند و پوست مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. از طرفی این فاکتور حفاظتی با ایجاد پوششی ایمن از نفوذ اشعه‌ها به عمق و تخریب ساختمان پوست جلوگیری کند. پس افرادی که هر سه ساعت یک‌بار از کرم ضدآفتاب با SPF 15 یا 30 استفاده کنند می‌توانند به مجهز شدن پوست‌شان در برابر اثرات مخرب آفتاب کمک کنند. چون کرم‌های ضدآفتاب با یک‌بار استفاده در روز نمی‌توانند مقابل این همه آسیب مقاومت کنند. پس نیاز است در طول روز به دفعات موردنیاز تجدید شوند. به‌عنوان نکته مهم آخر تاکید می‌کنیم که حتما در ترکیبات ضدآفتاب‌تان علاوه بر فاکتورهای حفاظتی، به دنبال زینک اکسید، آنتی‌اکسیدان، ترکیب روغن‌های گیاهی و ویتامین‌های A.E باشید.
1. محافظی ضدتعریق
کرم ضدآفتابی با فاکتور حفاظتی 60 که بدون ایجاد رنگ غیرطبیعی، احساس سنگینی و آلرژی، برای مدت طولانی روی سطح پوست ماندگار می‌شود تا از اثر مضر نور خورشید در ایجاد چین‌وچروک، تیرگی و لک‌دار شدن پوست جلوگیری و نه‌تنها فرد را در مقابل آفتاب سوختگی بلکه در برابر سرطان پوست محافظت می‌کند. مقاومت آن در برابر تعریق و شست‌وشو هم آن را برای انواع پوست از جمله پوست‌های چرب مناسب می‌کند.
2. زره مقابل لک‌ها
نگران اثر مخرب آفتاب روی پوست‌تان نباشید؛ چون با فرمولاسیون عالی از پوست در برابر پیری ناشی از نور آفتاب و ایجاد لک محافظت می‌کند. از طرفی وقتی وظیفه پیشگیری و درمان لک‌های قهوه‌ای پوست را هم به‌خوبی انجام دهد. پس می‌توانید با محافظت مطلوب از پوست‌های دارای لک، رنگ صورت را به مرور روشن‌تر و یکدست‌تر کنید. بهتر است قبل از مواجهه با آفتاب پوست‌تان را در مقابل هر تغییر ناخوشایندی ایمن کنید.
3. مانع پیری پوست
ضدآفتابی که با دارا بودن فیلترهای پیشرفته UVA و UVB تا ۹۸درصد از پوست در برابر اشعه‌های آفتاب حفاظت می‌کند و مانع از پیری آن می‌شود می‌تواند انتخاب مناسبی برای روزهای گرم پیش رو باشد. کرم‌هایی که دارای ماده موثر آبرسان جهت حفظ هیدراتاسیون پوست و یک ضدچروک موثر هم هست تا از پوست در برابر چروک محافظت کرده و مانع از پیری آن شود. پس با هر نوع پوست از نرمال تا خشک می‌توانید از دو نوع رنگی و بدون رنگ کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
4. مقاوم شوید
اگر کرم ضدآفتاب، ضدتعریق و مقاوم در برابر آب با داشتن نشاسته فراوری شده تمام و کمال از سلامت پوست‌تان دفاع کند، آفتاب با تمام قدرت هم نمی‌تواند به آن آسیب برساند. چراکه محافظت بسیار بالا در برابر طیف وسیع اشعه UVA-UVB دارد و با داشتن فیلترهای ارگانیک و شیمیایی پایدار از اثر مضر آفتاب روی پوست پیشگیری می‌کند. البته به این شرط که نیم ساعت قبل از تماس با آفتاب استفاده و هر چهار ساعت یک‌بار تمدید شود.
5. ضدآفتاب ویتامینه بزنید
اگر به دنبال ضدآفتابی سبک، گیاهی و موثرید به دنبال محصولاتی باشید که همه ویژگی‌های خوب را یک جا در خود جا داده است. از محافظت بسیار بالا در برابر UVA و UVB تا ترکیباتی حاوی گیاه آنکاریای آمازونی، ویتامین‌های E و C با اثر ضدرادیکالی که به جوانی و شادابی پوست کمک ویژه‌ای می‌کند. این کرم به‌عنوان یک ضدآفتاب و ضدپیری از پوست‌های روشن و حساس‌تان با تمام قدرت محافظت می‌کند.
6. تحمل پوست را بالا ببرید
محصولاتی هم هستند که به‌عنوان نسل جدیدی از ضدآفتاب‌های هوشمند می‌تواند متناسب با شدت نور آفتاب میزان حفاظتش را تطبیق دهند. از طرفی ترکیبات موجود در آن‌ها سبب بالاترین سطح محافظت در برابر اشعه UVA و UVB می‌شود، در نتیجه تحمل‌پذیری بسیار بالایی در پوست ایجاد می‌کند و ساختار سبک، بی‌رنگ، غیرچرب و غیرچسبناک و مقاومش در برابر آب باعث لذت بردن از خورشید همزمان با محافظت بسیار بالا می‌شود.
7. سبک و جاذب
وجود فیلترهای ضدآفتاب با کارایی بالا محافظت بالایی در برابر آفتاب ایجاد می‌کند. به‌ویژه وقتی به شکل فلوئید باشد و به سرعت جذب پوست شود. این سبک محصولات در عین حال این‌که استفاده از آن آسان است در برابر آب مقاوم خوبی خواهد بود. ترکیب آب‌معدنی و کمپلکس ضد UVA و UVB موجود در یک ضدآفتاب کاملا غیرحساسیت‌زا برای پوست مفید است و جلوی دهیدراته شدن آن را می‌گیرد. پس قبل از قرار گرفتن در آفتاب به صورت یکنواخت روی پوست استفاده و هر دو ساعت و بعد از تماس با آب یا ورزش کردن حتما تکرار کنید.
8. التیام بخش و گیاهی
برای شما که می‌خواهید ضمن مراقبت از پوست زیر اشعه‌های آفتاب از خشکی و افتادگی آن هم جلوگیری کنید، کرم‌هایی با بهترین ترکیبات ضدآفتاب و ضدچروک با سیستم انحصاری ضد UVA و UVB وسیع و پایدار در برابر نور بسیار مناسب است. البته در کنار سه ترکیب مرطوب‌کننده و التیام بخش آن شامل روغن یاسمن، آلوورا و گلیسیرین گیاهی که محافظت از پوست را به حداکثر می‌رساند و از ایجاد لک هم پیشگیری می‌کند.
9. افزایش قدرت دفاعی پوست
می‌توانید به کرم‌هایی که با فیلترهای فیزیکی و شیمیایی از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به منظور افزایش قدرت دفاعی پوست طراحی شده و دارای اثر ضدالتهابی و نرم و مرطوب‌کنندگی است، اعتماد کنید. ترکیباتی مانند عصاره آلوئه‌ورا، عصاره‌ جوانه گندم، ویتامین E هم از بروز ضایعات پوستی ناشی از عملکرد رادیکال‌های آزاد جلوگیری و با استفاده از مواد آنتی‌اکسیدان، اثر اشعه‌ها و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. به این شرط که همه روزه کرم را بر تمام سطوحی بمالید که در تماس مستقیم با نور خورشید قرار می‌گیرند.
10. نابودی اشعه‌های مضر
مصرف این ضدآفتاب مساوی است با محافظت بسیار قوی از پوست صورت در برابر آفتاب که با علائم پیری ناشی از اشعه UV مبارزه می‌کند و از طرفی تاثیرات رادیکال‌های آزاد را که سبب ایجاد چروک‌ها و پیری پوست می‌شود، خنثی می‌کند. ترکیباتی که با افزایش ساخت ملانین، به‌عنوان حفاظت‌کننده طبیعی پوست عمل کرده و ترکیب عصاره شاه بلوط هندی و درخت پوست، با التیام و تسکین بخشی پوست را مرطوب و نرم می‌کند.