سرنخی که به جاهای باریک مي‌رسد
نشانه‌هایی که مي‌گوید در معرض خیانت هستید
اولین نکاتی که باید به یاد داشته باشید
سه نکته مهم که قبل از خواندن این مطلب باید در نظر داشته باشید: 
1. بعضي افراد ممکن است تمام علائم موجود در این فهرست را داشته باشند اما تاکنون خیانت نکرده باشند. درحقیقت هیچ فرمول دقیقی برای دانستن این‌که یک شخص بی‌وفا و خیانتکار است وجود ندارد. حتی اگر کسی علائم و رفتارهای زیر را داشته باشند ممکن است دلایل دیگری برای آن داشته باشد که ربطی به خیانت ندارد. پس برای تشخیص این موضوع، مشورت با یک روان‌شناس مجرب قطعا لازم است و بدون آگاهی از نظرات متخصص نمی‌توان به قطعیت رسید.
2. افراد ممکن است هیچ‌کدام از این علائم را نداشته باشند اما درگیر خیانت باشند. بنابراین باز هم توصیه مي‌کنیم برای کمک به بهبود روابط زناشویی خود به روان‌شناس مراجعه کنید. 
3. نشانه‌های احتمالی خیانت که در این مطلب مطرح شده‌اند، فقط زمانی به‌عنوان «نشانه» کاربرد دارند که یک تغییر اتفاق افتاده باشد. یعنی فرد نسبت به گذشته، تغییراتی در این جهت داشته باشد. به‌عنوان مثال کسی که از گذشته تا به حال همیشه عصبانی بوده، اگرچه رفتار مناسبی ندارد اما نمی‌توان عصبانیت او را نشانه‌ای از خیانت تلقی کرد. یا مثلا کسی که همیشه ساعت‌هاي طولانی کار مي‌کند و تغییری در رفتارش ایجاد نشده، مشکوک نیست.
خشک و بی‌احساس مثل سنگ
شماره یک درباره فهرست علائم خیانت، دوری و فاصله گرفتن احساسی و عاطفی است. درحقیقت بيشتر کسانی که خیانت کرده‌اند چنین موردی را گزارش داده‌اند. افرادی که به تدریج یا به یکباره از همسرشان فاصله عاطفی مي‌گیرند، ممکن است درگیر یک رابطه خارج از روابط زناشویی خود باشند. چنین افرادی علاقه‌ای نسبت به بهبود روابط عاطفی خود و همسرشان نشان نمی‌دهند، همسرشان را نادیده مي‌گیرند و احساسات رومانتیک همسرشان تاثیری بر آن‌ها ندارد. یک فرد درگیر خیانت، نسبت به گذشته، احساسات کمتر و کمتری به همسر خود نشان مي‌دهد و نسبت به ابراز احساسات همسرش هم واکنشی ندارد.
انگشت اشاره به سمت قربانی است
دومین نشانه برجسته شروع خیانت، تغییر رفتار بی‌دلیل و ناگهانی همسر است. عصبانیت، انتقادهای شدید از همسر، سرزنش و تحقیر، بی‌صبری، کم‌تحملی، شکایت‌های مداوم و نامهربانی از جمله این تغییرات رفتاری است. ممکن است حتی کار به خشونت‌های عاطفی، کلامی و فیزیکی هم بکشد. انتقاد شدید، تحقیر و سرزنش همسر از سمت فرد خیانتکار بيشتر برای این صورت مي‌گیرد که عملش را توجیه کرده و دلیل موجهی برای خیانتش تدارک ببیند. یعنی فرد ممکن است از این‌که بی‌وفاست ناراحت باشد یا گاهی خود را سرزنش کند، پس برای این‌که خود را آرام کند، فرافکنی کرده و با سرزنش‌های مداوم همسرش را نامطلوب جلوه مي‌دهد. 
مارکوپولو یا ماموریت کاری؟ 
افزایش ساعت کار آن هم با رضایت و بدون شکایت از آن، ممکن است نشانه دیگری از روابط پنهانی افراد باشد. افزایش جلسات کاری، ماموریت‌های خارج از محل زندگی، سفرهای کاری طولانی‌مدت و علائمی از این دست که به‌تازگی اتفاق مي‌افتند مي‌تواند هشدار باشد. توجه کنید این علائم زمانی که ابهام زیادی داشته باشند بیشتر هشداردهنده خواهند بود. یعنی فرد از محل دقیق سفر، زمان دقیق شروع و پایان ماموریت یا جلسات و... اطلاعات درستی ارائه نمی‌دهد و ابهام زیادی در این مورد وجود دارد.
همین لباس زیباست نشانِ...
توجه نامعمول به ظاهر، تناسب اندام، آرایش موها، خرید لباس یا عطر گران‌قیمت یا تمرینات ورزشی ناگهانی و بیش از حد ممکن است به دلیل درگیر شدن در یک رابطه جدید و پنهانی باشد. در بيشتر مواقع فردی که به‌تازگی رابطه پنهانی را آغاز کرده که برایش جذابیت دارد، سعی مي‌کند به ظاهرش بیشتر از قبل رسیدگی کند تا مقبول افتد.
اشتیاق و افسردگی همزمان
یکی دیگر از نشانه‌های داشتن روابط پنهانی این است که فرد برای انجام بعضی کارهایی که قبلا علاقه‌ای به آن‌ها نداشت شور و اشتیاق بیشتری نشان مي‌دهد. مثلا ممکن است به یکباره مشتاق ورزش، تفریح یا فعالیتی شود که در گذشته چندان به آن رغبت نداشت. این علامت با یک علامت متضاد، یعنی این شور و اشتیاق با کمبود انرژی و افسردگی همراه است. تعجب کردید؟ باید توضیح دهیم، این یعنی فرد برای فعالیت‌های جدید شور و اشتیاق نشان مي‌دهد تا زمانی که نخواهید با او همراه شوید، به محض این‌که به او پیشنهاد دهید ورزش یا فعالیت را باهم انجام دهید خواهید دید که بی‌انرژی و افسرده مي‌شود. او به هرچه در خارج از منزل و بدون همسرش مي‌گذرد، اشتیاق دارد و کمبود انرژی و خستگی را به هرچه در منزل جاری است نشان مي‌دهد. اشتیاق عجیب‌وغریب برای خروج از خانه و تفریح با «دوستان» ممکن است این سوءظن را ایجاد کند که «دوستان»، یک فرد غیرهمجنس است.  
تو قدیمی هستی، من امروزی!
بعضی از افرادی که مورد خیانت قرار گرفته‌اند اظهار مي‌کنند همسرشان درباره حق خود برای حفظ دوستی خصوصی با جنس مخالف بحث‌های زیادی راه انداخته‌اند. به این معنی که فرد خیانتکار دوستی غیرخانوادگی و خصوصی خود با جنس مخالف را به‌عنوان یک حق برای خود دانسته و همسرش را «قدیمی» یا «سنتی» خطاب مي‌کند. این افراد معمولا مي‌خواهند با «امروزی» یا «روشنفکر» جلوه دادن خود راهی برای روابط پنهانی خود باز کرده و اظهار مي‌کنند که افراد غیرهمجنس «فقط دوست» هستند. درحقیقت این‌طور به نظر مي‌رسد چنین فردی واقعا به روابط خصوصی با غیرهمجنس خود «نیاز مبرم» دارد و اگر همسرش نگرانی‌های مشروع و به حق خود را مطرح کند ممکن است رفتارهای خشنی از خود بروز دهند. 
حریم خیلی خیلی شخصی!
نیاز وسواسی به داشتن رمزهای متعدد، حساب ای‌میل یا سیم‌کارت مخفیانه داشتن، کار با رایانه یا تلفن همراه تا دیروقت، مخفی کردن صورت‌حساب بانکی یا قبض تلفن‌همراه، فعالیت بیش از حد و مبهم در فضاهای مجازی و... همگی مي‌تواند نشانه‌هایی از روابط پنهانی و خیانت باشد. اگر با یک فرد خیانتکار درباره چنین مواردی گفت‌وگو کنید احتمالا «حفظ حریم شخصی» را بهانه خواهد کرد و این پنهان‌کاری‌ها را به حریم شخصی ربط خواهد داد. از یاد نبرید که حریم شخصی افراد در زندگی مشترک، تا آن‌جاست که برای شریک زندگی شک و ابهام ایجاد نکند و سوالات بی‌شماری ایجاد نکند. 
رشته بی‌پایان دروغ
دروغگویی‌های مکرر درباره مکان حضور، فعالیت‌ها، مرخصی‌ها، امور مالی و... مي‌تواند شروع روابط پنهانی را نشان دهد. فرد خیانتکار سرشار از ابهام و دروغگویی است. تلفن‌های وقت و بی‌وقت، تماس‌های اشتباه مکرر روی تلفن منزل، شماره‌های ناشناس روی تلفن‌همراه، چت‌های طولانی‌مدت، بیداری‌های شبانه و... همگی مي‌تواند هم به‌عنوان نشانه باشد و هم دلیلی برای دروغ‌های بیشتر. 
آفتاب از کدام طرف درآمده مهربان شدی؟
شاید متعجب شوید اما مهربانی، هدیه خریدن‌های پی در پی و توجه بیش از حد و غیرمعمول به همسر هم ممکن است نشانه خیانت باشد. افرادی که خیانت مي‌کنند برای این‌که شک‌برانگیز نباشند و همسرشان را فریب بدهند، به یکباره و به‌طور غیرمعمول با همسر خود مهربان مي‌شوند طوری که همسر آنان معمولا گیج مي‌شود دلیل این همه توجه و مهربانی چیست. گاهی فردی که رابطه پنهانی برقرار کرده به این علت با همسرش مهربان مي‌شود که از رابطه پنهانی انرژی و نشاط کاذب دریافت مي‌کند که به زندگی با همسر نیز سرایت مي‌کند؛ این چیزی است که بسیاری از افرادی که خیانت مي‌کنند به‌عنوان توجیه رفتارشان به کار مي‌برند: «وقتی با نفر سوم رابطه دارم با همسرم هم مهربان‌ترم». گاهی هم خیانت اتفاق افتاده و رابطه تمام شده و فرد با پشیمانی به آغوش زندگی خود بازمي‌گردد. بنابراین با خریدن هدیه‌های زیاد و مهربانی درصدد جبران است.