نسخه‌های طبیعی برای مهار شایع‌ترین بیماری فصل
خداحافظی با سرماخوردگی
این بخور را امتحان کنید 
در مکتب طب سنتی ایران تدابیر و نکات مختلفی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد که در بسیاری از متون طب سنتی به آن‌ها اشاره شده است. به گفته متخصصان طب سنتی ایران برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصل‌های سرد سال بهتر است علاوه بر رعایت رژیم غذایی خاص ویژه این فصول، تدابیر حفظ‌الصحی این فصل را نیز رعایت کرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که همزمان با آغاز این فصل بهتر است رعایت شود استفاده از بخور آویشن یا بخور بابونه به منظور پیشگیری از بروز عفونت‌های سینوسی و التهاب مجاری تنفسی است.
روش استفاده از بخور گیاهی
 برای تهیه بخور ضدسرماخوردگی بهتر است میزان مساوی از هر یک از این دو گیاه را در دو لیوان آب بجوشانید. استفاده از این بخور در فضای اتاق یا محل زندگی ضمن آن‌که موجب پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام می‌شود خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای تسکین التهاب‌های سیستم تنفسی دارد. در زمان ابتلا به سرماخوردگی و زکام، استفاده از این بخور به برطرف شدن ناراحتی‌ها و التهاب‌های حلق نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، بخور آویشن و پونه به تسکین سردرد ناشی از سرماخوردگی و احساس سنگینی در سر نیز کمک کرده و موجب درمان سرماخوردگی و عوارض ناشی از آن می‌شود. بعضی از متخصصان و درمانگران طب سنتی، نوشیدن جوشانده بخور آویشن و پونه پس از اتمام بخور را دارویی مفید برای تسکین عوارض ناشی از سرماخوردگی می‌دانند.
آنتی‌اکسیدان بخورید
سرماخوردگی و زکام با ضعیف شدن سیستم ایمنی در بدن دیده می‌شود. در آثار و متون طب سنتی کهن، توصیه‌های زیادی از سوی متخصصان طب مکمل و جایگزین به منظور حفظ و ارتقای توان سیستم ایمنی بدن وجود دارد که یکی از آن‌ها مصرف روزانه مواد خوراکی و طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های حاوی ویتامین آ، ویتامین ث و سلنیوم است. به اعتقاد این کارشناسان باوجود این مواد در مکمل‌های غذایی و دارویی در بازار دارو، بهترین راه برای تامین این مواد مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی این آنتی‌اکسیدان‌هاست که از بین آن‌ها می‌توان به میوه‌ها و سبزیجاتی چون پرتقال، نارنگی، اسفناج، هویج و کلم اشاره کرد. علاوه بر این، درمانگران طب مکمل و جایگزین در سراسر جهان بر این باورند که مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین، شکر یا قند تصفیه شده و استعمال سیگار و دیگر مخدرات در کاهش سیستم ایمنی بدن نقش مستقیمی دارند، باید پرهیز کرد. از این رو پرهیز از استعمال آن‌ها در تمامی فصل‌ها به‌ویژه فصل‌های سرد سال توصیه می‌شود.
حمام درمانی را تجربه کنید
در متون طب سنتی ایران به این نکته اشاره شده که در فصل‌های پاییز و زمستان هرگز از آب سرد برای حمام کردن استفاده نکنیم. یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده از آب سرد، انقباض عروق، عضلات و منافذ بدن است. با انقباض عروق و منافذ بدن، سموم و مواد زائدی که در بدن وجود دارد امکان دفع و تخلیه پیدا نمی‌کنند و این امر موجب می‌شود بدن توان لازم را برای مقابله با تهاجم بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و زکام نداشته باشد. علاوه بر این، وجود رطوبت در بدن یکی دیگر از نکاتی است که برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام لازم است. بهترین راه برای حفظ رطوبت در بدن این است که موادغذایی فراوری شده، انواع کنسروها و غذاهای آماده را از سبدغذایی خانواده حذف کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل برای حذف این مواد از سبدغذایی، استفاده از ادویه و چاشنی فراوان در مراحل تهیه این نوع غذاهاست. به اعتقاد بسیاری از درمانگران طب سنتی، مصرف ادویه‌های تند، شورو‌ترش موجب از بین رفتن رطوبت بدن می‌شود. نوشیدن آب سرد نیز یکی دیگر از تدابیری است که در فصل سرد رعایت آن توصیه شده است، چراکه رعایت نکردن آن موجب ضعیف شدن تارهای صوتی و عضلات حلق می‌شود. 
روزی دو بار بنوشید
یکی از بهترین نوشیدنی‌های گرم برای فصل زمستان نوشیدن روزانه دو فنجان دمنوش گل گاوزبان است. نوشیدن این دمنوش در دورانی که به سرماخوردگی مبتلا شدید کمک می‌کند تا بدن به اندازه کافی تعرق داشته باشد. این تعرق کمک می‌کند تا سموم و مواد زائد به کمک تعرق از بدن خارج شود. خروج این اخلاط از بدن کمک می‌کند تا دردهای عضلانی که به هنگام سرماخوردگی در بدن به وجود می‌آید، مرتفع شود.
از این شربت غافل نشوید
شربت تخم بالنگو نیز یکی دیگر از شربت‌هایی است که نوشیدن آن در فصل پاییز و زمستان مانع از ابتلا به سرماخوردگی می‌شود. نوشیدن این شربت به‌صورت مستمر از جمله عواملی است که از ابتلا به سرماخوردگی و زکام پیشگیری کرده و متخصصان و درمانگران طب سنتی ایران نیز آن را توصیه و تجویز کرده است. 
از دارچین کمک بگیرید
دارچین از جمله مواد طبیعی و داروهایی است که درمانگران مکتب طب سنتی هند، آیورودا، برای درمان سرماخوردگی از آن استفاده می‌کنند. این درمانگران علاوه بر آن‌که از دارچین به صورت مستقل برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و زکام استفاده می‌کنند برای تهیه بعضی از داروهای‌ترکیبی خود برای درمان بیماری‌هایی دستگاه گوارش، نفخ شکم، اسهال و تسکین دردهای روزهای قاعدگی بهره می‌گیرند. درمانگران مکتب آیورودا علاوه بر این، برای تهیه نوعی چای که در این مکتب به‌عنوان یکی از داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی تجویز می‌کنند، از دارچین استفاده می‌کنند. این متخصصان معتقدند نوشیدن این چای دو تا سه بار در روز، برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی مناسب است.
غذاهای درمانگر
درمانگران و متخصصان طب مکمل با شروع فصل‌های سرد سال، پیشنهادهای متنوعی برای سبدغذایی خانواده‌ها دارند. 
* به اعتقاد آن‌ها یکی از مهم‌ترین موادی که در رژیم غذایی روزانه خانواده‌ها باید وجود داشته باشد، مصرف غلات سبوس‌دار و انواع حبوبات است. غلات و حبوبات به دلیل آن‌که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین B هستند، منبع مغذی برای پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت‌های دستگاه تنفسی به‌ویژه سینوس‌ها می‌شود. 
* علاوه بر این مصرف مکمل‌های غذایی آهن و روی نیز از دیگر مواردی است که از سوی درمانگران طب مکمل به بیماران‌شان توصیه می‌شود. 
* سیر یکی از مهم‌ترین منابع غذایی حاوی روی و آهن است که از سوی درمانگران طب مکمل و جایگزین به‌عنوان مغذی‌ترین سبزیجات برای پیشگیری و تسریع روند درمان سرماخوردگی پیشنهاد می‌شود. علاوه بر سیر انواع غلات سبوس‌دار و گوشت قرمز بدون چربی نیز از مهم‌ترین منابع طبیعی روی است.
* گنجاندن سوپ گرم نیز در سبدغذایی خانواده در کنار دیگر موادغذایی مغذی تاثیر بسیار زیادی در کنترل سرماخوردگی و تسریع روند درمانی آن دارد. به اعتقاد درمانگران شیوه‌های درمانی طبیعی، خوردن سوپی که با موادخوراکی طبیعی و تازه تهیه شده باشد، علاوه بر تسکین گرفتگی بینی و درمان التهاب‌های مجاری تنفسی موجب تامین آب از دست رفته بدن به هنگام سرماخوردگی نیز می‌شود. از این رو گنجاندن سوپ در یکی از وعده‌های غذایی ناهار یا شام یا به‌عنوان پیش غذا پیش از وعده‌های غذایی در فصل پاییز و زمستان توصیه می‌شود.
از چه غذاهایی پرهیز کنیم
درمانگران طب سنتی و مکمل در سراسر جهان به‌ویژه طب سنتی چین و ایران، به‌طور کلی مصرف غذاهای آماده و بسته‌بندی شده، برای حفظ سلامت و تندرستی بدن جایز نمی‌دانند. این درمانگران به‌طور خاص مصرف موادغذایی کنسرو شده، غذاهای نیمه‌آماده و بسته‌بندی شده، غذاهایی که در تهیه و طبخ آن‌ها از ادویه زیاد تهیه شده، در روزهایی که به سرماخوردگی مبتلاید، به‌شدت منع می‌کنند.