سناریوی ناراحت‌کننده زمین و راه‌های مقابله با گرمایش آن
خطر در کمین زمین
راه‌های مقابله با گرم شدن زمین
هرچه به سمت جلو می‌رویم ذخیره‌های غذایی کمتر می‌شوند و کیفیت قبل را نخواهند داشت. در حال حاضر انسان‌ها به دودسته تقسیم‌شده‌اند؛ اولین گروه حامی محیط‌زیست بوده و سخت برای احیا و زندگی بخشیدن به آن تلاش می‌کنند. گروه دوم یا بهتر است بگوییم گروه مخالف سعی بر به هم زدن این زیبایی دارند البته باید بگوییم که این صدمات ممکن است از آگاهی پایین بین افراد صورت گیرد. از گیاهخواران گرفته تا افرادی که با چند اتومبیل در حال رفت‌وآمد در کلانشهرها هستند. گروهی کاملا مثبت و گروه دیگر کاملا منفی؛ همین امر باعث می‌شود محققHن در این حوضه سعی بر اطلاع‌رسانی کلی داشته باشند. اگر ریاضی‌تان خوب باشد این‌یک دودو تا چند تا ساده است؛ شما می‌توانید با کمک به زمین به زندگی خودتان و کودکان‌تان‌هم کمک کنید. «مایکل لیبریچ»، بنیانگذار بلومبرگ معتقد است: خبرهای خوب زمانی از راه می‌رسند که به آن‌ها فکر کنیم. قطعا نجات زمین در این سال‌ها بدون آسیب نبوده است اما ما می‌توانیم از بدترین اتفاق‌ها جلوگیری کنیم. به نظرتان بزرگ‌ترین کاری که می‌توانید برای تغییرات آب‌وهوایی کره زمین انجام دهید چه‌کاری است؟ از دغدغه‌های محیط‌زیستی خود برای دوستان و خانواده‌تان بگویید و مطمئن شوید که آن‌ها تصمیم درستی می‌گیرند. می‌توانید این دغدغه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی هم مطرح کنید و به دیگران این پیغام را برسانید که گرم شدن کره زمین برایتان مسئله مهمی است و می‌توانید راه‌کارهای خوب ارائه دهید. کریستینا فیگوئرز، رئیس سازمان محیط‌زیست سابق سازمان ملل متحد می‌گوید: «در یک‌زمان مشخص قطعا تلاش‌های حامیان محیط‌زیست به ثمر خواهد نشست، به‌شرط این‌که همه برای رسیدن به این هدف تلاش کنند. شاید در ابتدای راه کمی آرام قدم بردارید اما با بالا بردن مطالعه در این زمینه می‌توانید به یک دوست دار محیط‌زیست بدل شوید.» 
**
با متان آشنا شوید
گاز متان که از فعالیت‌های دامداری و دفع زباله ایجاد می‌شود و ۲۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن در گرم شدن زمین موثر است و اعتقاد بر این است که یکی از علل گرم شدن کره زمین است. گاز متان در مزارع و بعضی شهرهای دنیا از جمله در چین، پاکستان و برزیل بیشتر از حد مجاز است. متان یک گاز گلخانه‌ای است که به‌عنوان سوخت به کار می‌رود و ماده اصلی گاز طبیعی است و از تجزیه مواد گیاهی در نواحی مردابی تشکیل می‌شود. این گاز به خاطر توانایی جذب گرمابه مقدار فراوان، اثر گلخانه‌ای بیشتری نسبت به «کربن دی‌اکسید» دارد. دانشمندان نسبت به افزایش سرعت گرم شدن کره زمین و تاثیر عوامل انسانی هشدار دادند. آن‌ها می‌گویند روند صعودی گرم شدن کره زمین، کنترل را از دست بشر خارج می‌کند. سواحل از بین رفته‌اند. امواج به صخره‌های بلندی برخورد می‌کنند که روزی به آن‌ها کوه گفته می‌شد. گرمای طاقت‌فرسا اجتناب‌ناپذیر است؛ این سناریوی ناراحت‌کننده که از آن با عنوان «Hothouse Earth» یاد می‌شود، اگر دمای زمین از آستانه آب‌وهوایی عبور کند، می‌تواند زودتر از چیزی که تصور می‌کنیم اتفاق بیفتد. تغییرات آب‌وهوایی فاجعه‌بار، خشکسالی، قحطی همه در چند قدمی ما هستند. بخش بد ماجرا این است که دانشمندان می‌گویند حتی با رعایت توافق پاریس مبنی بر کاهش تولید گاز کربن و مدیریت گرمای زمین، ما بازهم می‌توانیم از این آستانه عبور کنیم. شاید رسیدن به هدف این توافق‌نامه، یک موفقیت بزرگ و جهانی باشد اما پایان داستان نیست. ویل استفن (Will Steffen)، دانشمند سیستم زمین از دانشگاه ملی استرالیا این‌گونه توضیح می‌دهد: انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان‌ها، تنها عامل تعیین‌کننده دمای زمین نیست. 
**
سرنوشت نامعلوم زمین
از آن‌جا‌که سرنوشت زمین نامعلوم است، محققان تاکید دارند که گفتن این موضوع که آیا افزایش بیش از دو درجه سانتی‌گرادی دما در مقایسه با میانگین دما پیش از دوره انقلاب صنعتی، نقطه دقیقی است که از آستانه دمایی عبور می‌کنیم یا نه، غیرممکن خواهد بود. کاترین ریچاردسون (Katherine Richardson) از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، ضمن اشاره به وضعیت ناپایدار زمین، گفت با این افزایش دما، «یک ریسک قابل‌توجه وجود دارد که خود سیستم می‌خواهد به‌خاطر تمام فرایندهای دیگر به گرم شدن ادامه دهد؛ حتی در شرایطی که ما تولید گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنیم. جدای از این‌که این تحقیقات، دید بهتری از مکان و زمان رسیدن به این آستانه را پیش روی ما قرار می‌دهد، محققان معتقدند برای رسیدن به وضعیتی پایدار، به اقدام جمعی بشر نیاز است. چنین اقداماتی مستلزم نظارت بر سیستم زمین، آب‌وهوا و جوامع بوده و شامل کاهش تولید کربن، تقویت گودال‌های کربن، تغییرات رفتاری، نوآوری‌های فناورانه، ارزش‌های اجتماعی تبدیل‌شده است.
**
تغییر فصل‌ها با گازهای گلخانه‌ای
محققان شانس تغییرات طبیعی آب‌وهوا را بدون تاثیر انسان، تقریبا «پنج‌در یک‌میلیون» می‌دانند. دانشمندان در حال بررسی شواهد موجود در این تغییرات بوده و مدعی پیدا شدن رد پای انس آن‌ها شده‌اند. درواقع چندین سال است که آن‌ها از دخیل بودن عوامل انسانی در تغییرات دمایی، تغییرات سریع قطب شمال، ساختار شیمیایی دریاها و بسیاری از مسائل دیگر صحبت می‌کنند. چیزی که دانشمندان کشف کرده‌اند، سرعت ناهموار تغییرات فصلی در اتمسفر بالای مناطق معتدل نیم‌کره‌های شمالی و جنوبی است. 
**
مقصر واقعی کیست؟ 
ماشین‌ها یا تکه‌های خوشمزه استیک؟!
به‌عنوان‌مثال تقریبا ۱۰ درصد انرژی مصرفی کشوری مثل آمریکا صرف رشد، فراوری، بسته‌بندی و حمل‌ونقل غذا می‌شود اما حدود ۴۰ درصد این غذاها بدون استفاده باقی می‌مانند و به زباله تبدیل می‌شوند پس با هدر ندادن غذا، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. ازآن‌جا‌که برای پرورش چارپایان انرژی زیادی مصرف می‌شود غذاهای بدون گوشت نقش زیادی در صرفه‌جویی انرژی‌دارند. اندرو جارویس از بخش کشاورزی مرکز جهانی کلمبیا دراین‌باره می‌گوید: «این مسئله داستان دودنیای مختلف است. در کشورهای توسعه‌یافته، رژیم گیاهخواری ممکن است که همه نوع مزیت زیست‌محیطی و بهداشتی را به همراه داشته باشد اما در کشورهای درحال‌توسعه بالعکس می‌تواند تاثیرات منفی را بالاخص ازنظر فقر و تنگدستی زمینه‌سازی کند.» جارویس در مرکز مطالعاتی خود به این مسئله پرداخته‌اند که اگر گوشت به ناگهان از منوی غذایی کل این سیاره حذف شود، آنگاه چه اتفاقی می‌تواند رخ می‌دهد. نخستین موردی که آن‌ها مورد بررسی قراردادند، تغییرات اقلیمی بود. آمارها نشان می‌دهد که تولید غذا عامل انتشار یک‌چهارم تا یک‌سوم گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساز در سراسر دنیاست و بخش عمده این مشکل هم به صنعت دامپروری مربوط می‌شود اما به‌طورکلی، این‌که انتخاب‌های غذایی ما چگونه بر تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گذارد، به‌درستی شناخته‌نشده است. در ایالات‌متحده آمریکا، برای مثال، یک خانواده متوسط چهارنفری بیش از دو ماشین‌سواری گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند و علت آن‌هم مصرف گوشت است اما این‌یک واقعیت است نام ماشین‌ها در آلودگی محیط‌زیستی بد دررفته است و همه آن‌ها را به‌عنوان مقصر می‌شناسند درصورتی‌که تکه‌های خوشمزه استیک گوشت مقصرترند. تیم بنتون یک متخصص امنیت غذایی از دانشگاه لیدز دراین‌باره می‌گوید: «بيشتر مردم درباره تاثیرات غذا بر تغییرات اقلیمی چیزی نمی‌دانند اما اگر از همین‌الان گوشت کمتری مصرف کنیم، خیلی چیزها برای آیندگان‌مان بهتر پیش خواهد شد. دانشمندان موفق شده‌اند مدل‌های رايانه‌اي بسازند که از طریق آن‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر همه انس آن‌ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی به سمت رژیم گیاهخواری بروند، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که اگر گوشت قرمز به‌طور کامل حذف بشود، ۶۰ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کم می‌شود و اگر همه از رژیم غذایی وگان پیروی کنند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای چیزی در حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. غذا، بالاخص احشام و دام‌ها، بخش اعظم مشکل را به خود اختصاص داده‌اند؛ چراکه در اصل ریشه‌ انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آن‌ها در دو مورد تغییر کاربری زمین و تخریب تنوع زیستی خلاصه می‌شود.» 
**
خودروهای برقی با سوخت بهینه
افزایش تولید اتومبیل‌های برقی در سال 030 2 امری قابل پیش‌بینی است. ماشین‌های تمام الکتریکی و هیبریدی هم در سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و هم در پول؛ تجسم کنید روزی را که همه ماشین‌های دنیا استانداردهای ماشین تمیز را رعایت کنند در آن صورت شاید رو‌یای هوای تمیز تا حدود زیادی تحقق پیدا می‌کند. امروزه قیمت گران خودروهای برقی یکی از دلایل مهم فروش اندک آن‌ها است. در کشورهای توسعه‌یافته، دولت‌ها با تخصیص اعتبار و مشوق‌های مالی، به دنبال گسترش بازار خودروهای الکتریکی و هوای پاک‌تر هستند. فناوری برقی یکی از موضوع‌های داغ‌ موردبحث کارشناسان در نسل فعلی خودروسازی است. مقاله‌های بسیاری درباره‌ی بررسی ویژگی‌های مثبت‌و‌منفی و چشم‌اندازها و مقایسه‌ خودروهای برقی با نمونه‌های بنزینی در رسانه‌های مختلف جهان منتشر می‌شوند. 
**
خانه‌های خورشیدی 
تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که از انرژی‌های تجدید پذیر در محیط خانه‌تان استفاده کنید؟! به‌عنوان‌مثال برای تامین برق خانه از سولارها یا همان صفحات خورشیدی استفاده کنید. خوشبختانه می‌توان گفت که کشور ما دسترسی بالایی به گرمایش خورشید دارد. با نصب این سولارها شما می‌توانید قبض برق خود را به صفر برسانید و هزینه کمتری را برای این موارد پرداخت کنید. 
**
پریزها را از برق بکشید!
تعداد لوازم برقی‌ای که در خانه‌ها استفاده می‌شوند شاید چندان به چشم نیایند اما اگر شروع به شمارش آن‌ها کنید احتمالا تعداد آن‌ها حتی از ۱۰ مورد هم بیشتر می‌شود. وسایلی مانند تلویزیون، یخچال، جاروبرقی، ماشین لباسشویی، آبمیوه‌گیری و... . پس اگر می‌خواهید نقشی در کاهش گرم شدن هوا داشته باشید همین‌که کارتان با این لوازم تمام شد آن‌ها را از برق بکشید و رايانه یا گوشی تلفن همراه را طوری تنظیم کنید تا بعد از این‌که مدتی استفاده نشدند به حالت استند بای دربیایند.
**
سقف‌های سفید
ساختن سقف خانه‌ها از طریق رنگ‌آمیزی آن‌ها به رنگ سفید می‌تواند یکی از ساده‌ترین روش‌های مهندسی زمین باشد. به گفته محققان آزمایشگاه ملی لورنس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، سقف‌های تیره بین 10 تا 20 درصد نور خورشید را بازتاب می‌کنند، درحالی‌که سقف‌های روشن موسوم به سقف‌های خنک بین 70 تا 80 درصد پرتوهای خورشید را بازتاب می‌کنند. علاوه بر این، سقف‌های سفید یک لطف اضافه را به همراه خوددارند: فضای داخلی ساختمان‌هایی با سقف بازتابنده خیلی گرم نمی‌شود، درنتیجه نیاز به تهویه مطبوع کمتری دارند و از این طریق نیز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند.
**
عایق‌بندی آسان‌ترین راه‌کار 
شاید توان هزینه سولار‌ها را نداشته باشید اما ما به شما یک راهکار ارزان‌تر را پیشنهاد می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید بیشترین انرژی‌ای که ما مصرف می‌کنیم برای گرم کردن یا سرد کردن خانه است پس با درزگیری در و پنجره و عایق‌بندی آن‌ها انرژی زیادی را ذخیره کنید. 
**
برچسب انرژی را چک کنید
بهینه‌سازی انرژی ارزان‌ترین راه برای کاهش انتشار گازهای مضر است. وقتی قصد خرید یخچال، ماشین لباسشویی و دیگر لوازم برقی را دارید به برچسب انرژی آن‌ها دقت کنید تا بفهمید که کدام‌یکی از آن‌ها بهینه‌تر است.
**
آب را هدر ندهید
هدر ندادن آب نه‌تنها به ذخیره این مایع حیاتی کمک می‌کند بلکه می‌تواند آلودگی کربنی را کم کند چون انرژی زیادی صرف پمپاژ، گرم شدن و تصفیه آب می‌شود. پس مدت‌زمان استحمام را کمتر کنید و در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید. اگر از هر ۱۰۰ خانه فقط یک‌خانه در مصرف آب صرفه‌جویی کند در این صورت در سال حدود ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود جالب است که با همین کار ساده جلوی ۸۰ هزار تن آلودگی گرمایشی هوا گرفته می‌شود.
**
لامپ کم‌مصرف بهترین راهکار
لامپ‌هایی که در آن‌ها از «ال ای دی» استفاده‌شده ۸۰ درصد کمتر از لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند، از طرفی هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهند.
**
حواس‌تان به باد لاستیک ماشین‌تان باشد
اگر باد لاستیک تنظیم باشد خودرو، بنزین کمتری استفاده می‌کند و این‌طوری با یک لیتر بنزین می‌توانید کیلومترها بیشتر بروید. به‌غیراز لاستیک‌ها به فیلتر هوا هم توجه کنید چون به‌طور غیرمستقیم نقش زیادی در آلودگی هوا دارد.
**
شهرهای انگشت شمار
شهرهایی را برای زندگی انتخاب کنید که مردمش عادت به پیاده‌روی دارند و سیستم حمل‌ونقل عمومی‌اش هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کند و هم هوا را تمیز نگه می‌دارد. کمتر از هواپیما استفاده کنید چون حمل‌ونقل هوایی یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هواست، می‌توانید به‌جای هواپیما به گزینه دیگری مثل قطار فکر کنید..
**
قطع درختان ممنوع!
قطع درختان صدمه زیادی به محیط‌زیست و انرژی گیاهی می‌زند. با هر درختی که قطع می‌شود گاز کربن در فضا انتشار پیدا می‌کند. پس مدیریت بهتر زمین می‌تواند زمانی تحقق یابد که یک‌سوم کل کربن جهان را کاهش می‌دهد. جلوگیری از قطع درختان می‌تواند یکی از این راهکارها باشد. دانشمندان و محققان در این حوضه می‌گویند:‌«دلایل زیادی برای داشتن امید وجود دارد. با ساخت مراتع و جنگل‌های جدید شاید بتوان به سمت جلو قدم برداشت. دستیابی به جنگل بزرگ در مقیاس بزرگ نیست. در دو دهه گذشته کاشت درخت در چین، هند و کره جنوبی بیش از 12 میلیارد دلار را برداشته است اما همان‌طور که می‌دانید تغییر باید رادیکال باشد.»
**
تولید سوخت از گاز گلخانه‌ای!
راهکار دیگری که در این راستا انجام‌شده مبنی بر غشایی است که قادر است کربن مونوکسید را از کربن دی‌اکسید جدا کرده و گازهای آلاینده گلخانه‌ای را به سوخت‌های جایگزین تبدیل کند. این سیستم مبتنی بر غشا می‌تواند کربن دی‌اکسید را به سوخت‌های جایگزین تبدیل کند. این روند به‌طور موثر در مقیاس کوچک اثبات‌شده است و محققان امیدوارند که درنهایت این سیستم را به نیروگاه‌های معمولی مبتنی بر سوخت فسیلی متصل سازند. این غشا از لانتانیم، کلسیم و اکسید آهن ساخته‌شده که برای جدا کردن اکسیژن از کربن دی‌اکسید طراحی‌شده است و کربن مونوکسید به‌جا می‌گذارد که پس ‌از آن می‌تواند به انواع سوخت‌های مفید تبدیل شود. این فرایند نیاز به انرژی قابل‌توجهی برای تولید دمایی تا 990 درجه سانتی‌گراد برای جدا کردن کربن دی‌اکسید ورودی به اکسیژن و کربن مونوکسید دارد اما محققان پیشنهاد می‌دهند که این انرژی گرمایی را می‌توان توسط انرژی خورشیدی یا گرمای تلف‌شده که در خود نیروگاه تولید می‌شود، تامین کرد. این فرایند یک محصول تجاری جدید برای نیروگاه تولید کرده و درعین‌حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را هم به همراه دارد. گاز سنتز (syngas) گونه‌ای سوخت گازی است که ترکیبی از هیدروژن، کربن مونوکسید و کربن دی‌اکسید است. از گاز سنتز می‌توان به‌عنوان منبع هیدروژن برای تولید آمونیاک، متانول و هیدروژن دهی در عملیات پالایش و حتی به‌عنوان سوخت و نیز روان‌ساز در فرایند فیشر-تروپشا استفاده کرد. در کل اگر شرکت‌های سوخت فسیلی بزرگ بتوانند راهی برای تبدیل گاز کربن دی‌اکسید منتشرشده به یک منبع درآمد پیدا کنند، آنگاه یک سناریوی برد برد واقعی برای همه به وقوع می‌پیوندد.
**