پژوهش‌های جدید مي‌گویند که زنبورها جمع و تفریق مي‌کنند
حشرات حسابگر
زنبورعسل (Apis mellifera) هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابر پژوهش‌های پیشین که مي‌گوید حشرات اجتماعی مي‌توانند تا چهار بشمارند و مفهوم صفر را درک کنند، محققان مي‌خواستند محدودیت‌هایی را که مغزهای کوچک آن‌ها مي‌تواند انجام دهد، آزمایش کنند. دانشمندان 14زنبور را آموزش دادند تا رنگ‌های آبی و زرد را به ترتیب به جمع و تفریق ارتباط دهند. آن‌ها زنبورهای عسل را در ورودی یک مکان پرپیچ‌وخم Y شکل قرار دادند که به آن‌ها اشکال مختلفی به رنگ آبی یا زرد نشان داده شود.  درصورتی‌که اشکال آبی بودند، زنبورها اگر به انتهای مکان پیچ خورده مي‌رفتند که یک شکل آبی بیشتر بود (در انتهای دیگر آن یک شکل آبی کمتر بود) جایزه مي‌گرفتند؛ درصورتی‌که اشکال زرد رنگ بودند، اگر به انتهای مکان پیچ خورده‌ای مي‌رفتند یک شکل زرد کمتر بود جایزه مي‌گرفتند. 
این تست به این شیوه کار کرد: زنبورها وقتی رنگ زرد را مي‌دیدند یک شکل را «تفریق مي‌کردند»، یا وقتی شکل آبی را دیدند «جمع کردند» که به نظر رسیده بود نمره عالی در تست گرفتند. محققان امروز در Science Advances اعلام کردند زنبورها بسته به نوع معادله و مسیر پاسخ صحیح  63درصد تا 72درصد وقت‌ها پاسخ صحیح گرفتند که خیلی بهتر از حدس‌های تصادفی بود. 
محققان مي‌گویند اگرچه نتایج فقط از 14زنبور به دست مي‌آید اما این پیشرفت هیجان‌انگیز است. اگر یک مغزی که در حدود 20هزار برابر از مغز انسان کوچک‌تر است بتواند با استفاده از علائم محاسبات انجام دهد، مي‌تواند راه را برای روش‌های جدید در هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی هموار کند. فقط از زنبورها نخواهید که به این زودی تکالیف‌تان را انجام دهند.