از کاربرد پرکننده‌های تزریقی برای از بین بردم چین‌وچروک و خطوط صورت چه می‌دانید؟
فیلرها؛ جوان‌سازهای فوری اما موقتی
جوان‌سازی بدون جراحی 
یکی از تغییرات اساسی که با بالارفتن سن همه ما با آن روبه‌روییم از بین رفتن حجم و استحکام پوست است. پوست بدن به‌ویژه صورت به‌مرور زمان نازک‌ و آسیب‌پذیر می‌شود تا اندازه‌ای که در میانسالی حتی به‌راحتی می‌توانید اثرات محسوس جاذبه زمین را هم روی چهره تشخیص دهید. بنابراین برای بازگرداندن بافت نرم و شاداب به پوست، صحبت از تکنیک‌های تاز‌ه جوان‌سازی و احیای پوست به میان می‌‌آید. آن هم بدون جراحی به وسیله پرکننده‌‌های تزریقی که باعث حجم‌دهی مناسب و نتایج قابل رویت در همان جلسه می‌‌شود. هزینه و جراحت کمتری در مقایسه با انجام جراحی‌های زیبایی دارد.پس برای پرکردن خطوط عمیق پوست به‌ویژه اطراف چشم، برجسته‌سازی لب‌ و گونه‌ها، باز کردن چین‌وچروک‌‌ها و حجم دادن به عضلات صورت فیلرها به کمک شما می‌آیند.
نحوه تزریق فیلرهای پوستی 
حفره و شیارهایی که که در اثر عوامل مختلف روی پوست ظاهر می‌شوند، با انواع روش‌های فیلر قابل رفع هستند.تا جایی که حتی می‌توانند برجستگی و حجم استخوان‌های گونه و مفاصل صورت را هم بازگردانند اما همه این فرآیند باید زیرنظر پزشک متخصص پوست و زیبایی انجام شود. به این صورت که پزشک بعد از معاینه و بررسی نواحی مختلف پوست و صورت، محل‌های موردنظر جهت تزریق را علامت‌گذاری کرده و بعد از ضدعفونی و استعمال بی‌حسی موضعی شروع به تزریق می‌کند. درنهایت هم با پاک‌سازی محل به کمک پد یا محلول‌های ضدمیکروب،ب ه بیمار استفاده از کمپرس سرد را پیشنهاد می‌کند. به علاوه این‌که توصیه می‌شود تا 12ساعت پس از تزریق برای جلوگیری از ایجاد هرگونه حساسیت و التهاب، استفاده از مواد آرایشی در محل تزریق را فراموش کنند. به‌طور معمول چند ساعت بعد از انجام تزریق نتایج ظاهر شده و پوست شکلی یکدست و بی‌نقص به خود‌ می‌گیرد و دوره نقاهت خاصی پس از تزریق فیلر‌های پوستی وجود ندارد.
چه نوع فیلری مناسب شماست؟
اگر قصد دارید حتی برای یک نوبت تزریق فیلرهای پوستی را تجربه کنید، حتما درباره آن مطالعه کنید و با تحقیق انواع مختلف آن را بشناسید و جوانب منفی و مثبت آن را در نظر داشته باشید. پرکننده‌های پوستی تولیدشده تا به امروز با ویژگی موقت یا دائمی به چند دسته تقسیم می‌شوند. این فیلرها با توجه به نوع و نام تجاری ممکن است از ژل های مصنوعی یا طبیعی به‌دست آمده یا برگرفته از پلیمرهای مختلف یا کلاژن انسان یا حیوانات باشد. پس برای شناخت همه آن‌ها ابتدا به سراغ پرکاربردترین نوع آن یعنی فیلرهای از جنس «اسید هیالورونیک» و سپس دیگر انواع آن می‌رویم.
- این ماده یعنی اسید هیالورونیک که به‌طور طبیعی در بافت پوست و مایع بین مفصلی بدن ما وجود دارد، نقش مهمی را در جوانی پوست ایفا می‌کند اما بعد از کم‌شدن آن با بالارفتن سن، تزریق این ماده تولیدی، شیارهای عمیق به‌وجود آمده مانند خط اخم، خنده را برطرف و با ترمیم و احیای پوست، چروک‌ها را از بین خواهد برد. فیلر با اسید هیالورونیک به‌عنوان کم‌عارضه‌ترین و سازگارترین ماده برای بدن،به تحریک کلاژن‌سازی پوست هم کمک کرده و از شش تا 18ماه دوام دارد.
- «کلسیم هیدروکسی آپاتیت» فیلر تزریقی تولیدشده دیگری است که نوع قوی‌تری از دیگر انواع فیلرهای پوستی به شمار می‌رود. این فیلر نسبتا سنگین است و درست مانند کلسیمی که معمولا در استخوان‌ها وجود دارد و برای برطرف کردن چروک‌های بسیار عمیق و از همه مهم‌تر به‌عنوان حجم‌دهنده گونه‌ها و قوام‌دهنده صورت‌های خیلی لاغر و استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج تزریق با این ماده هم معمولا طبیعی و بدون هرگونه واکنش حساسیتی خواهد بود.
- نوع دیگری از انواع فیلرها که معمولا برای پرکردن چروک‌های عمیق و برجسته‌سازی لب مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلر «پلی لاکتیک اسید» است که پس از تزریق شروع به تحریک بافت‌سازی و تولید کلاژن در پوست می‌کند اما ویژگی شاخص این ماده نسبت به دیگر فیلر‌ها این است که نتایج اثر آن در عرض دوره درمان چندماهه خود را نشان می‌دهند و تغییرات بعد از تزریق آن به شکل فوری ظاهر نمی‌شود.
- فیلر به روش «اتولوگ» هم با برداشتن چربی از اعضای بدن فرد انجام می‌شود.پزشک متخصص با برداشتن چربی‌های بدن به روش لیپوساکشن بعد از فرآیند خالص‌سازی، به صورت تزریقی آن‌ها را به عمق پوست تزریق می‌کند. فیلر با این شیوه در یک جلسه درمانی انجام می‌گیرد و ماندگاری نسبتا دائمی دارد، چراکه چروک‌ها از عمق پر شده و بازیابی پوست ظاهر طبیعی‌تری به خود می‌گیرد.
- نوع دیگری از فیلرها هم که به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیلرهای کلاژن به‌دست آمده از منابع حیوانی به‌ویژه کلاژن گاو و خوک هستند که تزریق آن‌ها به دلیل احتمال بروز عوارض و حساسیت‌ها چندان مورد تایید و استقبال نیست.
عوارض شایع فیلرها بعد از تزریق 
 معمولا اگر مراجعه‌کننده مشکلاتی مانند بیماری‌‌های حاد عضلانی،قلبی و عروقی، دیابت، اختلالات ایمنی یا سابقه آلرژی به موادتزریقی نداشته باشد بعد از تزریق پرکننده‌های پوستی دچار عارضه پرخطر و مشکل ساز نخواهد شد. با در نظر گرفتن این نکته که در صورت باردار بودن یا شیردهی نباید هیچ‌گونه تزریقی از خانواده فیلرها انجام شود اما بروز این عوارض در افراد معمول و موقتی است و نگران کننده نخواهد بود.
- کبودی خفیف در اطراف محل‌های تزریق که معمولا پس از دو سه روز برطرف می‌شود.در این مدت هم تا بهبودی کامل می‌توان لکه کبودی و رنگ آن را با پودرهای فشرده آرایشی محو کرد.
- تورم محل تزریق که بسیار خفیف است و بعد از 48 ساعت دیگر قابل مشاهده نیست.
- بی‌حس کننده‌های موضعی که به صورت ژل پیش از تزریق بر روی صورت استعمال می‌شود ممکن است باعث خواب رفتگی و سستی ناحیه تزریق شود که این احساس هم معمولا بعد از دو سه ساعت به حالت طبیعی برمی‌گردد.
- قرمزی پوست هم در ناحیه تزریق و البته به دلیل واکنش پوست یکی از عوارض شایع بعد از تزریق فیلرهاست که ظاهر شدن آن تا چند ساعت بعد از تزریق و حتی یک روز کاملا عادی است و خود به خود برطرف می‌شود.
فیلر را با پروتز اشتباه نگیرید
معمولا عمل برجستگی لب یا گونه را که با پرکننده‌های تزریقی انجام می‌شود، به اشتباه پروتز لب یا گونه می‌نامند اما درواقع پروتز عملی است که در آن ماده‌ای سیلیکونی با عمل جراحی جایگزین قسمتی از بدن می‌شود و تا مدت ‌ها در بدن قرار می‌گیرد اما فیلرها موادی هستند که از طریق تزریق به صورت زیر جلدی  قسمت‌های مورد نظر را پر و برجسته‌ می‌کنند.
مراقب فیلرهای تاریخ گذشته و قاچاق باشید 
روند عادی و به ظاهر ساده تزریق فیلرهای پوستی گاهی به‌شدت خطرناک و مسئله‌ساز می‌شود.هر روز پرونده‌‌های زیادی از خطاهای اعمال زیبایی این‌چنینی به دستگاه‌های قضایی سپرده می‌شود که دلیلی جز سهل‌انگاری مراجعه‌کننده در انتخاب مرکز و پزشک متخصص و انجام آن از سوی افراد غیرمتعهد و نابلد ندارد. البته وزارت بهداشت و درمان برکیفیت فیلرهای موجود در ایران نظارت دارد اما متاسفانه فیلرهایی که از راه قاچاق وارد کشور می‌شود درست مانند بعضی داروهای تقلبی دردسرساز و پرخطر است. پس بنا بر احتیاط واجب توصیه می‌کنیم، حتما از پزشک خود بخواهید که قبل از تزریق تاریخ مصرف و شماره ثبت محصول در (IRC) دارو وزارت بهداشت را به شما نشان دهد. درنهایت هم تزریق این مواد باید از متخصص در کلینیک‌های دارای مجوز وزارت بهداشت انجام شود.چون گاهی واکنش های حساسیتی که بعد از تزریق‌ فیلرهای نامرغوب بروز پیدا می‌کند با چندین جراحی زیبایی و ترمیمی قابل بازگشت نخواهد بود.
فیلرها جای سالک و زونا را هم ترمیم می‌کنند
دکتر مجید میرزاخانی، متخصص پوست معتقد است که برای پرکردن فرورفتگی‌های حاصل از سالک یا آبله مرغان و زونا هم می‌توان از فیلرها کمک گرفت.چون به مرور زمان پس از شل شدن و افتادگی پوست این گود رفتگی‌ها عمیق‌تر شده و روی صورت بیشتر جلوه می‌کند اما بعد از تزریق،مواد نرم و قابل انعطاف فیلرها در محل فرورفتگی به‌وجود آمده، توزیع می‌شود و پس از چند روز ظاهری صاف و طبیعی به پوست می‌بخشد.