ترک و خشکی بلای جان پوست لب
دکتر مهری شیوایی / متخصص پوست‌ومو 
یکی از فاکتورهای مهم زیبایی لبخند شما، سلامت لب‌هاست. به همین خاطر باید نخست علت بروز خشکی در سطح بیرونی پوست لب را تشخیص داده و درنهایت به دنبال درمان بگردید. کمبود آب بدن،خشکی آب‌وهوا و سرما، قرار گرفتن طولانی مدت زیر نورخورشید، استعمال دخانیات، بروز حساسیت‌‌های دارویی و حتی عادت نفس کشیدن از طریق دهان شایع‌ترین دلایل خشکی و ترک خوردگی لب‌ها هستند اما نباید مرطوب نگه‌داشتن لب‌ها را به‌صورت مقطعی به کرم‌های رایج مانند ویتامین آ یا وازلین و دیگر روغن‌های گیاهی بسپارید. بلکه مراقبتی روتین و روزانه‌ای را برای سلامت، شادابی پوست نازک و آسیب‌پذیر لب در نظر داشته باشید. برای مثال انواع بالم لب برای درمان خشکی و ترک لب‌ها مفید است، زیرا بالم‌ها به‌عنوان محافظ عمل کرده و مانع تبخیر آب از سطح لب‌ها می‌شوند. به همین علت استفاده منظم از آن‌ها توصیه می‌شود. از طرفی لازم است به میزان کافی آب بنوشید و از میوه و سبزیجات تغذیه کنید. به‌عنوان هشدار به خانم‌ها می‌گوییم که استفاده درازمدت از محصولات آرایشی لب به‌ویژه رژلب‌های مات و بیست‌وچهارساعته پس از مدت کوتاهی طراوت و سلامت را از پوست لب‌ها گرفته و ظاهری پیر و خشک به آن‌ها می‌دهد. مطمئن باشید زیبایی لب‌ها به رطوبت‌رسانی مناسب و مراقبت شما بستگی دارد نه رنگ و نوع محصولات آرایشی که انتخاب می‌کنید.
1. پوست لب‌ها را احیا کنید
ویتامین E وA بهترین ترکیب برای مراقبت از لب‌ها و درمان پوست آسیب‌دیده‌ آن‌هاست. ویتامین‌هایی که به حفظ رطوبت پوست لب کمک و از تشکیل چین‌وچروک‌های سطحی بر پوست لب‌ها جلوگیری می‌کنند. پس برای این‌که بتوانید لب‌های خشک و آسیب‌دیده از شرایط نامطلوب جوی مانند سرما، باد و حتی آفتاب را درمان کنید، ویتامین و روغن‌های طبیعی مانند روغن جوجوبا و هسته انگور در احیا و بازسازی سلامت پوست خشک لب کمک ویژه‌ای خواهد کرد. به علاوه این‌که می‌تواند به مدت طولانی رطوبت لب‌ها را حفظ کند.
2. درمان لب‌های همیشه خشک
پوست لب‌ها بعد از یک دوره طولانی خشکی برای درمان به یک تغذیه‌کننده عمقی و مرطوب‌کننده بادوام نیاز دارد. پس ترکیبی از روغن سویا و ترکیبات امگا در یک محصول مرطوب‌کننده می‌تواند با ایجاد پانسمانی نامریی به تسریع روند ترمیم پوست خشک و آسیب‌دیده لب‌هایتان کمک کند. از طرفی داشتن آنتی‌اکسیدان و موادمعدنی یک شیوه ایمن و ساده برای مراقبت از پوست لب‌ها در برابر عوامل محیطی مانند نور آفتاب، سرما یا باد شدید خواهد بود.
3. بازسازی پوست لب با موم زنبورعسل 
اگر راه‌حل‌های متفاوتی را برای رفع خشکی لب امتحان کرده و به نتیجه‌ای نرسیده‌اید باید بگوییم افرادی که پوست لب زبر،خشن و غیریکدستی دارند یا در اثر مصرف داروهای آنتی بیوتیک و راکوتان دچار خشکی مزمن لب‌ها شده‌اند، می‌توانند محصولی با ترکیب موثر ویتامین C و موم زنبورعسل برای رفع خشکی و درمان همیشگی آن استفاده کنند. چون علاوه بر التیام بخشیدن از لب‌‌هایتان محافظت کرده و با بازسازی آن‌ها، نرمی و لطافت را به لب‌هایتان باز می‌‌گرداند.
4. التیام‌بخش خشکی‌های دردناک لب 
پوست لب بعد از مدتی خشکی و ترک‌خوردگی باید با محصولاتی بي‌رنگ و بدون عطر درمان شود تا بدون بروز حساسیت مستقیما لب‌ها را از عمق رطوبت‌رسانی کند. بنابراین محصولی غنی از نشاسته ذرت، كره گياهي، سويا و عصاره آووكادو مجموعه‌ای از خواص را برای برگرداندن شادابی به پوست لب‌ها دارد. یعنی هم التيام‌بخش و ترميم‌كننده است و هم بازسازی لب‌هاي خشك و ترك‌دار شما را در مدت کوتاهی انجام می‌دهد. پس با این روش لب‌هایتان را همواره مرطوب نگه دارید.
5. محافظت از لب‌ها در طول روز 
لب‌‌ها، ‌عضوی حساس در بدن هستند و به همین دلیل نیاز به مراقبت ویژه‌ای هم دارند. پس اگر می‌خواهید در شرایطی ایده‌آل از سلامت آن‌ها محافظت کنید، به جای درمان‌‌های موقت و زودگذر، یک بوم لب مغذی و ضدچروک با داشتن 5/99درصد ترکیبات طبیعی حتما بعد از هربار استفاده لب‌های خشک و ترک‌دار شما را ترمیم می‌کند، به‌ویژه وقتی خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در آن هم باعث محافظت لب‌ها در تمام طول روز می‌شود.
6. تغذیه پوست لب با عصاره گل آفتاب‌گردان 
پوست لب‌ها در اثر عوامل مختلف به‌سادگی و خیلی زود خشك شده و ترك می‌‌خورند، به همین دلیل مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها باید به صورت روزانه و منظم صورت گیرد. آنتی‌اکسیدان و خواص موجود در عصاره گل آفتاب‌گردان هم مغذی و نرم‌کننده است و هم التیام‌بخش و تسکین‌دهنده پوست خشک و ترک‌دار لب‌های شما. به همین دلیل محصولاتی با این پایه ترکیب و داشتن عسل به‌عنوان مرطوب‌کننده قوی، تمام نیازهای پوست را برای رطوبت‌رسانی و بازسازی تامین می‌کند.
7.ترمیم عمقی آسیب لب
احساس ناراحتی بعد از خشکی لب‌ها و ترک‌خوردگی پوست سطحی آن بسیار آزاردهنده خواهد بود. به همین دلیل اگر خشکی لب و پوسته پوسته شدن زود به زود به سراغ‌تان می‌آید. باید درمانی حرفه‌ای و موثرتر را انتخاب کنید. کرمی مانند این محصول که ایده‌آل برای لب‌های خشک و ترک‌دار است و به‌سرعت خشکی و ترک‌خوردگی را تسکین می‌دهد و با ترمیم عمقی احساس راحتی را به لب ها برمی‌گرداند.از طرفی با بالابردن تحمل‌پذیری و مقاومت پوست لب‌ها از سلامت آن محافظت می‌کند.
8. درمان تخصصی خشکی لب
متاسفانه خشکی لب‌ها می‌تواند شرایطی دردناک را ایجاد کند، به‌ویژه وقتی ترک‌خوردگی آن‌ها زیاد و خونریزی داشته باشند. با این شرایط تقویت لایه هیدرولیپیدی پوست تنها با کمک ترکیبات امگا 3،6،9 برگرفته از روغن گل آفتابگردان ممکن می‌شود تا هم پوست را ترمیم و هم موادمغذی لازم برای رفع چروک‌های ریز ناشی از خشکی بیش از حد پوست را تامین کند. به این ترتیب مصرف این استیک لب به‌عنوان درمانی تخصصی با داشتن آنتی‌اکسیدان یک انتخاب ایده‌آل خواهد بود.
8. مولتی ویتامینی برای سلامت لب‌ها 
پوست لب به‌خاطر ساختمان نازکی که دارد به‌سادگی آسیب می‌بینید. حال دلیل آن می‌تواند گرما و نور خورشید باشد یا سرما و خشکی هوا. بنابراین برای این‌که تاثیر شرایط آب‌وهوایی را در به خطر افتادن سلامت پوست لب‌ها به حداقل برسانید. کرم‌های با آنتی‌اکسیدان و مولتی ویتامین وظیفه حفاظت لب در برابر عوامل محیطی از قبیل نور خورشید، باد و خشکی را به خوبی برعهده می‌گیرند. درمان و رطوبت‌رسانی مداوم با این شیوه شادابی و لطافت لب‌ها را به سرعت بازمی‌گرداند.
9. مقابله با پیری زودرس لب
اگر خشکی و آسیب‌دیدگی‌ لب‌ها را جدی نگیرید به مرور چروک‌های ریز ناشی از ترک‌ها روی پوست ماندگار شده و لب دچار پیری زودرس می‌شود.به همین خاطر اهمیت آبرسانی و محافظت با فاکتورهای ضدآفتاب بیشتر و بیشتر می‌شود. رطوبت‌رسانی روزانه به پوست لب‌ها با این کرم ضمن جوان‌سازی، خشکی و ترک‌خوردگی آن‌ها را ترمیم می‌کند. قرار دادن مقداری از این آبرسان و مرطوب‌کننده تا چهار ساعت روی لب دوام دارد و استفاده مداوم آن به‌تدریج خشکی لب ها را درمان می‌کند.