گام‌های بزرگ دایناسورها در سواحل واکینگ‌ها
گنجینه‌ای از ردپاهای بزرگ
کشف گنجینه فسیلی از  بزرگ‌ترین  رد پاها روی زمین
حقیقتی که وجود دارد این است که محققان این یافته عظیم تاریخی را بین سال‌های 2014 و 2018 پس از دوره فرسایش ساحلی در امتداد صخره‌ها در نزدیکی هیستینگز در شرق ساسکس یافتند. آن‌ها گفتند که توفان‌های اخیر در این منطقه موجب فرسایش شدید ساحلی شده؛ توفان‌های شدید ماسه و سنگ‌ها را فرسایش داده و آثار باقی‌مانده از آن فسیل‌های در اندازه‌های مختلف بوده که توجه همه را به خود جلب کرده است. کشف گنجینه‌ای بزرگ از فسیل‌ها متعلق به 145میلیون سال قبل می‌تواند راهگشا تحقیقات ناتمام در این زمینه باشد. فرسایش ماسه، سنگ و فروپاشی صخره‌ها در نزدیکی سواحل هیستینگز در شرق ساسکس ردپای فسیلی دایناسورها که سال‌های سال از دید همه پنهان بود، آشکار شود. این فروپاشی بزرگ سنگ‌ها به دانشمندان اجازه داد تا بتوانند 85اثر مختلف  از دوره کرتاسه را پیدا کنند. این فسیل‌های 145میلیون ساله در اندازه‌های متفاوت از دو سانتی‌متر تا بیش از 60 سانتی‌متر در آن منطقه پیدا شده؛ این تفاوت در اندازه‌ها نشان‌دهند تعداد بالای دایناسورها در آن منطقه بوده که خود می‌تواند گویای همه چیز باشد. 
**
کامل‌ترین فسیل‌ها 
دانشمندان و محققان دانشگاه کمبریج اعلام کردند که این مجموعه یکی از بهترین و بزرگ‌ترین نمونه‌های ردپا دایناسور کشف شده در طول تاریخ است. در بعضی از این ردپاهای عظیم جثه می‌توان جزئیات خوبی از مقیاس، بافت پوست و علامت پنجه چهار انگشتی را به‌راحتی پیدا کرد که این خود باعث کشف نکات بیشتری درباره این موجودات بزرگ می‌شود. 
**
کشفیات جدید
«آنتونی شیلیتو» دانشجوی دکتری در بخش علوم زمین کمبریج، می‌گوید: «کشف فسیل‌های کامل از دایناسورها به‌ندرت اتفاق می‌افتد» بنابراین باید نهایت استفاده را از کشفیات جدید انجام دهیم. این مطالعات هرگز با تکه‌ها کوچک کشف شده قبلی قابل قیاس نیست. مطمئن باشید که با داشتن اطلاعات اندکی که از نمونه‌های قبلی به‌دست می‌آوردیم، نمی‌توانستیم تحقیقات گسترده‌ای درباره زندگی دایناسورها داشته باشیم. بیش از 85 ردپا کامل از هفت گونه مختلف می‌تواند بهترین منبع برای پیدا کردن اطلاعات کامل درباره زندگی این بزرگ پاها باشد. این ساحل محل زندگی آن‌ها بوده در نتیجه با پر کردن شکاف‌های روی فسیل می‌توان  به راحتی از نوع زندگی آن‌ها به‌طور کامل مطلع شد. به گفته این دانشگاه طی 160 سال گذشته گزارش‌های متعددی از کشف این ردپاها از ساحل ساسکس وجود داشته اما هیچ‌کدام به این عظمت نبوده است. 
**
ثروتمندترین منطقه فسیلی در جهان 
دانشمندان ادعا می‌کنند که این منطقه را می‌توان یکی از ثروتمندترین مناطق فسیلی مربوط به دایناسورها در بریتانیا نامید. دکتر «نیل دیویس» محقق و همکار «آنتونی شیلیتو» بر این عقیده است که برای حفظ این ردپاهای ارزشمند نیاز به نوع مناسب از محیط‌زیست است. صخره‌ها نباید زیاد از حد مرطوب و در برابر فرسایش قرار بگیرند، این فرسایش‌های مکرر باعث از بین رفتن این ردپاها می‌شوند. «برای حفظ این فسیل‌های تاریخی نیاز به تعادل است» همچنین شیلیتو اضافه کرد: «ما در این تحقیق جزئیات باورنکردنی را مشاهده کردیم که در روند مطالعات ما بهترین میزان از کشفیات درباره مقیاس این عظیم جثه‌ها را در دسترس ما قرار می‌دهد.» 
**
 پازل‌های بزرگ به شکل دایناسور
اگر شما به این سواحل بروید می‌توانید با یک نگاه کلی نقاط مختلف را مانند یک پازل بزرگ به هم وصل کنید و تصویر یک دایناسور را کنار هم بچینید. دانشگاه کمبریج بر این عقیده است که پدیده فرسایش صخره‌های ماسه سنگی از قسمت شرقی ساسکس هنوز کشف نشده است و قطعا در آن قسمت می‌توان جزئیات و نمونه‌های بیشتری را پیدا؛ پس امید یه این است که بتوان با جست‌وجوی بیشتر منابع بیشتری از این پازل‌های فسیلی را پیدا کرد.