روبات ماری تحولی شگفت‌انگیز در علم
انعطاف‌پذیری و حرکات یک خزنده کوچک اجازه مي‌دهد این روبات‌ها در جاهایی که فرم انسانی، ابزارهای مکانیکی و خود انسان قادر به انجام آن نیست در آن‌جا وارد شوند. آن‌ها کارهای بسیار مي‌توانند انجام دهند. به کمک این نوع از روبات‌ها مي‌توان مشکلات ساختاری در مکان‌های پنهان را شناسایی کنیم، جراحی‌های تهاجمی با حداقل شکاف را انجام دهیم، در ماموریت‌های نجات و جست‌وجو در مکان‌های دور از دسترس و برای پیدا کردن بازماندگان حوادث از آن‌ها استفاده کرد. 
این نوآوری چشمگیر که به‌عنوان یک دوست کوچک در طبیعت به نظر مي‌آید، فقط نمونه‌ای باور نکردنی از بیومیمیکری است؛ یک رشته در حال رشد علم در چهارراه مهندسی، طراحی و زیست‌شناسي.
در این مقاله نگاهی سریع به کانال بی‌نظیر سی‌ام‌یوروباتیک مي‌اندازیم. پس از کشف و بررسی این روبات، به قابلیتها و تواناییهای باورنکردنی آن پی خواهیم برد. تا به حال تصور کرده‌اید که چگونه مي‌توانید زیر آب را تماشا کنید؟ این هم از قابلیت‌های بسیار مهم این روبات است. 
یک دقیقه به شغل‌های کثیف و خطرناکی فکر کنید که از سوي انسان انجام مي‌شود. یا مشاغلی که نیاز به دسترسی و وارد شدن به فضاهای کوچک دارند، فضاهایی که حتی روبات‌های معمولی عادی و با آن چرخ‌ها و اندام‌ها نمی‌توانند به آن وارد شوند. یا امکان جراحی‌های تهاجمی با حداقل شکاف، بازرسی نیروگاه‌های برق فشار قوی، تلاش و جست‌وجو برای نجات در حوادث مهلک و حفاری باستان‌شناسی را در نظر بگیرید. وقتی به تمام زمینه‌های شغلی و تحصیلی که انسان‌ها با آن سروکار دارند و مشکلات متعددی فكر مي‌كنيد که باید برای حل آن‌ها اقدام کنیم، درمی‌یابیم که روبات‌های ماری به میزان گسترده‌ای در این میان دارای پتانسیل هستند. روبات ماری فقط یک خزنده هیجان‌انگیز و جالب توجه نیستند، آن‌ها به فرصتی برای کشف دنیای بیرونی و پیشرفت تجربه‌ها را در اختیار ما قرار مي‌دهد. به زبان ساده اختراعاتی مانند روبات ماری به ما یادآور مي‌شوند که در پژوهش‌ها برای حل بسیاری از مشکلات به طبیعت هم باید توجه داشته باشیم. یک لحظه به این فکر کنید که از زمان آغاز ابداع ماشین‌های ساده‌ای مانند چرخ که حدود پنج هزار و 500سال پیش بوده، چطور انسان به‌طور هوشمندانه بر مشکلات خود فائق آمده است اما مادر طبیعت به‌سرعت در حال حرکت و پیشرفت است و حل هرنوع چالشی، ارگانیسمی است که مي‌تواند برای سه‌ونیم میلیارد سال در زمین روی دهد. 
تحقیق، توسعه و دانش سازمانی فراوانی وجود دارد که مي‌توان در این راه آن‌ها را به‌کار گرفت و اساسا این چیزی است که زمینه جدیدی از علم که من آن را بیومیمیکری مي‌نامم یا در محافل حرفه‌ای از آن به‌عنوان بیومیمیتیک یاد مي‌شود در حال انجام است تا جهان را به جای بهتر تبدیل کند.