در نشست هم انديشي مديران روابط عمومي شستا مطرح شد؛
روابط عمومي ها، سفيران شفافيت شستا هستند
به گزارش قلم، مدير روابط عمومي و امور بين الملل شستا در ابتداي اين نشست، گفت: به دليل جزيره اي عمل كردن شركت هاي تابعه شستا در گذشته، بر آن هستيم تا فضاي ارتباط با هلدينگ ها و شركت ها را در مسير منطقي تر شدن هدايت كنيم.

حسن محمدي، مدير روابط عمومي و امور بين الملل شستا در اين نشست كه عصر امروز تحت عنوان «شستا در آينه افكار عمومي» در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش برگزار شد، گفت: با هدف تغيير نگرش در حوزه ارتباطات و روابط عمومي، منشور اطلاع رساني شستا را با نگاه و رويكرد خاص دكتر رضواني فر، مديرعامل شستا به حوزه رسانه تدوين كرديم كه سرآغازي براي هماهنگي بيشتر و همراهي شركت هاي زيرمجموعه شستا قرار گرفت.

حسن محمدي، با بيان اينكه اين منشور در هلدينگ ها و شركت هاي تابعه مورد استفاده قرار گرفت، افزود: سند جامع اطلاع رساني شستا نيز در حال تدوين است و گام هاي برنامه محور شستا نيز بر اساس اين سند طراحي و تدوين خواهد شد.
روابط عمومي ها، سفيران شفافيت شستا هستند

مدير روابط عمومي و امور بين الملل شستا با اشاره به اينكه براي اين كار با مديران روابط عمومي هلدينگ ها و شركت ها جلساتي برگزار شده است، افزود: بايد در اين مسير به شناخت لازم و تعيين روند حركتي در راستاي اطلاع رساني و شفافيت دست مي يافتيم و نتيجه نشست هاي متعدد با هلدينگ ها و شركت هاي تابعه اين است كه ارتباط با هلدينگ ها به سمت منطقي شدن ميل خواهد كرد و گفت وگوهاي منطقي در حوزه برندينگ و تبليغات با شركت هاي تابعه شكل خواهد گرفت تا برخلاف گذشته كه يكي از مهمترين دلايل شكل گيري تصوير نامطلوب از شستا، عدم انتشار هدفمند اخبار مثبت اين مجموعه بود، تغيير كند.

محمدي اضافه كرد: هدف اين است كه از اين فضا خارج شويم و عملكرد مثبت هلدينگ ها و شركت ها به اميدآفريني در جامعه كمك نمايد و كانال تلگرامي «شستا رسانه» نيز براي دور شدن از اخبار نادرست و شايعات، ايجاد شد. مدير روابط عمومي و امور بين الملل شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي در پايان، روابط عمومي ها را سفيران شفافيت شستا خواند و گفت: شفافيت از روابط عمومي ها به جامعه منتقل مي شود و اميدواريم با ارائه راهكارها و تلاش در راستاي شفافيت در حوزه اطلاع رساني، تصوير بهتري از شستا به جامعه ارائه دهيم.

برداشت هاي غلط در حوزه روابط عمومي در ادامه اين نشست، روزبه كردوني، مديركل روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به برداشت هاي غلطي كه در حوزه روابط عمومي شكل گرفته است، گفت: در رويكرد رسانه اي وزارتخانه و شركت هاي تابعه بايد به مواردي توجه كنيم. وي در اين نشست به موارد متعدد مورد نظر وزارتخانه اشاره كرد و افزود:در شرايط كنوني، كار روابط عمومي يكي از سخت ترين كارهاست چراكه عدم موفقيت به نام روابط عمومي ها و موفقيت به نام ديگران ثبت مي شود. وي با اشاره به اينكه در روابط عمومي وزارتخانه، شستا، هلدينگ ها و شركت ها حق اشتباه نداريم، ادامه داد: مدير روابط عمومي بايد مطلع ترين فرد در سيستم سازماني باشد و از اين توانايي در راستاي موفقت روابط عمومي بهره برداري كند.

كردوني گفت: شفافيت مهمترين نكته مدنظر وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي است و شفافيت، راهبردي براي مبارزه با فساد، ابزار اعتمادآفريني و تصميم گيري و مشاركت است. عمده كار روابط عمومي ها تبادل اطلاعات است فريدون وردي نژاد، فعال رسانه اي نيز در نشست هم انديشي مديران روابط عمومي شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)، گفت: عمده فعاليت روابط عمومي ها در بخش تبادل اطلاعات است و اطلاعات، بايد سازنده، به هنگام و قابل استفاده براي ديگران باشد. وي انسان ها را مجموعه هاي اجتماعي و ناچار به تعامل با يكديگر توصيف كرد و افزود: معمولا اين تعامل در سه مورد تبادل انرژي، ماده و اطلاعات شكل مي گيرد. آنچه در تبادل در زمينه ماده و انرژي وجود دارد را روابط مي گويند و بخش تبادل اطلاعات، ارتباط ناميده مي شود. وردي نژاد ادامه داد: سه حالت ارتباطي تعريف شده وجود دارد.

ارتباط يكطرفه، مانند برخي رسانه هاي سنتي يا راديو، ارتباط دوطرفه و ارتباط تعاملي. (هر فرد در همان حالي كه گيرنده است، فرستنده نيز هست و بهره مند و بهره ده نيز هست.) وي افزود: روابط عمومي ها معمولاً مخاطباني را تحت پوشش دارند كه با آنها در تعامل كامل هستند. به طور كلي ساختار روابط عمومي ها هدف تاثيرگذاري بر ديگران را دنبال مي كنند. براي اين اثربخشي، مسيرهاي مختلفي وجود دارد كه آنها را استراتژي مي نامند.

اين فعال رسانه اي ادامه داد: روابط عمومي ها بايد از كمك رسانه ها بهره مند شوند. واقعيت اين است كه بايد به صورت هوشمند عمل كرده و از همه امكانات ارتباطي استفاده كنيم و برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت داشته باشيم. وي تصريح كرد: برنامه هاي بلندمدت در روابط عمومي ها به دليل ارتباط با عنصر اطلاعات، كارايي لازم را ندارند و حداكثر بايد يكساله تعريف شوند. قدرت هوشمند دربرگيرنده استفاده از رسانه هاي سنتي، مدرن و امكانات ديجيتال براي روابط عمومي است. به گفته وردي نژاد، ويژگي رسانه هاي مدرن در اين موارد خلاصه مي شود: سرعت و وسعت دامنه انتشار، بستر نشر آسان، تنوع و حجم بالاي محتوا، جذابيت و تعاملي بودن محصولات، كم هزينه بودن توليد و دسترسي، طيف وسيع و متنوع مخاطبان و ... نقش رسانه ها با توجه به ماهيت جامعه و بحران متغير است فياض زاهد، استاد دانشگاه و روزنامه نگار در اين نشست، كه با موضوع مديريت رسانه در بحران هاي بين المللي طرح بحث كرد، با اشاره به نقش رسانه ها در جامعه و شرايط بحران گفت: مديريت رسانه در بحران هاي بين المللي بايد بسيار مورد توجه قرار گيرد و مهمترين كمك رسانه براي مقابله با بحران، برنامه ريزي مدون رسانه اي است.

اين نويسنده و پژوهشگر، خاطرنشان كرد: رسانه ها برخي اوقات به رقابت هايي در سطوح مختلف دامن مي زنند و چنانچه موقعيت بحران از درجه اهميت بالايي برخوردار باشد، به طبع آن بايد مدنظر رسانه ها قرار گيرد. وي گفت: البته نقش رسانه ها با توجه به ماهيت جامعه و بحران متغير است و مهمترين كاركرد رسانه، استواري در جهت گيري ها است. فياض زاهد، سانسور را پديده رايج رسانه در بحران ها دانست و اضافه كرد: مدير رسانه در بحران بايد فرصت ها، تهديدها و نقاط ضعف و قوت را شناسايي كرده و ميان آنها نوعي انطباق ايجاد كند.

منبع:  تامين ۲۴