هشدارهای مالیاتی و بانکی به خریداران ارز

به گزارش قلم، باتوجه به کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ ارز در دو هفته و هشدارهای رییس کل بانک مرکزی نسبت به اینکه نوسانات بازار ارز سیاسی است و این بانک هر زمان که بخواهد نتیجه بازار را با ذخایری که دارد تغییر می‌دهد، سرمایه‌گذاری در این بخش به شدت مورد هشدار و ریسک قرار دارد.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز، یکی از جذاب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران در سال‌های اخیر بوده و بسیاری از مردم از سرمایه خود برای خرید ارز استفاده می‌کنند و این در حالی است که ریسک این بازار بسیار بالاست.

بررسی روند تغییر نرخ ارز در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که در دوره‌هایی نرخ ارز افزایش ناگهانی داشته و عموماً این اتفاقات پس از یک تنش و التهاب سیاسی بین ایران و کشورهای دیگر به ویژه آمریکا بوده است.

البته این اتفاقات سیاسی به افزایش نرخ ارز منجر نشده و در دوره‌هایی نیز مسئولان ارزی کشور توانسته‌اند نه تنها جلوی التهاب در بازار ارز را بگیرند، بلکه به واسطه اثر روانی ناشی از شکست خوردن سیاست‌های ارزی کشورهای دیگر علیه ایران قیمت ارز را کاهش دهند.

در سال گذشته نیز کشور در مقاطعی دچار بحران ارزی شد و نرخ ارز به طور ناگهانی به صورت واقعی و غیرواقعی افزایش یافت و عده‌ای نیز از خرید و فروش ارز در آن زمان سود بردند.

اما در این میان، افراد بسیاری نیز با سرمایه‌گذاری در این بازار متحمل زیان شدند، چراکه نرخ ارز کاهش یافت و بانک مرکزی نیز توانست پس از آن تا حدودی ثبات را در بازار حفظ کند.