ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان تهران تا پایان اسفند
به گزارش قلم، محمود عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: یکی از مصوبات نشست شورای هماهنگی و سیاستگذاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک که چندی پیش با حضور استاندار تهران و نمایندگان دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد و با ریاست وزیر دادگستری برگزار شد، ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان تهران تا پایان اسفند ماه سال جاری بود.

وی اضافه کرد: در جلسه شورا بر این نکته تأکید شد که یکی از چالش های جدی تهران، کودکان کار و خیابان است که ضرورت دارد استانداری تهران آن را مدیریت و ساماندهی کنند. خوشبختانه دکتر محسنی بندپی استاندار تهران هم، از دانش و تجربه ارزشمندی در این زمینه بهره مندند و هم اقتدار لازم برای مدیریت این مساله را دارند.

عباسی تاکید کرد: به همین دلیل، موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان که در دستورکار شورای هماهنگی بود، پس از مذاکرات و دریافت نقطه نظرات نمایندگان دستگاه ها و برنامه های استاندار تهران به تصویب رسید. در این جلسه استاندار تهران بر این نکته تأکید کرد که موضوع کودکان کار و خیابان یک معادله چندوجهی است و برای مدیریت آن همه دستگاه های مسئول باید با عزمی راسخ به صحنه بیایند.

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری تصریح کرد: این موضوع از نظر انسانی فوق العاده برای ما مهم است. کودکی که حق دارد در خانواده باشد و از مزایای آموزشی بهره مند شود، کودکی که حق دارد از گرسنگی، فقر و آوارگی به دور باشد، کودکی که حق دارد کار نکند و در خیابان نباشد، همه این حق ها تکلیف سنگینی بر دوش همه مسئولان می گذارد که کودکان کار و خیابان به حمایت اجتماعی نیازمندند و آنان را باید ساماندهی کرد. به گونه ای که در خانه، مدرسه و مکانی امن نگهداری شوند و دیگر به خیابان بازنگردند.

وی با اشاره به صحبت های استاندار تهران مبنی بر اینکه بیش از 65 درصد کودکان کار و خیابان تهران را اتباع بیگانه تشکیل می دهند، افزود: در جلسه امروز شورا گزارشی از سکونتگاه های غیررسمی در مناطق حاشیه ای تهران ارائه کردیم که نشان می دهد روز به روز بر تعداد کودکان اتباع افزوده می شود و ادامه این روند ضمن اینکه بر دامنه فعالیت گروه های مافیایی که از این کودکان سوءاستفاده می کنند می افزاید، چالش های این حوزه را نیز دوچندان می کند و مدیریت آن دشوارتر می شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، به سخنان علیرضا آوایی وزیر دادگستری در شورای هماهنگی اشاره کرد و گفت: وزیر دادگستری با اشاره به تأکیدات چندباره دکتر روحانی رئیس جمهوری در هیأت وزیران مبنی بر ضرورت ساماندهی کودکان کار و خیابان در تهران که پیشانی نظام است، به تجربیات و توانمندی های استاندار تهران اشاره کرد که سال ها تجربه مدیریت سازمان بهزیستی کشور و اشراف وی بر موضوع، ایجاب می کند که بتوانند این موضوع را در چند ماه آینده مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در این جلسه شورا همچنین گزارش جامعی از وضعیت کودکان آسیب دیده از سیل اخیر توسط صابونچی معاون جمعیت هلال احمر ارائه و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد و در پایان نشست وزیر دادگستری به ایراد سخنرانی پرداختند.