انتشار اخبار سیاسی و آثار آنها در بازار سرمایه
به گزارش قلم، ولید هلالات با بیان اینکه به لحاظ قانونی شرکت ها باید تا سه شنبه 31 اردیبهشت ماه گزارش 12 ماه خود را ارسال کنند، افزود: این موضوع مربوط به شرکت هایی است که سال مالی آنها منتهی به 29 اسفند سال 97 است که تا 2 ماه به آنها فرصت داده شد تا گزارش مالی خود را ارائه دهند.
هلالات با تاکید بر اینکه تا روز سه شنبه با موجی از گزارش 12 ماهه شرکت ها همراه می شویم، گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی در سال 97 و رشد قیمت ارز سبب افزایش نرخ فروش شرکت ها و سود سال 97 نسبت به سال 96 شد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گزارش هایی که تا روز سه شنبه به بازار ارائه می شود به طور حتم گزارش های خوبی محسوب می شوند، اظهار داشت: همراه با گزارش های 12 ماهه، گزارش های ماهیانه شرکت ها که مربوط به عملکرد آنها در اردیبهشت ماه است تا پنجم خرداد ماه ارسال می شود، این 2 مورد از جمله محرک هایی است که بر روند بازار سرمایه تاثیرگذاری خواهند داشت.

هلالات با بیان اینکه اخبار سیاسی که پشت سر هم در بازار منتشر شد، اثر روانی خود را بر روند معاملات بازار سهام گذاشت، اما اکنون دیگر حرف جدیدی که بتواند بر بازار تاثیرگذار باشد وجود ندارد، به همین دلیل شاخص چند روزی است که بر سطوح کانال بالای 200 هزار واحد تثبیت شده است.
وی گفت: بازار روز شنبه مثبت بود و انتظار می رود که با توجه به ارائه گزارش ها 12 ماهه شرکت ها روند بازار همچنان افزایشی باشد.

** مقایسه بازار سرمایه با دیگر بازارهای موازی
هلالات بازار ارز، طلا و نیز بازار سرمایه را مورد مقایسه قرار داد و گفت: بازار طلا و ارز با سهولت معاملات که در بازار سرمایه وجود دارد، همراه نیستند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طلا و ارز به عنوان کالای فیزیکی محسوب می شوند که به لحاظ نگهداری با مشکل روبرو هستند، خاطرنشان کرد: همچنین برای این بازارها قوانین دست و پاگیر و منع قانونی وجود دارد در حالی که در بازار سرمایه به دلیل وجود مشوق های دولتی نگرانی چندانی وجود ندارد.
وی سرمایه گذاری در بانک ها را یادآور شد و گفت: اکنون نرخ تورم بیشتر از میزان سود بانکی است و توجیهی برای سرمایه گذاری در بانک وجود ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام تنها بازاری است که از تورم اثر مثبتی را کسب می کند، گفت: افزایش نرخ ارز برای این بازار به عنوان خبر مثبت محسوب می شود، بنابراین اکنون بازار سرمایه به عنوان بهترین بازار برای سرمایه گذاری به حساب می آید.
هلالات موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی که باید از سوی شورای نگهبان تعیین تکلیف شود، پرداخت و تاکید کرد: این اقدام بر روند معاملات بورس تاثیرگذار و زمینه رشد را فراهم می کند به همین دلیل بازار به شدت از این موضوع استقبال خواهد کرد.