نفت ایران روی زمین نماند
به گزارش قلم، همزمان با سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به چین، منابع رسانه‌ای از تداوم صدور و فروش نفت ایران به سایر کشورهای خریدار خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویتر طی گزارشی تأیید شده نوشت: «نفتکشی حاوی نفت خام ایران به مقصد خود در یک بندر چینی رسید و محموله ۱۳۰ هزار تنی خود را در تانکر‌های ذخیره تخلیه کرد.»

رویترز می‌نویسد: «این کار بر خلاف تحریم‌های امریکا علیه ایران پس از لغو معافیت‌های واردکنندگان نفت ایران توسط واشنگتن است.تخلیه این محموله 130 هزار تنی نفت خام توسط پایانه ذخیره نفت در ژوسان تأیید شده است. ولی یک مقام رسمی این خبر را رد کرد و گفت 4 سال است هیچ نفتی از ایران در این بندر تخلیه نشده است.»

این خبر زمانی منتشر شد که درگیری بین امریکا و چین دوباره بالا گرفته است. ترامپ با اعلام کند شدن دور جدید مذاکرات با چین و افزایش عوارض، این جنگ را شعله‌ورتر کرد. چین هم تلافی کرد و عوارض بر واردات گاز طبیعی مایع امریکا را افزایش داد.

برخی منابع خبری معتقدند که انتشار این مطلب از سوی رویترز همزمان با سفر «ظریف» اتفاقی نبوده است و در راستای افزایش فشار تحریمی بر ایران ارزیابی می‌شود.

چین که یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است، به‌طور واضح اعلام کرده از تحریم‌های امریکا علیه ایران پیروی نمی‌کند ولی پالایشگاه‌های دولتی این کشور مراقب هستند. سی ان پی سی و سینوپک هردو سفارش نفت خام از ایران را پس از لغو معافیت‌ها متوقف کردند.
صادرات نفت به مشتریان سنتی ایران ادامه دارد.

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در خصوص روان بودن صدور نفت ایران حتی در شرایط کنونی می‌گوید: در بحرانی‌ترین شرایط تحریم هیچ‌وقت صادرات نفت ایران صفر نشده است. توافقنامه‌های بلند مدت با 5 مشتری سنتی ایران به قوت خود باقی است و طرفین تلاش می‌کنند در چارچوب آن عمل کنند.

 وی با اشاره به ادعای رویترز مبنی بر حرکت یک سوپرتانکر با 2 میلیون بشکه نفت به مقصد چین در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار کرد: ایران با مشتریان سنتی مثل چین، کره جنوبی، ژاپن، هندوستان و ترکیه قراردادهای بلند مدت فروش نفت داشته که ادامه دارد. مشتریان سنتی ایران به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای تداوم خرید هستند و تلاش می‌کنند در چارچوب توافقنامه‌ها حرکت کنند.

افزایش ۱۷ درصدی واردات نفت کره جنوبی از ایران
آمارهای رسمی حاکی از آن است که سطح واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه آوریل سال‌جاری میلادی با ۱۷ درصد افزایش همراه بوده است.

رویترز با استناد به داده‌های رسمی کره جنوبی نوشت: «کره جنوبی در ماه آوریل سال‌جاری میلادی ۱.۴۵ میلیون تن معادل ۵۳.۲۲۳ بشکه در روز از ایران نفت خام وارد کرده است. این درحالی است که این رقم در سال گذشته همین موقع ۱.۲۴ میلیون تن بوده است.»

تشکیل کلوب خریداران برای مقابله با تحریم
ایران تنها کشوری نیست که از تحریم نفتی امریکا متضرر می‌شود، چرا که کشورهای واردکننده نفت در آسیا نظیر چین و هند نیز از این مسأله آسیب می‌بینند.
به گزارش فارس به نقل از آسیا نیکی، «یکی از نگرانی‌های اصلی بازار این بود که پس از تصمیم امریکا برای عدم تمدید معافیت‌های از تحریم نفت، قیمت این حامل انرژی در بازار بشدت افزایش یابد.

برای چین و هند شرایط سخت‌تر است، چرا که در کنار بالا رفتن قیمت نفت، این کشورها شاهد پایین آمدن ارزش پولی ملی خود در برابر دلار هستند. عراق و عربستان که می‌توانند نفت باکیفیت مشابه نفت ایران را به چین و هند صادر کنند، اخیراً قیمت نفت خود را برای خریداران آسیایی افزایش داده و حتی در برخی موارد به بالاترین میزان در چند سال گذشته رسانده‌اند.

اما یک راه وجود دارد که چین و هند بتوانند ابتکار عمل در این زمینه را در دست گیرند و آن هم روی آوردن به طرح ایجاد کلوب خریداران نفتی در آسیاست که به این دو کشور برای خرید نفت ایران در برابر واشنگتن قدرت چانه‌زنی می‌دهد.»

افزایش قیمت به مرز ۷۳ دلار
قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با 56 سنت افزایش به بیش از 73 دلار رسید و برای چهارمین جلسه متوالی رشد داشت.

این رشد در حالی که افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه موجب نگرانی از بروز اختلال در عرضه نفت شده است، رخ داد.

در زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت 73 دلارو 17 سنت معامله می شد و هر بشکه نفت خام امریکا نیز با 27 سنت افزایش به 63 دلار و 14 سنت رسیده بود.
استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در این باره به رویترز گفت: «وقتی تنش‌ها به این سطح بالا می‌رود که امریکا این حجم از نیروهای نظامی را به منطقه اعزام می‌دارد، حتی یک اشتباه کوچک یا یک حرکت تاکتیکی نادرست از سوی طرفین می‌تواند جرقه شروع یک جنگ در منطقه باشد و این ریسک اختلال در عرضه نفت را بالا می‌برد.»