اصلاح اساسنامه انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها
به گزارش قلم، اصلاح اساسنامه آئین‌نامه انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در دستور یکصد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران قرار گرفت.

در بررسی اصلاح این اساسنامه پیشنهاد حذف یکی از بندهای تبصره دوم که شرط کاندیدا طوری برای انتخابات شورایاری‌ها را داشتن سابقه 5 سال سکونت در منطقه می‌دانست، مطرح شد.

میلانی عضو شورای شهر تهران در توضیح پیشنهاد حذف این بند، گفت: در انتخابات قبلی بررسی این بند مشکلاتی را برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به وجود آورد و این مشکل این بود که بررسی صلاحیت حضور مدنی و سکونت در منطقه به صورت سلیقه‌ای عمل می‌شد.

میلانی ادامه داد: با توجه به تجربیات گذشته که این بند فعالیت انتخابات را سخت می‌کرد، از اعضای شورای شهر تهران می‌خواهم به حذف این بند رأی مثبت دهند.

در نهایت به علت نبود مخالف برای این پیشنهاد، پیشنهاد حذف تبصره دوم مبنی بر اینکه شرط سکونت 5 ساله داوطلب انتخابات شورایاری‌ها برداشته شود، با 14 رأی مخالف به تصویب رسید.

میلانی ادامه داد: اعضای شورایاری‌ها ارتباط گسترده‌ای با مدیریت شهری دارند و ما می‌خواهیم با تصویب این پیشنهاد اجازه ندهیم که کارکنان شهرداری در این انتخابات شرکت کنند.

عضو شورای شهر تهران افزود: اعضای شورایاری نمی‌توانند طرف قرارداد شهرداری مربوطه باشند و به وظایف خود هم به درستی عمل کنند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: مطرح شدن این پیشنهاد در تعارض با حقوق شهروندی است.

علی اعطاء دیگر عضو شورای شهر تهران در موافقت با تصویب این پیشنهاد، گفت: شخصی که عضو شورایاری محله است، به طور حتم شغل او در تعارض با دیگر منافع او در شهرداری تهران است.

اعطاء ادامه داد: این شخص نمی‌تواند آنطور که شایسته است انجام وظیفه کند، این تعارض منافع به طور حتم پدید می‌آید و ما به یک فردی که می‌خواهیم اجازه دهیم در شورایاری‌ها که ناظر فعالیت شهرداری است فعالیت کند، نباید دیگر مسئولیتی در شهرداری تهران داشته باشد.

پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان تصویب این پیشنهاد، این پیشنهاد در صحن شورای شهر تهران به رأی گذاشته شد و در نهایت با 9 رأی موافق و 9 رأی مخالف به تصویب شورای شهر تهران نرسید.

از دیگر بندهایی که در دستور کار اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها قرار گرفت، اضافه شدن بند (هـ) با این مضمون که اعضای شورایاری‌ها که در منطقه به عنوان شورایاری انتخاب می‌شوند، نمی‌توانند طرف قرارداد شهرداری کلیه مناطق تهران قرار بگیرند.

این پیشنهاد بدون داشتن موافق و یا مخالف در صحن شورای شهر تهران به رأی گذاشته شد و با 14 رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه دستور کار یکصد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران که به بررسی اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها اختصاص داشت، با پیشنهاد محمد رسولی تعداد اعضای شورایاری‌ها از 7 نفر به 9 نفر افزایش یافت.