یک مقام مسئول:
مردم در معاملات املاک حتما درخواست کد رهگیری کنند
به گزارش قلم به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در برنامه رادیو تهران با موضوع قیمت مسکن با اعلام این مطلب که افزایش ۲ برابری قیمت مسکن در سال ۹۷ و به تبعیت از سایر شرایط اقتصادی در کشور رخ داد، از تقویت سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) خبر داد و از مردم و همچنین مشاوران املاک خواست تا در تکمیل این سامانه، همکاری لازم را داشته باشند.

وی گفت: بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد مسکن استخراج کرده و همچنین آمار بانک مرکزی، افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷ رخ داد.

فرهادیه در پاسخ به این سوال که چرا اعلام واقعی قیمت‌های مسکن نباید انجام شوداعلام کرد: مشکل اساسی درج قیمت در سایت‌ها نیست، زیرا تجارت الکترونیک در سایت‌ها و در دنیا نیز مرسوم است، آن چیزی که مشکل ایجاد می‌کند، انحراف از قیمت‌های واقعی است.

فرهادیه افزود: مشاوران املاک با ثبت معامله در این سامانه، کد رهگیری دریافت کرده و قمیت‌های واقعی معامله شده را دراین سامانه به منظور شفافیت ثبت خواهند کرد.

وی این ویژگی را مختص مشاوران املاکی دانست که پروانه دارند و گفت: قاعده حجم مبنا که در بورس رایج است و ملاک‌عمل قرار می‌گیرد، در مسکن نیز قابل بهره‌برداری است. بدین معنا برای آنکه بتوان قیمت هر واحد مسکونی را در منطقه‌ای اعلام کرد باید تعداد قابل توجهی معامله داشت. متاسفانه در فروردین و اردیبهشت، حجم معاملات قاب توجه نبود که بتواند ملاک عمل قرار بگیرد.

فرهادیه همچنین از برگزاری جلسات مشترک با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد و گفت: تقویت سامانه بازار املاک ایران (سابا) در جلسه فوق مورد تاکید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه هرچقدر تقویت و هرچقدر اطلاعات در آن زیاد شود به شفافیت کمک می‌کند. بدین معنا مردم به صرف اینکه قیمتی در سایتی درج شده است این تصور را نخواهند داشت که یا قیمت مسکن خودشان گران شده و یا مسکنی که می‌خواهند خریداری کنند گران شده است. بلکه به قیمت واقعی رجوع خواهند داشت.

سامانه بازار املاک ایران مختص تهران و هفت شهر

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اعلام اینکه سامانه بازار املاک ایران مختص تهران و هفت شهر است، گفت: مشاوران املاکی که توسط صنف مجوز ورود به سامانه را دارند، می‌توانند وارد سامانه شده و اطلاعات لازم را در آن درج کنند.

وی در خصوص چرایی اینکه نمی‌توان روی قیمت مسکن کنترل داشت، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هم به لحاظ شرع و هم به لحاظ عرف مالکیت محترم است.

فرهادیه تاکید کرد: همکاران ما و مشاوران املاک در تلاش هستند تا این سامانه را دوباره به ریل برگردانند. در تلاش هستیم تا مصوبه هیات وزیران تبدیل به قانون شوند و همه مکلف باشند تا معاملات را در این سامانه ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مزیت این سامانه دقیق بودن محل آن است که می‌توان آن را در نقشه گوگل مپ هم مشاهده کرد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن گفت: از مردم درخواست دارم تا حتما در معاملات خود درخواست کد رهگیری کنند تا اطلاعاتشان در این سامانه ثبت شود. همچنین، ضرورت دارد تا مشاوران املاک در درج اطلاعات در این سامانه دقت کنند.