روددره های پایتخت دستخوش تعرض ساخت و سازها
۷ رودخانه دائمی تهران به خاطر دلال بازی از دست رفت
۷ رودخانه دائمی تهران به خاطر دلال بازی از دست رفت

به گزارش قلم، زهرا صدراعظم نوری در نشست «رفتار مدیریت شهر با دره‌های تهران» که  به منظور بررسی برخورد طرح‌های توسعۀ شهری و مدیریت شهری با دره‌های تهران برگزار شد با بیان اینکه تفرجگاه‌های شهری چند دسته‌اند گفت: برخی تفرجگاه‌ها درون شهر، برخی پیرامون شهر و برخی بیرون شهر هستند، تفرجگاه پیرامون شهر همان رودخانه‌ها و روددره‌ها هستند که شهروندان برای گذران اوقات فراغت خود به آنجا مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در تهران سه نوع چشم‌انداز شامل چشم‌انداز بکر، طبیعی و مصنوع وجود دارد که روددره‌ها جزو چشم‌اندازهای طبیعی محسوب می‌شوندکه می‌توانند تفرجگاه جمعیت ۸.۵ الی ۱۲میلیونی تهران برای فرار از هیاهوی زندگی روزانه باشد به شرطی که در توسعۀ فضاهای شهری به عنوان یک پتانسیل و ظرفیت شناخته شوند. اگر نسبت به این موهبت الهی شناخت کافی نداشته باشیم و نتوانیم ویژگی‌های این محیط طبیعی شهری را درک کنیم، تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های ما مشکلاتی را برای این محیط طبیعی به همراه خواهد داشت.

این عضو شورای شهر تهران در این نشست که به همت پژوهشگاه نظر برگزارشد ، با اشاره به اثرات مثبت روددره‌ها در زندگی شهری گفت:در شرایطی که ما به شدت دچار کمبود آب هستیم، روددره‌ها می‌توانند آب شیرین شهر را تأمین کنند، همچنین به عنوان یک کریدور برقرارکنندۀ جریان هوا، در تلطیف محیط طبیعی نقش داشته باشند، فضای سبز و گردشگری شهر را تأمین کنند و در مجموع ارتقاء کیفیت زندگی را به همراه داشته باشند.

با "رود دره‌های" تهران چه کردیم؟

صدراعظم نوری تصریح کرد: با یک بررسی اجمالی به این نتیجه می‌رسیم که روددره‌های تهران طی دو دهۀ اخیر نه تنها کارکردهای مذکور را نداشته و نتوانستند به ارتقاء کیفیت زیست شهری منجر شوند بلکه معضلات و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. نحوۀ مدیریت، نوع دیدگاه‌ها و سیاستگذاری‌ها، نابه‌سامانی و مشکلاتی را در روددره‌ها ایجاد کرده است. برخی از روددره‌ها  به کانال‌هایی با بسترهای سیمانی و بتنی و برخی به رود خانه یا رودهای بزرگ فاضلاب شهری تبدیل شده‌اند.

او ادامه داد: این روددره‌ها که قدرت جذب آب را داشتند و می‌توانستند بارش‌های شدید باران و سیلاب را مدیریت کنند و به پایین دست ببرند امروز وضعیتی پیدا کرده‌اند که می‌تواند عامل وقوع سیل و خطرآفرین باشند و آلودگی‌های محیط زیستی فراوانی را هم به وجود آورده‌اند که باید گفت با مرگ تدریجی مواجه هستند.

این عضو شورا  با انتقاد از تغییر کاربری‌ها در روددره‌های پایتخت و نیز شرایط نامناسب حاکم بر آنها طی سال‌های گذشته گفت: این درحالی است که شهرداری در سال‌های ۸۶ تا ۹۶ تنها ۲ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان صرف این دره‌ها کرده است. این هزینه مربوط به کارهای عمرانی، کف سازی و ساخت دیواره طی ۱۰سال بوده است.

کاهش بستر روددره‌های تهران از ۱۹۰۰ هکتار به ۸۰۰ هکتار

به گفته صدراعظم نوری براساس آمارها بستر هفت درۀ تهران در نتیجه تعرض، از 1900 هکتار به ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است. او اضافه کرد: اینکه در ۱۴سال قبل تصمیم‌های نادرست گرفته شده و قوانین اشتباهی وضع شده جای کتمان ندارد اما چه کسی مقصر است؟ همه مقصریم، البته میزان تقصیرهای هر فرد متفاوت است و وقتی تصمیم می‌گیریم در دوره‌ای ۱۲ ساله از خیابان بهشت به پاستور برسیم هزینه‌هایی هم دارد. پول‌هایی که باید خرج شود از کجا می‌آید؟ از همین فروش هوا و تراکم، باغات و اراضی مشجر و خیلی سیاست‌های غلط دیگر. یادم می‌آید در دوره‌ای که دره کن را به پارک نهج البلاغه تبدیل کردند من به‌شدت انتقاد کردم در صورتی که عده ای به این کار بالیدند.

عملکرد روددره برای شهر به مثابه یک کولر

درویش با بیان اینکه روددره‌ها مهم‌ترین عامل تلطیف هوای تهران بودند اظهار کرد: این روددره‌ها به دلیل ویژگی‌های توپوگرافی، تفاوت دمای محسوسی را ایجاد می‌کنند و این تفاوت دمای محسوس که در فاصلۀ کمتر از صد مترایجاد می‌شود جریان باد تولید و مانند یک کولر طبیعی عمل می‌کند و همواره کلونی‌های بزرگ پرندگان با تنوع زیستی را در این روددره‌ها داشته‌ایم، ما ۱۶۵ نوع پرنده در مخروط افکنۀ تهران رصد کرده‌ایم که این رقم معادل یک سوم کل پرندگان ایران است.

درویش ادامه داد:  تهران دچار ماجرایی به نام جزیرۀ گرمایی و ازدحام شده است، آلودگی صوتی فراتر از تحمل ما رفته، در نقاط شلوغ شهر، آلودگی صوتی تا ۱.۵ دسی‌بل بیش از تحمل انسان است. این یعنی بیماری‌های عصبی، یعنی عقب‌ماندگی‌ها، یعنی نزاع‌های خانوادگی و بزه.

بنا براعلام روابط عمومی پژوهشگاه نظر، وی اضافه کرد: ما بهترین چشم‌اندازهایمان را نابود می‌کنیم و رستوران و دکه در کنار آن ایجاد کرده‌ایم، اگر شهرداری قدرت داشته باشد ساخت‌وسازها را خراب کند و دره‌ها را دره‌های واقعی و طبیعی کند تا تنوع زیستی برگردد آن زمان تهران زیبایی خواهیم داشت. ما ۷ رودخانۀ دائمی داشتیم که به خاطر دلال بازی همه را از دست دادیم.

منبع: ایسنا