گاز تأمین کننده ۷۰ درصد از انرژی مورد نیاز کشور است
به گزارش قلم، حسن منتظر تربتی امروز در نخستین نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که در محل ستاد خبری برگزار شد اظهار کرد: توسعه شبکه گازرسانی کشور ظرف ۲ تا ۳ سال آینده به‌طور ۱۰۰ درصد محقق می‌شود و در سراسر دنیا نخستین کشوری خواهیم بود که به توسعه کامل شبکه گازرسانی دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به این که صنعت گاز کشور مسیر پرفراز و نشیب، اما رو به جلویی را طی کرده است، گفت: خوشبختانه با دارا بودن مخازن عمده گاز در کشور و توانمندی خوب در بخش کالا شاهد توسعه این صنعت در سال‌های گذشته بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: توسعه گازرسانی در داخل به لحاظ رساندن انرژی پاک به دوردست‌ترین نقاط شهرها و روستاهای کشور، یکی از نقاط قوت صنعت گاز کشور به شمار می‌آید.

منتظر تربتی درباره پایداری و قابلیت اطمینان در شبکه گازرسانی کشور گفت: شبکه گازرسانی کشور امروز قابلیت واردات و صادرات را دارد و به لحاظ دوام در تولید گاز، با تلاش‌های مهندس زنگنه در سال‌های اخیر شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه تولید میدان مشترک گازی پارس جنوبی بوده‌ایم و دیگر بابت تولید گاز در کشور نگرانی نداریم.

وی درباره وضع شبکه خطوط لوله گاز کشور تصریح کرد: در حال گذار از شبکه خطی به نت‌ورکی هستیم و اتصال‌های خوبی در این بخش محقق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که بحران سیل اخیر نشان داد که شبکه گازرسانی کشور پایداری خوبی دارد، گفت: مزیت شبکه گازرسانی در این است که به گونه‌ای گسترش یافته است که افزون بر تأمین گاز کشور، می‌توانیم به کشورهای دیگر در بخش توزیع گاز خدمات رسانی کنیم و علاوه بر آن به خودکفایی در بخش تأمین کالا شرایط خوبی داریم.

تربتی با اشاره به این که در بخش تحویل کالا نیز هم‌اکنون نگرانی وجود ندارد، تاکید کرد: پابه‌پای صنعت گاز، تولید داخل هم توسعه یافته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به سطح بالای توانمندی و تخصص در بخش سرمایه انسانی صنعت گاز گفت: خوشبختانه در بحران سیل اخیر، بخش گاز مطمئن‌ترین خدمتی بود که به مردم ارائه می‌شد و پس از آسیب دیدگی تأسیسات، گاز نخستین بخشی بود که بلافاصله وصل شد.

منتظر تربتی با اشاره به این که ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز را گاز تأمین می‌کند، افزود: شبکه گسترده گازرسانی در کنار دارا بودن سرمایه انسانی متخصص، سبب شده است این انرژی پاک بخش عظیمی از سوخت مورد نیاز کشور را تأمین کند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره برنامه‌های آینده صنعت گاز گفت: اگر چه در ابتدا به عنوان یک شرکت داخلی و بهره‌بردار کلید خوردیم و در سال‌های گذشته تمرکز این صنعت بر گازرسانی داخلی قرار گرفته بود، اما برنامه ما در سال‌های پیش رو افزون بر تأمین نیازهای داخلی، ورود به عرصه‌های بین‌المللی در سه بعد صدور گاز و ورود به بازارهای جدید، گاز مایع (LPG) و صدور خدمات فنی به دیگر کشورها خواهد بود.

تربتی افزود: امیدواریم با دارا بودن مشاوران خوب در طراحی، پیمانکاران خوب در اجرا و بهره‌برداران خوبی که در این صنعت داریم، بتوانیم با هدف رونق تولید ملی در کشورهای همسایه که دارنده و یا مصرف کننده گاز هستند، به بخش‌های صدور خدمات فنی و شبکه خطوط لوله ورود کنیم.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، امروز چهارشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شد.