برای بازیابی رمز کارت سوخت چه کنیم؟
به گزارش قلم، زیبا اسماعیلی در برنامه گفتگوی ۱۸.۳۰ شبکه خبر گفت: سال گذشته در فراخوان ثبت نام برای کسانی که کارت سوخت ندارند و کارت سوخت خود را گم کرده اند، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر درخواست المثنی کارت سوخت را ثبت کردند.

وی ادامه داد: ثبت درخواست مالکان خودرو و موتورسیکلت که کارت سوخت ندارند، از طریق سامانه و اپلیکیشن دولت همراه و یا شماره گیری کد دستوری ستاره، چهار، مربع (#۴*) انجام می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از دیشب بیش از ۸۰ هزار نفر با مراجعه به سامانه درخواست خود را ثبت کرده اند. پیش بینی شده بین ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر در کشور کارت سوخت ندارند.

به گفته سخنگوی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی رانندگان خودرو‌های عمومی و هموطنان در سیستان و بلوچستان نیاز نیست در این سامانه نام نویسی کنند.

وی ادامه داد: زمان الزامی شدن کارت سوخت در اطلاعیه‌ها اعلام می‌شود و کسانی که رمز را فراموش کرده اند در اولین سوخت گیری می‌توانند رمز را تغییر دهند.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر کسی رمز کارت خود را فراموش کرده است می‌تواند با مراجعه به به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بازیابی رمز کارت سوخت را انجام دهد.

اسماعیلی تصریح کرد: بر اساس طراحی نظام دولت الکترونیک و وزارت ارتباطات در سامانه هوشمند سوخت کارت بانکی برای کارت سوخت معرفی می‌شود و سازوکار استفاده از کارت بانکی نیز در جایگاه‌های سوخت اعلام خواهد شد.

وی افزود: اگر رمز کارت سوخت تغییر نکرده باشد چهار رقم پایانی کارت ملی برای کارت سوخت قابل استفاده است که در صورت فراموش کردن نیز با اولین سوخت گیری می‌توانند رمز را تغییر دهند.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: خرید و فروش کارت فقط برای استفاده در استان‌های مرزی و برای قاچاق سوخت انجام می‌شود که تاکید می‌شود کارت سوخت را تحت هیچ شرایطی به افراد غیر واگذار نکنند.

اسماعیلی با بیان اینکه ۹۰ درصد خورو‌های بنزینی خودرو‌های شخصی هستند، گفت: ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خودروی بنزین سوز با کارت سوخت فعال در کشور داریم که بیش از ۳۷۸ هزار خودرو از این مجموع تاکسی‌ها و عمومی هستند و ۱۹۴ هزار خودرو دولتی هستند و بیش از ۵ میلیون کارت سوخت به موتور سیکلت‌ها تعلق دارد.

وی تاکید کرد: نظام‌مند شدن نحوه توزیع و مصرف در کاهش مصرف و کاهش قاچاق تاثیر گذار خواهد بود.

اسماعیلی گفت: با به مدار آمدن سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین در کشور به وضعیت مطلوب رسیده است و در حال حاضر بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت در کشور تولید می‌شود، اما روزانه ۹۵ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که در شرایط خاص تعطیلات به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز نیز می‌رسد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تولید زیاد بنزین دلیلی بر مصرف بیهوده نیست بنابراین تعبیه کارت سوخت یکی از روش‌های بهینه سازی مصرف سوخت است.

وی افزود: توسعه مصرف سی ان جی تنها جایی است که دولت برای مصرف آن سیاست گذاری و سرمایه گذاری کرده است و مشوق‌هایی برای مصرف در نظر گرفته است. سی ان جی یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت واولویت اساسی شرکت ملی پالایش نفت و وزارت نفت است.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های عمومی، وانت بار‌ها و خودرو‌های شخصی و با اولویت خودرو‌های عمومی و وانت بار‌ها، ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سی ان جی در نظر گرفته شده است که به هر خودرو ۲ و نیم میلیون تومان وام برای گازسوزکردن خودرو داده می‌شود.

اسماعیلی برای توسعه زیرساخت‌ها نیز گفت: ظرفیت استفاده از گاز سی ان جی ۴۰ میلیون متر مکعب است که اکنون فقط ۲۰ میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در کشور استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد:جزئیات سیاست‌ها و سازوکار‌هایی که در حوزه سوخت در روز‌های آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.