واکنش اعضای شورا درباره اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب تهران

به گزارش قلم، در جریان بررسی درخواست تمدید مصوبه تأمین اعتبار موردنیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران در یکصد و سی و هفتمین جلسه شورا اعضای شورا نکاتی را مطرح کردند.

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این باره گفت: بحث آب در ایران و شهر تهران به ابر چالش تبدیل شده است، این در حالی است که ارزش آب در کشور ما سه ریال است که ارزان‌ترین آب تصفیه شده دنیاست، این در حالی است که در دنیا چاه آب ارزشمندتر از چاه نفت است.

وی ادامه داد: به همین دلیل قیمت گذاری باید به شکلی باشد که مانعی برای هدر رفت آب باشد.

صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این که بررسی این لایحه توسط دو کمیسیون انجام شده است، گفت: ما در حوزه آب در دنیا با چالش‌هایی مواجه هستیم که حتی لازم است اردکانیان - وزیر نیرو - را به شورای شهر دعوت کنیم تا در مورد سیاست‌ها و برنامه‌هایشان در خصوص وضعیت نیرو به خصوص آب در تهران توضیحاتی را ارائه کنند.

وی افزود: برای سازمان آب پنج منبع برای تأمین منابع مالی مورد نیاز تعریف شده است که عبارتند از منابع داخلی، کمک‌های دولت، استفاده از تبصره ۳، استفاده از ماده ۷ و فاینانس.

صدراعظم نوری با بیان این که در این لیستی که نام ۲۰ پروژه برده شده است تنها ۸ پروژه برای آبرسانی پایدار در تهران است و مابقی در مورد آبرسانی در مواقع اضطراری است، گفت: ما می‌توانیم در قالب تبصره ۳ بخشی از هزینه‌هایی که برای همین شهر است را تأمین کنیم.

شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: اگر چه امسال ۱۱۸ درصد بارش باران افزایش یافته است اما این بارش باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی نشده است و باید اطلاع رسانی شود که مردم بدانند با افزایش باران اتفاقی نیفتاده است و همچنان باید تمهیدات لازم را اندیشید. همچنین از مدیرعامل آبفا می‌خواهیم کنتور آب برای تمامی مشترکان همانند کنتور برق مجزا شود.

بهاره آروین عضو هیأت رئیسه شورا نیز با بیان اینکه شرکت آبفا از ما انتظار دارد ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب این تبصره‌ها به آنان پرداخت کنیم، گفت: موضوع مهم این است که آیا در افق پنج ساله این پروژه به اتمام خواهد رسید یا نه. مهم‌تر اینکه باید مشخص شود که هر سال در حوزه آب و فاضلاب کدام طرح با بودجه‌های پرداختی به بهره برداری می‌رسد.

محسن هاشمی در جمع بندی اظهار نظر اعضای پس از ارائه گزارش مدیرعامل آبفا گفت: این اصلاحیه مسئله مهمی است که دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت به دقت آن را بررسی کردند و ماحصل آن تهیه یک ماده و ۱۲ تبصره است. از اعضا می‌خواهم نسبت به کلیات این اصلاحیه رأی دهند.