بررسی ضرورت آگاه‌سازی مردم نسبت به فرهنگ معماری ایرانی اسلامی؛
تلاش شهرداری مشهد در حفظ خانه‌های تاریخی ستودنی است
به گزارش قلم به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی شهرداری مشهد، کارشناس ارشد معماری بر ضرورت آگاه‌سازی مردم نسبت به فرهنگ غنی معماری ایرانی اسلامی تاکید کرد.
حسین رستگارمقدم در آستانه روز معمار با بیان مطلب بالا، خاطرنشان کرد: ایران دارای فرهنگ غنی در زمینه معماری ایرانی اسلامی است و ضرورت دارد که برای توسعه این فرهنگ بین مردم تلاش جدی انجام شود تا آنها نسبت به داشته‎های غنی معماری که از پیشینیان به ارث رسیده، آگاه شوند و غیرت ملی داشته باشند تا نسبت به کاربست آن‌ها در ساخت و سازهای جدید اقدام کنند.
وی در خصوص اینکه وضعیت معماری کنونی در کشور و شهر مشهد تا وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، افزود: ترویج معماری سنتی در بین مردم اهمیت زیادی دارد، که بناهای ساخته شده منطبق با اقلیم، فرهنگ، سنت و وضعیت جغرافیایی حاکم بر کشورمان رشد کند و سر برآورد.
این کارشناس معماری ضمن اشاره به تلاش شهرداری مشهد در حفظ خانه‌های تاریخی، عنوان کرد: شهرداری در کنار میراث فرهنگی می‎کوشد برخی خانه‏های تاریخی و بناهای مهم شهر را بازسازی، حفظ و نگهداری کند. این اقدام ارزشمند است، گرچه نیاز به اقدام جدی و سریع‎تر در این زمینه وجود دارد تا میراث کهن به جای مانده از گذشتگان هم حفظ شود و به ساخت‌ و سازهای جدید انتقال داده شود.
رستگارمقدم تصریح کرد: آگاهی بخشی به مردم در کنار اتخاذ ضوابط و دستورالعمل‎های صحیح در حوزه شهری در این راستا می‎تواند موثر باشد.
وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان، تجربیاتی از این دست داشته‌اند و چنین بحران‌‎هایی برای آنها هم رخ داده است، اما توانسته‎اند بر آن غلبه کنند. نمونه آن در کشور ژاپن است که با حجم وسیعی از دانش و تکنولوژی به‎خوبی توانسته نحوه معماری سنتی و اصیل خود را در ساختمان‎سازی‎های شهری حفظ و رعایت کند.
این کارشناس معماری با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی مردم نسبت به فرهنگ غنی معماری ایرانی اسلامی اظهار کرد: کشور چین هم توانسته معماری زیبای سنتی خود را در دنیای پر از تکنولوژی کنونی حفظ کند و نه در هر بنایی که در بیشتر بناهای خود، از معماری اصیل چینی بهره گیرد.