اخذ عوارض زوج و فرد از رانندگان قانونی است؟
به گزارش قلم، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه پلیس راهور چند ماه پیش با خاطر اخذ عوارض بابت ورود به محدوده زوح یا فرد از معاونت ترافیک شکایت کرده بود، گفت: شکایت پلیس راهور از شهرداری در خصوص ادعای اخذ غیرقانونی عوارض ورود به طرح زوج یا فرد منتفی شده است.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، تصریح کرد: پس از طرح این شکایت طی جلسه‌ای که با حضور نمایندگان پلیس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، دو تن از اعضای شورای شهر و نماینده دادستان کشور در فرمانداری تهران برگزار و مستندات لازم و مصوبه شورای اسلامی شهر در این جلسه ارائه شد، اغلب اعضای حاضر در جلسه ازجمله فرمانده محترم راهور تهران پس از استماع دلایل شهرداری اقناع شدند که اخذ عوارض از ورودهای غیرمجاز به محدوده زوج یا فرد بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر اقدامی قانونی بوده است.

وی با اشاره به وضعیت حل‌وفصل شدن موضوع شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران در خصوص ادعای اخذ غیرقانونی عوارض ورود به طرح زوج یا فرد اظهار کرد: شکایت مربوط به سه ماه قبل است و با مکاتبه‌ای که با فرماندهی محترم جدید راهور ناجا صورت پذیرفته، دستور بازنگری در این موضوع داده‌ شده است و منتظریم تا اقدامات رسمی از سوی اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در این خصوص صورت گیرد.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: آن دسته از شهروندانی که عوارض ورود به محدوده‌ی طرح ترافیک و زوج یا فرد به‌حساب شهروندی‌شان منظور شده، می‌توانند از طریق سامانه «تهران من» به‌مانند جرائم راهنمایی و رانندگی به‌صورت انتخابی و اقساطی عوارض خود را پرداخت کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بر ضرورت پرداخت عوارض ورود غیرمجاز به محدوده‌ی طرح ترافیک و محدوده زوج یا فرد تاکید و بیان کرد: به‌شخصه معتقدم عوارض ورود به محدوده‌های مذکور حق تمامی شهروندان است و باید اخذ شود. از همین رو خطاب به شهروندان تهرانی اعلام می‌کنم و متعهد می‌شوم که ریالی از محل کسب درآمد حاصل از عوارض طرح ترافیک و زوج یا فرد، به‌جز در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و رفع آلودگی هوای شهر و تحقق حقوق شهروندان، هزینه نخواهد شد.

 در پی انتشار اخباری مبنی بر اخذ عوارض ورود به زوج یا فرد از شهروندان، شورای شهر تهران اعلام کرد این اقدام غیر قانونی است و باید پولهای گرفته شده از شهروندان بازگردانده شود.

مدتی بعد پلیس راهور هم این قانون را ناعادلانه اعلام کرد و سپس در دیوان عدالت اداری کشور از معاونت ترافیک، شکایت کرد.

با پیگیری ها مشخص شد که اعضای شورای شهر تهران سال گذشته در تبصره یکم اصلاحیه لایحه طرح ترافیک که از سوی شهرداری به شورا آمده بود، بدون دقت به جرئیات آن اخذ عوارض برای ورود به زوج یا فرد را تصویب کرده بودند.

شکایت پلیس از شهرداری تهران منتفی است

بعد از این بود که پلیس راهور با تنظیم شکایت نامه ای از  دیوان عدالت اداری خواست، تا با بررسی این مورد نسبت به اخذ عوارض تردد در محدوده زوج یا فرد اعلام نظر کند.

اگرچه هنوز رای دیوان عدالت اداری صادر نشده  حالا پورسیدآقایی خبر از انصراف پلیس راهور از شکایتش داده است.

گفتنی است،  در بیشتر اوقات موضوع شکایتهایی که به دیوان عدالت اداری ارائه می شود، غیر قانونی بودن یک اقدام نیست، بلکه درخواستی برای برچیده شدن یک قانون ناعادلانه است، که در این مورد هم پلیس راهور همواره نسبت به اخذ دو هزینه عوارض و جریمه از شهروندان بابت یک تخلف اعتراض داشته است و اینکه اعلام شده پلیس راهور از استدلالهای معاونت ترافیک قانع شده و پذیرفته که اقدام آنها کاری قانونی است، موضوع جدیدی نیست، زیرا که موضوع مسئله از ابتدا قانونی نبودن اخذ هزینه برای ورود به زوج یا فرد نبوده، بلکه ناعادلانه بودن قانون اخذ عوارض و جریمه برای ورود به این محدوده و محدوده طرح ترافیک بوده است.

این در حالی است که سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: پلیس شکایت خود را در این خصوص پس نگرفته است و تا موضوع عوارض زوج و فرد حل نشده است، شکایت پلیس پابرجاست.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: ایشان باید به صراحت اعلام کند که این موضوع در سال ۹۸ مرتفع شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران