عوارض ساخت مسکن از دوشنبه چگونه تغییر می‌کند؟
به گزارش قلم نیوز، قیمت پایه محاسبه عوارض ساخت و ساز ۹۸، دفترچه ارزش معاملاتی سال ۹۷ -جدیدترین نسخه خواهد بود و قرار است این قیمت‌ها با ضریب ۳۶ درصد اعمال شود.

 به این ترتیب مبلغ عوارض ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. در هفته‌های اخیر نوعی عملیات روانی در بازار مسکن با چاشنی «تدارک ارقام نجومی برای دریافت عوارض ساخت» به راه افتاده بود.

دو ماه عملیات روانی ذی‌نفعان شوک‌‌ قیمت در بازار مسکن تهران برای «التهاب‌آفرینی با چاشنی عوارض ۹۸ ساخت و ساز»، از دوشنبه خاتمه پیدا می‌کند.

تصمیم مدیریت شهری تهران در نیمه زمستان سال گذشته برای اعمال فرمول مشخص در محاسبه و تعیین تعرفه صدور پروانه ساختمانی، به دلیل «سکوت و ناتوانی مدیران در تشریح اصل موضوع» باعث دامن زدن به یکسری شایعات تورم‌ساز ابتدا در بازار ساخت و ساز و این اواخر در بازار معاملات خرید مسکن شد.

طی هفته‌های اخیر پیشگوهای بازار مسکن با طرح موضوع «افزایش دو برابری عوارض ساخت و ساز در سال جدید»، جو روانی بازار ملک را تحت تاثیر قرار دادند. در همین بستر، سفته‌بازهای ملکی نیز از طریق برخی واسطه‌های بازار معاملات مسکن، با القای ترس در متقاضیان خرید آپارتمان، افزایش قریب‌الوقوع هزینه صدور پروانه ساختمانی در تهران را به معنی در پیش بودن جهش دوباره در قیمت فروش مسکن تعبیر کردند تا از این طریق، هیجان خرید در بازار به‌وجود بیاورند و بتوانند جلوی شکل‌گیری دوره ثبات قیمتی را تا حد امکان سلب کنند.

اما این فضای غبارآلود از دوشنبه برطرف خواهد شد.

مقرر شده از دوشنبه تعرفه‌های جدید برای صدور پروانه ساختمانی در تهران، مبنای عمل شهرداری قرار بگیرد. تعرفه‌های جدید در قالب عوارض ملکی سال ۹۸ با توجه به قیمت پایه محاسبه آن که همان «ارزش معاملاتی املاک شهر تهران» است، در سطحی تعیین شده است که برخلاف آنچه پیشگوهای بازار مسکن آن را «تغییر نجومی نسبت به عوارض سال ۹۷» عنوان کرده‌اند، «نه چندان شدید اما در عین حال محسوس» تغییر پیدا کرده است.

عوارض ساخت مسکن در تهران از دوشنبه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند؛ به‌طوری که در مناطق بالای شهر - یک تا ۸- قرار است سطح حداکثری افزایش و در مناطق پایین شهر سطح حداقلی اعمال شود.

از دوشنبه برای محاسبه عوارض و تعرفه‌های صدور پروانه ساختمانی در تهران، دفترچه ۱۹۸ صفحه‌ای «ارزش معاملاتی سال ۹۷ املاک شهر تهران»،‌ مبنای عمل قرار می‌گیرد. پیش‌تر قرار بود عوارض سال ۹۸ براساس دفترچه قدیمی ارزش معاملاتی املاک –دفترچه سال ۹۶- محاسبه شود.

منبع: اقتصادنیوز