آمار و ارقام طلاق و اقدام برای مهارت‌آموزی جوانان
به گزارش قلم نیوز؛ دکتر سید حامد برکاتی در نشستی خبری ضمن تبریک روز جوان، گفت: ۲۰ درصد از جمعیت کشور را جوانان بین ۱۸ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند. باید توجه کرد که برنامه‌ریزی برای سلامت این جوانان بیش از سایر گروه‌های سنی نیازمند همکاری همه کشور و سایر دستگاه‌ها است و حوزه جوانان تا نزدیک به ۸۰ درصد بین بخشی است.

وی افزود: باید برای جوانان محیط‌های ایمنی در عرصه اجتماعی ایجاد کنیم. رفتارهایی که منجر به آسیب‌های جسمی و روانی و خشونت می‌شوند، ممکن است در این سن بروز بیشتری داشته باشند. همچنین در حوزه رفتار جنسی پرخطر بیشترین گروه‌های آسیب پذیر، جوانان هستند. در عین حال تحرک فیزیکی ناکافی، مصرف الکل و... بیش از همه سلامت جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برکاتی با بیان اینکه مسایل فرهنگی در پدیده طلاق هم نقش دارند، گفت: اگر نسبت ازدواج به طلاق در کشور را در نظر بگیریم زیر ۳ به یک است و این نسبت در تهران ۳ به یک و در شمال تهران ۲ به یک است. بنابراین مسایل فرهنگی در این بین مطرح است. باید توجه کرد که ۵۰ درصد طلاق ها در پنج سال اول بعد از ازدواج و ۱۱ درصدشان در سال اول اتفاق می‌افتد. اقدامی را به صورت بین بخشی درباره مهارت آموزی برای ازدواج سالم آغاز کردیم و به دختران و پسرانی که عمدتا دانشجو یا طلبه هستند، آموزش‌هایی را ارایه می‌کنیم. در عین حال آموزش‌هایی را در زمینه همسرگزینی مناسب و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارایه کردیم که طی چهار سال گذشته به دو میلیون جوان این آموزش‌ها ارایه شده است. همچنین درباره رفتارهای مخاطره آمیز مداخلاتی را انجام داده و تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۰۰ هزار سفیر سلامت دانشجویی آموزش دادیم که در شبکه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.