تخریب بیش از 90 هزار هکتار از مزارع مازندران
تهدید امنیت غذایی کشور
احمد حسین زادگان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مازندران که با محوریت بررسی خسارات ناشی از سیلاب اخیر به حوزه کشاورزی و زیربخش های آن برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل توجه به کانون‌های بحرانی دارای اولویت، میزان بالای خسارت وارده به استان مازندران در دو سیلاب اخیر به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت. مازندران، سهم بالایی در تامین امنیت و سلامت غذایی کشور دارد و معمولا در حوادث طبیعی، میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی بیشتر است.

استاندار مازندران با اشاره به این که آسیبی که به خاک و محصولات کشاورزی و زیربخش های آن در سیلاب اخیر وارد شد، شایان توجه است، یادآور شد: برابر دیدن خسارات حوزه کشاورزی مازندران با دیگر استان‌ها یک خطای استراتژیک است و باید به خسارات حوزه کشاورزی و زیربخش های آن در سیلاب اخیر به اندازه سهم استان در تامین غذای کشور نگریست.

وی افزود: ارزش خاک زمین های کشاورزی استان قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست و با توجه به حجم بالای خسارت سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی، اگر به صورت ویژه به جبران خسارت و زیر ساخت های کشاورزی توجه نشود، امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران با اعلام این که سیلاب به 91 هزار هکتار زمین های حاصلخیز مازندران خسارت جدی وارد کرده است، گفت: علاوه بر خسارت بر محصولات، بازگشت این زمین ها به کشاورزی نیز به دلیل وجود گل و لای شدید و تخریب بستر خاک زمان بر است.

حسین زادگان با اشاره به این که خسارات وارده به حوزه کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر اعم از چاه های آب، سردهنه ها، راه های دسترسی بین المزارع و ادوات کشاورزی در دهه های اخیر بی بدیل بوده است، گفت: 72 هزار هکتار اراضی زراعی و 18 هزار هکتار از باغات استان در سیلاب اخیر آسیب دیده است و 52 مزرعه پرورش ماهی تخریب شد.

وی با اعلام این که حدود 590 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر خسارت وارد شده است، افزود: سیل اخیر همچنین به 7 هزار کلونی زنبور آسیب زد و 3000 دام سبک و سنگین نیز تلف شد، مزارع توت فرنگی در معرض سیلاب تخریب و نابود قرار گرفته و آسیب جدی به مرغداری ها وارد شده است.

استاندار مازندران، خواستار اختصاص ردیف اعتباری برای اجرای طرح جامع کنترل سیلاب مازندران شد و اظهار کرد: طرح جامع کنترل سیلاب استان سال ها تهیه و بروز شده اما به دلیل نبود اعتبار اجرا نشده است.