قالیباف:‌
ارتباطی میان گودبرداری ایران زمین و بزرگراه صدر وجود ندارد/ دستفروشی مسئله امنیتی نیست
ارتباطی میان گودبرداری ایران زمین و بزرگراه صدر وجود ندارد/ دستفروشی مسئله امنیتی نیست

محمدباقر قالیباف در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به نظرسنجی این برنامه مبنی بر اینکه کدام یک از چهار موضوع آلودگی هوا، ترافیک، حمل و نقل عمومی و سلامت اداری باید در دستور کار شهردار پایتخت قرار گیرد ضمن انتخاب آلودگی هوا تاکید کرد: آلودگی هوا چالشی است که هر برنامه ای برای حل آن تدبیر شود حل معضل ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی و سلامت اداری از محورهای آن خواهد بود.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در شهر تهران 80 درصد منابعی که آلاینده ها را به تهران وارد می کنند ناشی از حرکت وسایل متحرک هستند بر این اساس برای حل این معضل دو راه وجود دارد؛ ابتدا ترافیک در سطح شهر و تقاضای سفر را مدیریت و کاهش دهیم و در مرحله بعد از خدمات الکترونیک استفاده کنیم و با توزیع زیرساخت های شهری برای دسترسی بدون سفر با خودرو و کاهش تقاضای سفر تلاش کنیم.

وی ادامه داد: در نهایت اگر ناچار به انجام سفر هستیم این سفر بهتر است با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام شود. انجام این موارد در شهرداری تهران و توسط همکاران من نیازمند چابکی و انگیزه و در حقیقت سلامت اداری است.

شهردار تهران تاکید کرد: مسئولیت مستقیم آلودگی هوا برعهده دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است اما می دانیم که یک سازمان به تنهایی نمی تواند این چالش را حل کندو سایر ادارات و وزارتخانه ها باید نقش خود را ایفا کنند البته تقسیم کار نیز بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است شهرداری ها نیز حتما می توانند در این مسیر نقش ایفا کنند.

دستفروشی مسئله ای انتظامی و امنیتی نیست
شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسئله دستفروشی امنیتی و انتظامی نیست افزود: در حال حاضر بیش از 50 روزبازار و شب بازار برای ساماندهی دستفروشان در شهر تهران سازماندهی شده است از جمله در پیاده‌راه باب همایون که بساط گستران خیابان 15 خرداد در این محور ساماندهی شده اند.

وی ضمن تفکیک انواع دستفروشی با خودرو، موتورسیکلت و چرخ دستی به این موضوع پرداخت و گفت: گاهی دستفروشی درحقیقت شغلی است برای فردی که شرمایه کلان، پارتی و رانتی ندارد که بتواند وام کلان دریافت کند اما خود و خانواده اش استعدادهایی دارند که می تواند تولیدی و کار کوچکی داشته باشد ولی امکان فروش این تولید و اجاره و خرید مغازه را ندارد باید این افراد فرصت داده شود و در شهرداری تهران این حمایت انجام می شود.

وی ادامه داد: گروه دیگری نیز به دلیل وجود نارسایی های اقتصاد ملی، تورم و رکود بالا با معضلاتی روبرو می شوند و در اصطلاح ورشکست می شوند برای برگشت به مسیر اقتصادی نیازمند حمایت هستند. این دو گروه به عنوان دستفروشان مورد حمایت شهرداری تهران هستند.

قالیباف تاکید کرد: اما افرادی هم هستند که شامل این دو گروه نبوده و می خواهند از فرصت سوء استفاده و سودجویی کنند؛ از پرداخت مالیات فرار کنند و کالای قاچاق بی کیفیت را به فروش برسانند. بر ساسا مطالعات انجام شده ما بیشترین دستفروشان در حوزه لباس و مواد غذایی فعالیت می کنند و یکی از مشتریان آنها کودکان ما هستند آیا می توان نسبت به کنترل کیفیت این محصولات بی تفاوت بود و بر آن نظارت نکرد؟

وی به تشکیل باندهای اجاره فضای خیابان در محدوده 15 خرداد اشاره کرد و افزود: در این محور هر چهار موزاییک حدود 5 ماه قبل باقیمت 90 هزار تومان در ساعات مشخص توسط باندی فروخته می شد. درحقیقت دستفروشی در این محور به یک عادت بد تبدیل شده بود که بیش از دو هزار نفر در آن مشغول به کار بودند و هر کالایی در آنجا فارغ از کیفیت محصول فروخته می شد و مزاحمت هایی برای کسبه و عابرین ایجاد کرده بود و امنیت عمومی را در آنجا با مخاطره روبرو کرده بود.

شهردار تهران ادامه داد: این افراد با کمک نیروی انتظامی شناسایی شدند و به آنها اعلام شد کسانی که می خواهند دستفروشی کنند برای معرفی کالای خود و نحوه کار مراجعه کنند که از این میان حدود 650 نفر مراجعه و از این تعداد حدود 350 نفر صلاحیت حمایت را داشتند که در باب همایون ساماندهی شدند.

وی تاکید کرد: گاهی نارسایی های اقتصادی آنقدر زیاد می شود که حاشیه نشینی، بافت فرسوده و فساد را به دنبال دارد، اقتصاد ملی باید پوشش عمومی ایجاد کند. امروز 15 هزار نفر را درقالب دستفروشان در تهران ساماندهی کرده ایم و معتقدیم این مسئله امنیتی انتظامی نیست چرا که برابر اصل 44 قانون اساسی انتخاب شغل آزاد است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مطالبات پیمانکارارن در سال جاری پرداخت شده است یا خیر؟ گفت: حتما بخشی از پیمانکاران از ما طلب دارند که در نوبت بازپرداخت قرار دارند اما به آنهایی که کار خود را آماده و اسناد را قطعی کرده اند پرداخت خواهیم کرد. بخشی نیز پیمانکاران دست دوم هستندکه در حقیقت پیمانکاری که ما با آن قرار داد بسته ایم برای انجام برخی کارهای جزئی با پیمانکار دومی قرار داد می بندد که طرف ما نیست شهرداری طلب پیمانکار خود را داده اما طلب پیمانکار دست دوم پرداخت نشده که شهرداری در قبال آن مسئول نیست.

وی درخصوص نوع برخورد ماموران شهرداری تهران با شهروندان گفت: کار آموزشی برای ماموران انجام می شود و سر تیم ها نیز بر کارها نظارت می کنند.قطعا به هیچ عنوان اجرای قانون با خشونت نمی تواند همراه باشد و ما نیز به تمامی نیروها در شرکت شهربان اعلام کرده ایم با هرکس برخورد خشونت آمیز داشته باشد برخورد می کنیم.

وی به موضوع انتشار فیلم لبوفروش که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود اشاره کرد و افزود: از ابتدا تا انتهای ماجرا توسط دوربین های کنترل ترافیک ضبط شده بود و فرد خودش چرخ دستی واژگون کرد و ماموران شهرداری در این کار هیچ نقشی نداشتند. البته در جایی برخورد خشونت آمیز بود که برخورد کرده ایم اما از طرف دیگر جایی بوده که ماموران ما برای اجرای قانون چاقو و قمه خورده و نقض عضو شده اند.

شهردار تهران درباره عدم افزایش تعداد واگن‌های متروی شهر تهران گفت: هر مسافری که با مترو جابه‌جا می‌شود، 13 سنت در اقتصاد ملی ما صرفه‌جویی به همراه دارد؛ اما در حقیقت ما با کمبود منابع و اعتبار روبه‌رو هستیم. 50 درصد توسعه و تکمیل خطوط مترو سهم دولت است. در حال حاضر بر روی ساخت خطوط مترو متمرکز هستیم که حجم زیرساخت‌ها، منابع و اعتبار بسیاری را در برمی‌گیرد. راحت‌ترین مرحله توسعه مترو خرید واگن‌هاست.

قالیباف تاکید کرد: براساس نرخ سال 94 به ازای هر کیلومتر ساخت مترو با سرفاصله 2.5 دقیقه حدود 230 میلیارد تومان هزینه در بردارد. در حال حاضر 1200 واگن در خطوط فعلی مترو مشغول به کار هستند که روزانه 3.5 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند. اگر با همکاری دولت ال‌سی 1008 واگن گشایش پیدا کنند، می‌توانیم ظرف 15 ماه آینده ظرفیت جابه‌جایی مسافر در مترو را به 7 میلیون نفر افزایش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بلاتکلیفی بوستان ولایت ضمن رد این اظهار نظر تاکید کرد: این پروژه به هیچ عنوان بلاتکلیف نیست و طراحی‌ها آماده شده است. در بوستان ولایت 85 درصد مجموعه فضای سبز و 15 درصد به طور مشخص جهت احداث مراکز علمی و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمامی ساختمان‌های ساخته شده در این مجموعه بیش از 6 طبقه نخواهد بود.

شهردار تهران درباره صدور مجوز ساخت و ساز در باغات نیز گفت: برابر قانون 30 درصد سطح اشغال به مالک مجوز ساخت و ساز داده می‌شود که این 30 درصد نیز نباید موجب قطع درخت شود. در بدترین حالت اگر مجبور به قطع درخت باشیم، به جای این کار جابه‌جایی درختان انجام می‌شود.

قالیباف درخصوص برخی اظهارنظرها در مورد ساخت هتل 19 طبقه در منطقه سعادت آباد تهران گفت: ساخت این هتل برابر قانون انجام شده و هیچ تخلفی در ساخت و ساز این مجموعه انجام نشده است. همچنین در تپه‌های عباس‌آباد یک هتل مجوز دارد که این هتل متعلق به منطقه گردشگری عباس‌آباد است که در منتهی‌الیه بخش غربی با نام هتل دیدار ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای ساختمان‌های اداری موجود در این اراضی همانند وزارت راه و شهرسازی و استانداری این است که به هتل تبدیل شوند و تغییر کاربری دهند.

شهردار تهران ضمن ابراز نگرانی از گودبرداری‌های انجام شده در سطح شهر تهران افزود: مسئول کنترل گودبرداری‌ها نظام مهندسی است که اگر پروژه‌ای را به لحاظ فنی دارای مشکل اعلام کند، بلافاصله توسط شهرداری تهران پروژه متوقف خواهد شد.

قالیباف درباره ساخت و ساز در زمینی با عنوان بوستان مادر واقع در منطقه 5 نیز اظهارکرد: سرانه فضای سبز در این منطقه برابر استاندارد 1400 ما است. این ساخت و ساز هیچ مشکل و تخلفی نداشته است.

وی درخصوص پرداخت برابری عیدی مدیران و کارکنان در شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ال‌سی همه مدیران و کارمندان در سطح شهرداری تهران برابر و معادل رقم 668 تومان تعیین شده است. البته پاداش 6 ماهه‌ای هم در شهرداری تهران وجود دارد که آن نیز به طور یکسان به همه تعلق می‌گیرد.

شهردار تهران درخصوص تصمیم‌گیری در مورد اخذ عوارض تونل‌های شهری نیز افزود: در شورای اسلامی شهر تهران اعلام کردم که به دلیل اینکه فعلا در برخی موارد کار را به درستی انجام نمی‌دهیم، اخذ این عوارض در حال حاضر ضرورتی ندارد.

قالیباف درخصوص کاهش مهاجرت به شهرها نیز تاکید کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن که هر 5 سال انجام می‌شود، رشد جمعیت در تهران کند شده است؛ اما مهاجرت به اطراف شهر بسیار لجام گسیخته در حال انجام است که این مسئله عوارض و مشکلات بسیاری را در آینده در برخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در انتهای این برنامه، محمدباقر قالیباف شهردار تهران نظر خود را در مورد 6 کلمه به ترتیب زیر اعلام کرد:

منوریل: غیرکارشناسی

مصلی تهران: نماد ناکارآمدی

پروژه پدیده شاندیز: اقتصادی که ساختارهای آن در جای خودش قرار ندارد

انتخابات 96: همانند سایر انتخابات انشاءالله خوب

ایرباس مدل A340: هواپیمایی که زیرساخت‌هایش را نداریم

موتورسیکلت: آلودگی هوا