با حضور وزیر علوم
برگزیدگان جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی معرفی و تقدیر شدند
برگزیدگان جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی معرفی و تقدیر شدند

بیست و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از سفرای کشورها صبح امروز در سالن اجلاس آغاز به کار کرد.

در این جشنواره که از ابتدای خرداد ماه امسال اقدام به پذیرش طرح‌ها کرد، 628 طرح در پنج محور پژوهشی پذیرش شد و از مجموع طرح‌های دریافت شده، 402 طرح از سوی پژوهشگران داخل ارائه شد. در بخش خارجی این جشنواره نیز 226 طرح از محققان 44 کشور دنیا دریافت شد که از این تعداد 14 طرح از سوی ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده است.

طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در 16 گروه تخصصی برق و کامپیوتر، مکانیک، فناوری‌های شیمیایی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه‌ پزشکی، عمران، معماری و هنر، علوم پزشکی، مواد، متالوژی و انرژی‌های نو، فناوری‌های نانو، صنایع و مدیریت فناوری، هوافضا، نرم افزار، فناوری اطلاعات و مکاترونیک مورد ارزیابی قرار گرفتند.

طرح‌های منتخب در این دوره از جشنواره به شرح ذیل است:

طرح توسعه دانش ساخت حسگر‌ها، ایمونو حسگرها و اپتا حسگرهای الکتروشیمیایی اصلاح شده توسط محمدکاظم اردکانی از دانشگاه یزد، حائز رتبه‌ اول پژوهش‌های بنیادی شد.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی به طرح مطالعه منابع زیستی میکروارگانیزم‌های هالوفیل ایران ارائه شده توسط محمدعلی آموزگار از دانشگاه تهران اختصاص یافت. این طرح با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اجرایی شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی از آن طرح «روش‌های نوین برای تهیه ترکیبات صناعی و طبیعی جدید با فعالیت زیستی» شد که از سوی دکتر پیمان صالحی از دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری دانشگاه راضی کرمانشاه اجرایی شده است.

رتبه‌ اول پژوهش‌های کاربردی به طرح پژوهش، طراحی و توسعه دانش فنی تولید توربین گازی صنعتی 25 مگاوات، ارائه شده از سوی شرکت توربو کمپرسور نفت به نمایندگی سعید مهتدی اختصاص یافت؛ این طرح در شرکت توربین‌های گازی صنعتی خاورمیانه، شرکت توربو کمپرسور تک خاورمیانه، شرکت طراحی و مهندسی توربو کمپرسور نفت آسیا، شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد و شرکت ملی گاز ایران به مرحله تولید رسیده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های کاربردی از آن طرح ارائه یک راه حل محاسباتی – کاربردی جدید برای بهینه سازی عملکرد احتراق با سوخت گاز در نیروگاه بخار شد که این طرح از سوی محمدرضا شاه نظری از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر ارائه شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های کاربردی به طرح کسب دانش فنی طراحی و ساخت شبیه ساز سقوط آزاد (تونل باد عمودی) اختصاص یافت که این طرح از سوی محمدعلی اردکانی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به این جشنواره ارسال شده است.

رتبه‌ سوم پژوهش‌های کاربردی به طرح اکتساب فناوری رشد تک بلور ژرمانیوم با قطر بزرگ اعطا شد که توسط حسین صادقی از دانشگاه صنعتی مالک اشتر ارائه شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های توسعه‌ای به تولید واکسن زنده دوگانه نیوکاسل و برونشیت عفونی به شهین مسعودی از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اختصاص یافت.

رتبه‌ سوم پژوهش‌های توسعه‌ای به طرح کسب دانش فنی تولید کاتالیزورهای واحد تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) صنایع پتروشیمی اختصاص یافت که از سوی محمدرضا سویزی و فریناز عسگری ارائه شده است.

رتبه‌ سوم پژوهش‌های توسعه‌ای به طرح تولید لوله‌های دو جداره به روش انقباضی هیدرولیکی – حرارتی اختصاص یافت که این طرح در شرکت صنایع آذر آب به نمایندگی مجید برغانی فراهانی اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا در این دوره از جشنواره عنوان برگزیده موفق در تولید ملی به طرح تجاری‌سازی سوئیت تلفنی ترکیبی نسل جدید با قابلیت ارتباط با شبکه‌های IT اختصاص یافت؛ این طرح توسط انوشیروان مرآت و با همکاری داود ادیب و پیام شعبانیان در شرکت صنایع ارتباطی آوا اجرایی شده است.

همچنین در این جشنواره طرح‌های برگزیده ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرح ذیل است:

رتبه‌ اول پژوهش‌های بنیادی به طرح نانومیکرو هیدروژل‌های ساخته شده برای مهندسی بازسازی شده اختصاص یافت؛ این طرح از سوی علیرضا خادم حسینی، مقیم کشور آمریکا از دانشگاه ام آی تی هاروارد ارائه شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی به طرح تبدیل ضایعات کشاورزی و مواد زاید به سوخت‌های زیستی و مواد با ارزش افزوده تعلق گرفت. این طرح از سوی محمدجعفر طاهرزاده، مقیم کشور سوئد از دانشگاه بوراس ارائه شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های کاربردی از آن طرح ساخت‌وساز‌های ساختمانی به کمک ربات روی کره زمین و سیر کرات شد. این طرح توسط به‌رخ خوشنویس ایرانی مقیم امریکا از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ارائه شده است.

طرح‌های برگزیده خارجی بیست و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی به شرح ذیل است:

رتبه‌ اول پژوهش‌های بنیادی به طرح زمین‌شناسی پرکامبرین و ابر قاره تعلق گرفت. پژوهشگر این طرح قوچان ژائو از دانشگاه هنگ کنگ است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی این بخش به طرح نظریه پدیده‌های الکتریکی دو سویه ذرات نرم اختصاص یافت. این طرح از سوی هیروکی اوشیما از دانشگاه علوم توکیو به این جشنواره ارسال شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی نیز به طرح حدود نهایی کوچک‌سازی از سوی پاول وایس از موسسه نانو سیستم کالیفرنیا اختصاص یافت.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های بنیادی نیز از آن طرح بهبود و کشف روش‌ها و روش‌های نوین در سنتز شیمی آلی و واکنش‌های کاتالیتیکی ارائه شده از سوی برنارد بریت از دانشگاه آلبرت آلمان شد.

رتبه‌ سوم پژوهش‌های بنیادی به طرح نقش ناقلین nrt1 در انتقال و پیام‌رسانی نیترات ارائه شده توسط یی فونگ تسای از دانشگاه سیمیکا از کشور تایوان اختصاص یافت.

رتبه‌ اول پژوهش‌های کاربردی به طرح پاتوژنز مالاریا اختصاص یافت. این طرح توسط آلن.اف.کاومن از موسسه تحقیقات پزشکی وایتر از کشور استرالیا اجرایی شده است.

رتبه‌ دوم پژوهش‌های کاربردی به طرح کودکان تا پیشگامان پزشکی شخصی – اتحاد بین‌المللی برای کودکان مبتلا به بیماری‌های نادر سیستم ایمنی تعلق گرفت. این طرح توسط کریستوف کلاین از دانشگاه لودوینگ، ماکسی میلیانز مونیخ ارائه شده است. این طرح از کشور آلمان به این جشنواره ارسال شده است.

رتبه‌ سوم پژوهش‌های کاربردی به طرح ارتقای نفت سنگین اختصاص یافت که توسط جورج آن شی نا از موسسه نفتی مکزیک ارائه شده است.

رتبه سوم ابتکار این بخش نیز از آن طرح توسعه فناوری‌ مواد هوشمند برای شناسایی جیوه از پسماندهای صنعتی شد. این طرح توسط دکتر سورش بهارگاوا از دانشگاه RMIT استرالیا اجرایی شده است.