عرضه ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت از ۲۲ اسفند آغاز می شود
به گزارش قلم نیوز- "مسعود کرباسیان" با بیان اینکه اوراق منفعت از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با ضمانت شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شود، اظهار کرد: این اوراق با نرخ اسمی ۱۹ درصد سالانه و سررسید سه ساله عرضه می‌شود؛ پرداخت سود آن نیز هر ۶ ماه یکبار صورت می‌گیرد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه و استقبال از عرضه اوراق منفعت، پیش بینی می‌شود در سال آینده نیز شرکت ملی نفت ایران مسیر تأمین سرمایه از محل فروش اوراق منفعت را ادامه دهد.

کرباسیان ادامه داد: علاوه بر اوراق منفعت، شرکت ملی نفت ایران برای سال آینده سایر ابزارهای تأمین مالی برای تأمین سرمایه پروژه‌های نفتی و گازی را نیز در دستور کار دارد.

بر اساس این گزارش به نقل از شرکت ملی نفت، معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه طبق برنامه در مجموع تا پایان سال، ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر خواهد شد، افزود: بهمن ماه امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال از این اوراق عرضه شد و ۲۲ اسفند نیز ۲۰ هزار میلیارد ریال باقیمانده عرضه خواهد شد تا برنامه اعلام شده در زمینه تأمین سرمایه پروژه‌ها از محل فروش این اوراق عملی شود.

در این راستا، پیش از این "منصوریان" مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران - در این مورد اعلام کرده بود: این عرضه با پیگیری‌های مستمر شرکت ملی نفت ایران و همکاری و تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده است و می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل اتکا برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت باشد.

به گفته وی ضمانت اصلی بازگشت اصل و فرع این اوراق، منافع و عوائد محصول است که بر اساس قوانین و مصوبات مربوطه، بازپرداخت از محل بخشی از این عوائد صورت می‌گیرد؛ علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران ضامن اوراق خواهد بود.

بر اساس این گزارش، عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت شرکت ملی نفت که معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از آن خبر داده بود، با هدف تأمین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، از سیزدهم بهمن‌ماه، هم‌زمان با ایام دهه مبارک فجر در فرابورس آغاز شد.