همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا؛
آخوندی: 7هزار کیلومتر کریدور جدید هوایی تعریف شده است/مذاکره با روس ها برای احداث راه آهن
آخوندی: 7هزار کیلومتر کریدور جدید هوایی تعریف شده است/مذاکره با روس ها برای احداث راه آهن

عباس آخوندی روز یکشنبه در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا افزود: ایران مرکز تعادل منطقه است و در سده های متوالی این جایگاه را برای خود حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه بیشتر کریدورهایی که در جهان تعریف شده است، از ایران عبور می کند، اضافه کرد: امن ترین و سریع ترین کریدوری که از چین به سوی اروپا و یا از هند به سمت شمال می رود از ایران عبور کرده است. 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به نظر می رسد که یک توافق جهانی برای احیای این کریدور شکل گرفته و قرار است آن را به رسمیت بشناسند.
آخوندی گفت: به تازگی یک خط ریلی از چین به سوی خلیج فارس تعریف شده که از طریق آن فاصله 40 روزه به 14 روز کاهش می یابد و حتی می تواند آن را به 12 روز نیز کاهش داد.
وی با بیان اینکه در دوران تحریم عقب ماندگی هایی در بخش حمل ونقل رخ داده است، افزود: وضعیت ناوگان حمل و نقل مناسبی نداریم و به تازگی اقداماتی برای نوسازی آن انجام شده که از جمله آنها در ناوگان هوایی است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: 127 هزار کامیون بالای 35 سال در کشور مصرف سوخت بالایی دارند، بنابراین باید نوسازی شوند.
وی با بیان اینکه 6 روش تامین مالی جدید در بخش حمل و نقل تعریف شده است، افزود: روش اول به بی.اُ.تی (قرارداد به روش ساخت، بهره برداری،واگذاریBOT: Build-Operate-Transfer) است که از طریق آن مبلغ سرمایه گذاری شده با اخذ عوارض بازگردانده می شود.
وی اضافه کرد: این روش در بخش ساخت بزرگراه در کشور اجرا می شود که قابل تسری دادن به بخش فرودگاهی و بنادر است.
آخوندی ادامه داد: با فرانسوی ها مذاکره ای را برای اجرای این روش در فرودگاه های مشهد و اصفهان انجام داده ایم.
وی با بیان اینکه روش دوم تامین مالی بی.ال.تی (BLT:Build- Lease- Transfer ، ساخت، اجاره، واگذاری) است، اضافه کرد: از این روش می توان در بخش ریلی استفاده کرد که به شکل اجاره به تملیک اجرا می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران - مشهد با چینی ها و همچنین برای راه آهن گرمسار به گرگان با روس ها مذاکره هایی را انجام داده ایم.
آخوندی ادامه داد: روش دیگر تامین مالی EPC+F (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) است که سرمایه گذاران علاوه بر ساخت برای پروژه ها تامین مالی نیز می کنند.
وی افزود: بر این اساس، قرارداد تردد قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان به مبلغ 2.5 میلیارد یورو با چینی ها امضا شده است.
وی با بیان این که از روش لیزینگ نیز برای نوسازی ناوگان استفاده می شود، گفت: خرید هواپیما از ایرباس به این روش بوده است که آن را می توان برای نوسازی ناوگان ریلی نیز تسری داد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: از روش جی.وی (GV) نیز می توان در بخش ساخت و ساز استفاده کرد که این روش در مذاکره با ژاپنی ها، کره ای ها، ایتالیایی ها و آلمانی ها مطرح شده است. 
آخوندی ادامه داد: به تازگی برخی موسسه های مالی نیز روش جدیدی را موسوم به «ایران فان»د پیشنهاد داده اند که براساس آن، از طریق بازار بورس ایران و بورس های بین المللی برای تامین مالی پروژه ها اقدام می شود.