درخصوص وضعیت بهداشتی کشورهای مبدا و مقصد تصمیم‌گیری خواهد شد

به گزارش قلم نیوز- "علیرضا رفیعی پور" امروز (چهارشنبه) پس از انتخاب ایران به عضویت کمیته مشورتی کنترل تب برفکی در اورسیای غربی، در مورد اهمیت پذیرش عضویت ایران در این کمیته، گفت: از طریق این کمیته مشورتی، برنامه کشورهایی که برای کنترل بیماری تب برفکی اقدام می‌کنند و سطح برنامه‌های عملیاتی آن‌ها از سطحی به سطح دیگری درسطوح پنچ گانه جابجا می‌شود، ارزیابی می‌گردد.

وی با بیان اینکه با عضویت سازمان دامپزشکی ایران در این کمیته ضمن امکان ارائه برنامه‌های این سازمان برای استفاده سایر کشورهای منطقه، اطلاعات لازم سایر کشورها نیز به ایران ارائه می شود، تصریح کرد: این موقعیت باعث ارتقای برنامه های کنترلی سازمان دامپزشکی کشورمان نیز بر اساس نیاز کشورمان خواهد شد تا در مبادلات بازرگانی با کشورهای دیگر با شناخت دقیق‌تر از موقعیت آن‌ها اقدام کنیم.

رفیعی‌پور اضافه کرد: همچنین در حوزه تجارت اعم از صادرات و واردات نیز با اشراف بیشتر از وضعیت بهداشتی کشورهای مبدا و مقصد تصمیم‌گیری خواهد شد و اطلاعات کاملی از برنامه های دامی کنترلی آن کشورها نیز به دست خواهیم آورد تا در ارتباطات خود از این اطلاعات استفاده کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد توافق سازمان های دامپزشکی ایران و پاکستان برای صادرات دام زنده برای کشتار در استان سیستان و بلوچستان بر اساس گواهینامه های بهداشتی که به زودی ارائه خواهد شد، این توافق را که در حاشیه دیداری دوجانبه در حاشیه این نشست حاصل آمد، دستاورد بهداشتی و اقتصادی مناسبی جهت توسعه همکاری های دو کشور برشمرد. دستاوردی که در گام نخست توافق شد ۵۰ تا ۶۰ هزار راس دام زنده مطابق ضوابط بهداشتی از پاکستان به ایران صادر شود.

لازم به ذکر است، پیش از این توافق، صادرات دام زنده از پاکستان به تمام کشورها ممنوع بوده است و قاچاقچیان دام‌های زنده بدون مراعات و کنترل ضوابط بهداشتی به خروج دام زنده از آن کشور اقدام می‌کردند که مخاطرات خود را داشته و دارد. اما با توافق امروز مسوولان دامپزشکی دو کشور، امکان ورود دام های زنده مبتلا به تب برفکی به ایران از مرز پاکستان وجود نخواهد داشت.

هشتمین نشست منطقه‌ای اوراسیای غربی برای مقابله با تب برفکی که از سه شنبه سیزدهم آغاز شده بود، امروز پانزدهم به پایان می رسد.