صالحی نیا:
تسهیلات به 6700 واحد صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته است

به گزارش قلم نیوز- "محسن صالحی‌نیا" با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در سال جاری، اظهار داشت: 60 کنسرسیوم صادراتی و 58 شرکت مدیریت صادراتی تاکنون در این سازمان تشکیل شده که بیشتر در عرصه‌های فضایی، خشکبار، سنگ و پوشاک فعالیت دارند. همچنین 983 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که 561 مورد آن شهرک صنعتی، 412 مورد ناحیه صنعتی و 9 منطقه ویژه اقتصادی است. در مجموع 147 هزار هکتار در اختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط زیرمجموعه این سازمان قرار دارد که تاکنون 59 هزار هکتار آن به ثبت رسیده و بقیه نیز در حال اجرای طرح برای تولید هستند.

وی افزود: در مجموع 43 هزار واحد تحت مدیریت این سازمان فعالیت می‌کنند که 875 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

معاون وزیر صنعت، تصریح کرد: بیش از 93 درصد واحدهای خرد و کوچک 4 درصد بنگاه‌های متوسط و 3 درصد واحدهای بزرگ هستند که امسال نیز 22 درصد واحدها با رکود در تولید مواجه شدند که شامل 10 هزار واحد می‌شوند از سوی دیگر 13 هزار واحد با 50 تا 70 درصد ظرفیت و هفت هزار واحد با بیش از 70 درصد با ظرفیت خود فعال هستند. این در حالی است که 70 درصد واحدهای در حال بهره‌برداری کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

وی با اشاره به نیاز اصلی این بنگاه‌ها، گفت: اصلی‌ترین نیاز آنها منابع مالی و نقدینگی است که در نظر داریم از منابع داخلی بانک‌ها و همچنین منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. برابر مصوبه دولت 40 هزار میلیارد تومان منابع برای این گونه واحدها در نظر گرفته شده همچنین در سال 97، 47 میلیارد تومان یارانه بلاعوض به این بنگاه‌ها از طریق مراکز مشاوره‌ای و کلینک‌های کسب و کار تخصیص یافته است.

این مقام مسوول، افزود: امسال به 6700 واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات برای ارتقای تولید و فناوری اختصاص یافته است.

صالحی‌نیا در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه، گفت: ترک‌ها متقاضی انرژی ارزان ایران برای تولید مشترک هستند که در صورتی که با وزارت نیرو به جمع‌بندی برسیم این شهرک مشترک راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، ادامه داد: مذاکراتی با اتاق بازرگانی استانبول و وزارت صنعت ترکیه صورت گرفته و چندین نقطه نیز برای احداث این شهرک صنعتی به آنها پیشنهاد شده، پیشنهاد ما این بوده که در دو فاز این شهرک اجرایی شود که یکی از آنها در آذربایجان شرقی و دیگری در آذربایجان غربی است همچنین 15 نقطه در استان‌های مجاور به ترکیه معرفی کرده‌ایم و منتظر هستیم تا آنها تصمیم نهایی را بگیرند.