رحمانی:
خام فروشی در معدن را توصیه نمی کنیم/ زنجیره تولید فولاد به 220 میلیون تن رسیده است

به گزارش قلم نیوز- "رضا رحمانی" در جمع فعالان اقتصادی شهرستان خرامه با اشاره به اینکه تولید، خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی است، اظهار داشت:‌ امروز در استان فارس 2 پروژه را کلنگ زنی کردیم که هر دوی آنها در حوزه معدن و صنایع معدنی بود و دولت نیز توسعه این حوزه را در اولویت های خود قرار داده است؛ چراکه کشور پتانسیل فراوانی در بخش معدن دارد.

او با بیان اینکه انقلاب معدنی را آغاز کرده ایم، افزود: اگر برخی از کشورها، تعدادی از عناصر را دارند، تقریبا در ایران تمام این عناصر و فلزات وجود دارد. رحمانی با اشاره به تدوین نقشه راه معدن، گفت: سال گذشته زمان زیادی توسط نمایندگان مجلس، کارشناسان، دانشگاهیان، معدن‌کاران، معاونت های وزارت صنعت، معدن و تجارت صرف شد تا کشور امروز از نقشه راه معدن برخوردار باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی کشور را 20 میلیارد دلار عنوان کرد که 8 میلیارد دلار آن صادر می شود، گفت:‌ در حمایت از فردی که در حوزه معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری کند، محدودیتی نداریم، امسال هم این حمایت را از معادن کوچک آغاز کردیم.

او افزود: خوراک واحد تولید 2 و نیم میلیون تنی گندله آهن که امروز اینجا کلنگ زنی شد، کنسانتره است و مردم می توانند در منطقه در این حوزه سرمایه گذاری کنند و محصول را به شرکت گندله سازی بفروشند که با این کار زنجیره‌ی تولید شکل می گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تدارکات، جذب نیرو و... واحدها باید از نیروهای بومی منطقه باشد، گفت: مشکلات در مقابل اراده و پتانسیل ما نمی تواند عرض اندام کند و با اتحاد میان مردم و مسوولین مشکلات قابل حل است.

او با اشاره به سیاست حذف خام فروشی در حوزه معدن، اظهار کرد: خام فروشی در معدن را توصیه نمی کنیم، چنانکه برای صادرات مواد معدنی خام باید عوارض پرداخت شود و اگر عوارض امسال 5 درصد است، سال بعد 8 درصد و به همین شکل افزایش می یابد.به گفته ی رحمانی در افق چشم انداز، در کشور باید 55 میلیون تن فولاد، یک و نیم میلیون تن آلومینیوم و 800 هزار تن مس تولید شود.

او با اشاره به پروژه تکمیل زنجیره فلزات اساسی، اعم از فولاد، آلومینیوم و مس، افزود: در ابتدای انقلاب، زنجیره تولید فولاد 2.4 میلیون تن بود که امروز به 220 میلیون تن رسیده است.

رحمانی ادامه داد: توسعه معادن هوشمند بوده و وضعیت متوازن شده است؛ در حالی که در گذشته متوازن نبود و مجبور بودیم خام فروشی کنیم و هر چه جلوتر می رویم این توازن افزایش می یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هدف تهاجم اقتصادی دشمن، تعطیلی تولید است، آرزوی دشمن را تعطیلی واحد های تولیدی دانست و گفت: از مسوولان استانی می خواهم، تکمیل پروژه های بالای 60 درصد جدی گرفته شود، اختیارات ستاد تسهیل را نیز به استان ها تفویض کردیم و هر مصوبه ای ستاد استانی داشته باشد، به منزله مصوبه ستاد ملی است.

او افزود: مجلس شورای اسلامی نیز قانون حمایت از تولید را اصلاح کرد و در حال طی مراحل است تا ستادهای تسهیل بیشتر از امروز قدرت اجرایی داشته باشند.

رحمانی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه حفظ تولید و اشتغال جهاد است، اضافه کرد: هر فردی در هر کجا که است باید برای حفظ تولید فعلی تلاش کند، البته ما به این قانع نیستیم و در حال توسعه صنایع هستیم، همانطور که امروز چند پروژه را کلنگ زنی کردیم.