کشفی:
شهرهای دارای تنش آبی نصف خواهند شد

به گزارش قلم نیوز- "حمیدرضا کشفی" امروز (دوشنبه) در حاشیه چهارمین نمایشگاه عکس آب در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت منابع آبی در تابستان سال آینده، اظهار کرد: سال گذشته از نظر منابع آبی شرایط سختی را سپری کردیم، به گونه‌ای که شرایط آن زمان بی‌سابقه بود و بر اساس آمار، بیش از ۱۵۰ شهر و ۷۰۰ روستا با تنش آبی مواجه شدند.

وی با بیان این‌که در تابستان سال جاری حدود ۳۵ میلیون نفر تحت تنش آبی قرار داشتند، ابراز کرد: با فعالیت‌های شبانه‌روزی که صورت گرفت، توانستیم سال ۱۳۹۷ را نیز با کم‌ترین تنش آبی پشت سر بگذاریم و برای سال آینده نیز از هم‌اکنون برنامه‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

او از تدوین برنامه‌ای تحت عنوان پایداری و ارتقای تاب‌آوری خبر داد و افزود: این برنامه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و بودجه مناسبی را نیز برای این طرح در نظر گرفته‌اند که البته هنوز مبلغ دقیق آن مشخص نشده است اما پیش‌بینی ما داشتن تابستانی با کمترین تنش آبی است. البته باید به وضعیت بارندگی‌ها در ماه‌های آینده نیز توجه کنیم. چراکه بارش‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد، همسان نیست.

به گفته معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هر چند امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بارندگی‌ها ارتقا یافته اما با توجه به این‌که این بارندگی‌ها در تمام بخش‌های کشور یکسان نیست، ممکن است در برخی نقاط با مشکلاتی روبرو بشویم.

او درباره لزوم مدیریت مصرف آب در ایران، گفت: بحث مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت آب جزو اصلی‌ترین برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب در نظر گرفته شده، چراکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر باید به میزان مصرف توجه شود.

وی با تاکید به این مسئله که بارش‌های فعلی تأثیر چندانی در حل بحران آب ندارد، تصریح کرد: قطعاً در بسیاری از شهرها از متوسط ۱۰ سال گذشته میزان بارندگی‌ها پایین‌تر و در برخی شهرها نیز بالاتر بوده است و این به معنای رفع تنش آبی نیست. چراکه در برخی نقاط تنها بارش نیست که می‌تواند مشکل بحران را برطرف کند و باید به مسئله سامانه‌ها و بحث ذخیره سازی نیز توجه کرد.

به گفته معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، امیدواریم طی سه سال آینده به طور اصلی و در سال آینده بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم و شاهد رفع تنش‌های آبی باشیم.